Den britiske pendant til Datatilsynet, som varetager arbejdet med at håndhæve databeskyttelsesforordningen, har ikke selv formået at leve op til GDPR-kravene på sin egen hjemmeside.
Det skriver det britiske medie The Telegraph (bag betalingsmur).
Den britiske GDPR-vagthund, som har navnet Information Commissioner's Office (ICO), indrømmer selv, at de på mobilversionen af deres hjemmeside har handlet i strid med GDPR i forhold til at indhente samtykke om brugen af cookies.
Det popup-vindue om myndighedens anvendelse af cookies, som brugerne hidtil har mødt, når de besøgte hjemmesiden, bygger nemlig på et såkaldt formodet samtykke, hvilket gør, at de besøgende ikke har mulighed for at takke nej til brugen af cookies på mobilversionen.
Det på trods af, at ICO på selvsamme hjemmeside skriver, at der skal indhentes en klar accept fra de besøgende om brugen af cookies.
Det er advokaten Adam Rose, der har opdaget brøleren, og han tog herefter kontakt til ICO. I et tweet har han offentliggjort ICO's respons på opdagelsen:
»Jeg anerkender, at vores nuværende meddelelse om cookie-samtykke ikke lever op til GDPR-standarderne. Vi er i øjeblikket i gang med at opdatere dette, så vores brug af cookies bliver tilpasset GDPR-kravene for samtykke, og vi vil lave ændringerne i den kommende uge fra den 24. juni,« skriver ICO til advokaten.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.