Britisk digitaliseringsekspert: Vi har lavet den bedste manual til gode it-tjenester

2 kommentarer.  Hop til debatten
Britisk digitaliseringsekspert: Vi har lavet den bedste manual til gode it-tjenester
Illustration: GDS.
Storbritanniens smertefulde erfaring med fejlslagne it-projekter har dannet grundlaget for en manual, som er den bedste af sin slags, mener eks-digitaliseringschef.
6. juni 2016 kl. 07:18
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I en årrække har Storbritannien kæmpet en brav kamp mod gigantiske og kuldsejlede it-projekter. En række radikale beslutninger senere er der udgivet en designmanual til it-tjenester, som David Cotterill, der er tidligere Deputy Director, UK Cabinet Office, ikke tøver med at rose.

»Det er den bedste manual, du kan finde, fhvis du skal lave gode it-tjenester,« fastslår han.

Det er ikke, fordi David Cotterill, der i dag er chef for cloud-tjenester i det danske softwarehus Cbrain, generelt anbefaler den britiske tilgang til it-styring i Danmark.

Hvis Danmark gjorde som i Storbritannien, ville udviklingen formentlig gå den gale vej, påpeger han. Men når det gælder manualen, har briterne ramt hovedet på sømmet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Al udvikling af digitale tjenester, som udvikles af det offentlige og skal anvendes af borgere, skal følge processen, som manualen beskriver, og leve op til 18 krav for god it-udvikling. Det gælder i skrivende stund 803 forskellige tjenester med over 2,38 milliarder årlige transaktioner.

Den såkaldte Government Service Design Manual er opdelt i fire faser; Discovery, Alpha, Beta og Live.

Discovery-fasen skal udforske brugernes behov, Alpha-fasen skal levere en testbar prototype, Beta-fasen opbygger systemet i kontakt med brugerne, og Live-fasen skal iterativt forbedre it-systemet løbende, mens produktet ellers gør det, som det er bygget til.

Designmanualen visualiseret. Kronen indikerer, hvornår en minister skal teste tjenesten.

Den britiske designmanual kræver, at digitale tjenester testes på en minister, før de bliver implementeret, fortæller David Cotterill, der er director of cloud services ved Cbrain.

De 18 standardkrav til britiske it-tjenester

Den britiske designstandard er udarbejdet af GDS - Goverment Digital Services - som i 2011 blev nedsat for at identificere og nedlægge såkaldte zombie-projekter. Arbejdet har ledt til følgende krav til god it-udvikling:

  • 1: Forstå brugernes behov.
  • 2: Hav en plan for at indsamle bruger-feedback løbende, og lav løbende usability-test.
  • 3: Nedsæt et tværfagligt hold, der kan designe, bygge og drifte tjenesten - og giv gruppen en erfaren chef med beslutningsansvar.
  • 4: Byg tjenesten gennem de agile og brugercentrerede måder, der er beskrevet i manualen.
  • 5: Byg en tjeneste, der iterativt kan forbedres med jævne mellemrum - og sørg for at have kapacitet og ressourcer til at gøre det.
  • 6: Overvej, hvilke værktøjer og systemer der skal bruges til at bygge, hoste og drifte tjenesten - og find ud af, hvordan de kan skaffes.
  • 7: Ovevej, hvilke brugerdata og information der skal gemmes i tjenesten, og find ud af, hvad det betyder for det krævede sikkerhedsniveau samt juridiske forpligtelser.
  • 8: Lav al ny kode open source og genbrugelig.
  • 9: Brug åbne standarder og fælles platforme, når det er muligt.
  • 10: Vær i stand til at teste tjenesten end-to-end i et miljø, der er identisk med det endelige miljø og med rigtige repræsentative brugere.
  • 11: Hav en plan for det tilfælde, hvis tjenesten midlertidigt ikke er tilgængelig.
  • 12: Lav tjenesten simpel og intuitiv nok til, at brugere gør det rigtige i første forsøg.
  • 13: Gør tjenesten konsistent med brugeroplevelsen i andre tjenester inklusive brug af design- og styleguides.
  • 14: Opfordr alle brugere til at anvende den digitale tjeneste.
  • 15: Brug analyseværktøjer, der indsamler performancedata, og brug data til at videreudvikle tjenesten.
  • 16: Identificér målbare performance-indikatorer, sæt benchmarks, og lav en plan for at udføre forbedringer.
  • 17: Indrapportér performance-data til Performance Platform, så tjenesten kan evalueres løbende.
  • 18: Test tjenesten fra begyndelsen til enden med den ansvarlige minister.

En fuld beskrivelse af standarderne kan læses her.

Penge kræver prototype

Hvis fremgangsmåden lyder bekendt, så er det nok, fordi den ikke er så langt fra tankerne bag andre udviklingsmodeller.

