British Airways står til bøde på 1,5 milliarder kroner efter stort datalæk

8. juli 2019 kl. 10:002
Bøden kommer som straf for et omfattende datalæk i efteråret, hvor persondata og kreditkort-oplysninger på omkring 500.000 kunder blev stjålet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Opdateret klokken 13.24

Det britiske flyselskab British Airways står til at skulle betale en bøde på mere end 1,5 milliarder kroner (183 millioner britiske pund) på grund af dårlig datasikkerhed på virksomhedens hjemmeside.

Det skriver BBC.

Det er den britiske GDPR-myndighed ved navn Information Commissioner’s Office (ICO), som har indstillet flyselskabet bøden, og den er den største af sin slags, som myndigheden hidtil har givet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flyselskabet står til at skulle betale bøden efter et omfattende datalæk sidste år. Ifølge den britiske myndighed blev der stjålet oplysninger i form af omkring 500.000 kunders personlige data og kreditkortoplysninger. Der var ikke pas- eller rejesoplysninger blandt de stjålne oplysninger.

Biritish Airways har selv beskrevet hændelsen som et »sofistikeret og ondsindet angreb«, og ifølge BBC er selskabet både »overrasket og skuffet« over at modtage milliardbøden. British Airways har nu 28 dage til at komme med appeller i sagen, og i den periode har flyselskabet tænkt sig at fremsætte bemærkninger til afgørelsen.

»Vi vil tage de nødvendige skridt i forhold til at forsvare flyselskabets position i sagen – herunder at gøre brug af nødvendige appeller,« siger Willie Walsh, administrerende direktør i virksomheden AIG, der ejer British Airways, til BBC.

Opdateret klokken 13.24: Tidligere fremgik det, at ICO havde udstedt bøden til British Airways. Det er nu rettet til, at myndigheden har udstedt en hensigtserklæring, hvor der indstilles til at give en bøde til flyseslskabet.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
8. juli 2019 kl. 12:42

Så kan det være firmaer generelt begynder at sætte omkostningen ved "ringe sikkerhed" til >0,- - som en god modvægt til udgiften ved at "lave ting ordentligt".

1
8. juli 2019 kl. 12:41

Det engelske datatilsyn, ICO, har ikke udstedt en bøde på 1,5 mia. kroner, men offentliggjort en tilkendelsegivelse / hensigtserklæring om, at udstede en sådan bøde. Der er en forudgående høringsfase, før afgørelsen bliver endelig. Man kan således sidestille nærværende "hensigtserklæring" med et udkast til afgørelse, som parten - British Airways - og andre relevante datatilyn har mulighed for at knytte bemærkninger til (høring).

Det er ærlig talt doven journalistik, at Version2 end ikke tager sig tid til at læse den pressemeddelelse, ICO har udstedt.