Briterne vil fjerne cookie-pop ups: Brugere skal kunne fravælge cookies i browser-opsætningen

3 kommentarer.  Hop til debatten
Briterne vil fjerne cookie-pop ups: Brugere skal kunne fravælge cookies i browser-opsætningen
Illustration: Dmitrynew83 | Bigstock.
Brugerne skal kunne fravælge cookies fremfor at skulle give samtykke, og derfor er UK på vej med ny lovgivning.
20. juni kl. 10:37

Den britiske regering vil komme de obligatoriske pop op-menuer med anmodning om cookie-samtykke til livs ved istedet at indføre et *framework*, hvor brugerne skal kunne fravælge cookies fremfor at skulle give samtykke.

Det skriver Computerworld.

Læs også: De største danske hjemmesider sylter cookie-regler

Brugerne skal kunne opsætte individuelle regler i deres browser, der så skal gælde alle hjemmesider, og dermed fravælge cookies. Det sker som et led i Storbritanniens nye data-reform, der ifølge Computerworld har til formål at rydde op i de nuværende samtykkeregler, som i høj grad bygger på EU-lovgivning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: EU udvider samarbejde med sociale medier om at bekæmpe desinformation

Det forventes, at den  britiske regering fremsætter sit lovforslag om data-reformen inden for de kommende måneder. Læs oplægget til reformen her: Data: A new direction.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
21. juni kl. 17:11

Jeg forstår vist ikke helt hvad det her drejer sig om.

"Brugerne skal kunne opsætte individuelle regler i deres browser, der så skal gælde alle hjemmesider, og dermed fravælge cookies. "

Kan man ikke allerede i dag fravælge cookies i alle både desktop- og mobilbrowsere?

Og individuelle regler? Jeg fatter ingenting.

2
21. juni kl. 11:34

Det vil da være genialt hvis man kan sætte sine cookie tilladelser én gang for alle.

1
20. juni kl. 14:14

Jeg synes man skal passe på med at blande EU's regler omkring regulering af et en eksisterende praksis omkring cookies, og årsagerne, hvorfor EU har måtte regulere dem.

Som jeg ser det, er der intet forkert med EU cookie-reglerne. Det, der er lidt skævt, er måske at EU ikke kan tvinge internettet til at gå over til browser signalling. Mange har prøvet før, men det viser sig at være sværere at skifte over til en hel ny praksis, end man tror... se fx https://noyb.eu/en/new-browser-signal-could-make-cookie-banners-obsolete

Jeg kunne forestille mig, at det er lidt op ad bakke, fordi der er en kæmpemæssig reklamebranche som har utrolig meget behov for at vi fortsætter med at bruge den efterhånden ældgamle teknologie cookies. Se hertil mine to debatindlæg fra slut maj og start jumi på ComplianceTech (begge gratis og ikke bag paywall): https://pro.ing.dk/compliancetech/dennis-benneballe-arnold-grade.

TL;DR: Prøv at høre IAB, Google, Microsoft, osv, hvorfor de helst ikke vil leve uden cookies og indsamling og deling af data om brugerne: Real-Time Bidding, som er en del af en gigantisk industri, digital advertising, som vha. Real-Time Bidding først for alvor gik på himmelflugt.