Det, der alligevel gør manualen speciel, er den måde, som den interagerer med den britiske offentlige sektor på, fortæller David Cotterill.

Modellen dikterer nemlig specifikt, hvornår midler kan tildeles et it-projekt.

Tidligere har det britiske budget - som rummer en årlig it-post på 17 milliarder pund - bevilget penge til de offentlige organisationer i ét stort beløb.

»Når pengene er brugt, og projektet stadig ikke er færdig, så beder de om flere,« fortæller David Cotterill.

Og den britiske statskasse tager sig typisk til lommen for ikke at miste den sum, der allerede er investeret. Her skal designmanualen garantere, at der ikke postes unødigt mange penge i systemer, som ikke kan vise, at de kan fungere:

»Organisationer skal have lavet en Alfa-version af systemet for at få midler,« forklarer David Cotterill.

Den agile tilgang, som er indbygget i designmanualen, bliver på den måde afspejlet af den britiske regerings mulighed for at investere i systemerne i mindre omgange. På den måde skal man undgå gentagelser af for eksempel politisystemet SIREN, der i 2013 blev skrottet, fordi det ikke blev 'fundet egnet' til at logge forbrydelser og efterforskninginformation, som det ellers var formålet. På fire år havde systemet kostet det offentlige 15 millioner pund - eller omkring 144 millioner kroner.

No More Big IT

Den såkaldte Discovery-fase har til formål at finde frem til brugernes behov - uden at ende med en uhåndterlig lang og kompliceret liste af krav.

»Der er mange, der tror, at de har styr på brugerbehov, men det handler ikke om at spørge efter en liste af ønsker til et system,« forklarer David Cotterill og fortsætter:

»Hvis du spørger nogen i Storbritannien om, hvad de vil have ud af et system, så siger de alt, de kan komme i tanke om, fordi de ved, at det er deres chance for at få udfyldt behovene.«

Resultatet bliver en kravspecifikation, der beskriver et system, som ingen kan levere.

»Og som i sidste ende giver en monstrøsitet af et it-system, som brugeren ikke kan bruge til noget,« påpeger David Cotterill.

Under parolen 'No More Big IT' har briterne indført et forbud mod kontrakter på over 100 millioner pund samt forbud mod kontraktforlængelser.

Blandt andet for at undgå, at man skal kæmpe sig ud af gigant-kontrakter, som det har været tilfældet med en Aspire-kontrakt med Capgemini til over ti milliarder pund.

Software testes af minister

Det er ikke kun på pengesiden, at processen stiller krav til systemudviklingen.

»Alle systemer skal testes af den ansvarlige minister, inden det går live,« fortæller David Cotterill.

Det lyder lidt som en gimmick. Men kravet er anført som det sidste punkt i den 18-punktsplan, briterne kalder Service Standard, der stiller kvalitetskrav til offentlige it-tjenester.

»Det var et nøgleelement for os, at der er forpligtelse fra toppen og en person, der står til regnskab,« fortæller David Cotterill, der dog ikke påstår, at processen forhindrer it-fiaskoer.

Topledere skal tættere på

Behovet for forpligtelse fra toppen vækker genklang hos Ejvind Jørgensen, der er formand for Dansk IT og Chief Strategy Officer i Cbrain.

»Der er mange it-løsninger, der ikke ville blive implementeret, hvis toplederen havde prøvet det inden,« konstaterer han og tilføjer, at han i den danske digitaliseringsstrategi, der udkom i sidste måned, savner en vision for netop it-lederskab.

»Vi skal have topledere, der går tættere på,« understreger han og nævner som eksempel daværende rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, der i 2012 tog til Bornholm for at tjekke, hvordan det gik med POLSAG. Og endte med at konstatere, at systemet ikke virkede.

»Det er godt set. Det er 450 millioner kroner for sent, men det er godt set,« bemærker Ejvind Jørgensen.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
6. juni 2016 kl. 18:37

Hello, does you speak English ?

På dansk kan man ikke bruge ordet "tjeneste" som det sker. Ordene "løsning" eller måske "applikation" er relevante ord på dansk.

Men altså: det er jo mildest talt bemærkelsesværdigt, at første standard krav er: "Forstå brugernes behov." Og ingen griner ........... Jeg tror det er rigtigt (bemærk iøvrigt "behov" ikke "krav"), men det er jo rystende at tænke på HVORFOR det er nødvendigt, og ikke engang grinagtig, at skrive det.

Hvem sagde "nyt journalsystem" i Region Hovedstaden .......

1
6. juni 2016 kl. 09:03

Test tjenesten fra begyndelsen til enden med den ansvarlige minister.

Og jeg som syntes at Mor testen var slem nok! Så får man vist ikke en mere inkompetent bruger.