Bredbåndsmåler skal supplere den officielle bredbåndskortlægning

Den netop lancerede bredbåndsmåler fra Erhvervsstyrelsen skal tjene som supplement til den officielle bredbåndskortlægning i Danmark.

Erhvervsstyrelsen har netop lanceret en ny udgave af bredbåndsmåleren, hvor brugere kan teste deres ping-tider, upload- og download-hastigheder. I forbindelse med den seneste version af måleren er det også muligt at fremkalde et kort, så brugerne kan se, hvilke hastigheder andre har rapporteret i nabolaget eller et helt andet sted i landet. Og den form for brugerindberetning kommer faktisk til at få direkte indflydelse på den officielle kortlægning af de danske bredbåndsforbindelser, oplyser kontorchef i Erhvervsstyrelsen Brian Wessel.

»Ja, det kigger vi på nu. Det kommer helt sikkert til at have en indflydelse på den opgørelse i fremtiden. Præcist hvilken, har vi endnu ikke taget stilling til,« siger han til Version2.

Han forventer, at de brugerindberettede data kommer til at blive et vigtigt værktøj i forbindelse med udarbejdelsen af bredbåndskortlægningen i fremtiden.

»Målet er at få kortlagt de konkrete hastigheder rundt om i landet, samt hvilke udbydere, der leverer dem.«

Den seneste måler har været noget forsinket. Den skulle således have været klar helt tilbage i december 2012. I stedet blev projektet altså 15 måneder forsinket, fordi det mod forventning ikke kunne klares med et hurtigt indkøb.

Læs også: Mål din bredbåndshastighed og fortæl staten om den

»Vi antog, at det var en hyldevare, men det viste alle dele sig ikke at være. Særligt de specifikke krav, vi havde til front-end delen, kunne ikke opfyldes af en hyldevare. Derfor blev det forsinket,« siger Brian Wessel.

Han kan på nuværende tidspunkt ikke at oplyse, hvad projektet har kostet, fordi der kan komme yderligere udviklingsomkostninger - eksempelvis i form af flere features på måleren. Den kører i øvrigt i Flash, der - som det nok vil være flere Version2-læsere bekendt - ikke fungerer alle steder. For eksempel ikke på en iPad.

»Vi valgte allerede i 2010 en Flash-baseret måler, der var globalt anerkendt. Det var en forudsætning for projektet at videreudvikle på denne, som vi var generelt tilfredse med,« siger Brian Wessel og tilføjer:

»Noget man kunne overveje er, om der også skulle laves en app, så det kører på andre platforme også,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Michael Bisbjerg

Jeg forventer det bliver bedre med tiden, når flere målinger kommer ind. Men pt. er datagrundlaget lidt (meget) dårligt... F.eks. på landsplan forventer man i gennemsnit at få 340 Mbit/s i download (jeg tror nogle enkelte har enten drillet eller får faktisk gigabit).

I mit område er der 2 målinger (mig og en anden), og vi forventer i snit 60/20 (ie. en 20/20 og en 100/20), og får i snit en 19/17 (ie. hvad der svarer til 2 stk. 20/20). Ham den anden må have enten tastet noget forkert ind, eller også er der en udbyder der kan levere de lovede 20 Mbit upload, men skyder langt forbi på download delen :P

  • 0
  • 0
#3 Einar Petersen

Og da man som officiel myndighed der skal måle på en varieret gruppe udstyr fra iPhones, Mac's til Android telefoner og over OS varianter som Windows, iOS og Linux i 2011 finder ud af at Adobe Flash er problematisk på powerPC platformen allerede i Maj 2011 https://discussions.apple.com/thread/3060760 og når man så hører at Adobe i Oktober 2011 officelt melder ud at det er på tide at droppe Flash på en lang række platforme ja så kører man ufortrødent videre http://tideart.com/?id=4ebafb57 for Flash er fremtiden...

Kom nu ind i kampen for pokker... Adobe selv anbefaler HTML5 i 2011... og her ser vi som i 2010 vælger en allerede dengang forhadt standard og som i løbet af udviklingstiden 4 år (GISP) ikke opdager at platforms standarden er stillet på sidelinien - ennda af specifikations udvikleren og i årevis kører videre...

Jeg håber inderligt at ledelsen i denne officielle danske instans som skal være med til at fremtidssikre Dansk IT infrastruktur siger STOP når de hører ordet APP's som nævnes sidst i artiklen og gør som ADOBE siger man bør gøre - Nemlig bruger HTML5 som er en OS uafhængig W3C specifikation som kan implementeres frit på alle platforme og fremadrettet sætter krav om at denne slags projekter skal udvikles iht. åbne patent og royalty fri standarder så man ikke ender i en situation hvor dele af befolkningen og erhvervslivet ikke kan være en del af det reelle datagrundlag eller kun delvist, fordi de har valgt at benytte frie og/eller mere sikre operativsystemer end dem der sælges bundlet med PC'ere eller mobiltelefoner.

  • 5
  • 1
#4 Kenneth Lylloff

Dette er muligvis ikke det største offentlige IT projekt. Og det er da trods alt i luften. Men hvem ind i h* har besluttet at bruge skattekroner på dette her? Hvad er formålet?

Mon disse data med tiden kan bruges af skumle personager til, at se hvor man nok har mange computere/smart-tv's?

  • 0
  • 2
#6 Michael Breuning

Er meget enig i betragtningerne om Flash/ikke flash, HTML5 eller ej. Men pas nu på at fokus ikke skrider fra det egentlige emne: Bredbåndsmåleren skal bruges til at supplere bredbåndskortlægningen i Danmark og her bliver jeg bekymret for den måde man indsamler data på. Der er (kan være) store systematiske fejl i dataindsamlingen, som kan give et forkert billede af dækningen. Et konkret eksempel: I mit postnummer (5580) angives en markedsført hastighed på 20/2. Men de reelle hastigheder går fra nul i nogle områder til hvad YouSee og de andre kabelbredbåndsudbydere nu tilbyder. Hvordan får man målinger fra dem, der ikke kan få bredbånd overhovedet? De påvirker slet ikke data, men repræsenterer jo også en slags dækning, nemlig 0/0. Der er sikkert andre situationer, der bidrager til et forkert resultat. Og beslutninger bliver ikke bedre af at blive truffet på forkerte grundlag..

  • 2
  • 1
#8 Christian Nobel

Skrev til Erhvervsstyrelsen og de har nu rettet fejlen. Det ser mere rigtigt ud nu. Dog ser landsgennemsnit af markedsførte hastigheder alt for store ud: 570/60. Har spurgt dem hvordan de tal fremkommer...

Hvad skal man bruge et gennemsnit til - det siger jo intet.

Hvis der i et område er en der har en 100/100 fiberforbindelse, og 10 der har kummerligt aDSL på 1/0,2, så laves der et skønmaleri som siger at gennemsnittet er 10/9,3.

Hvis målingerne overhovedet skulle have nogen værdi, så skal der en helt anden detaljeringsgrad til (sådan noget med normalfordeling osv).

I øvrigt imponerende at det markedsførte landsgennemsnit ned skulle være 585,98 Mbps (!) - især når det målte gennemsnit ligger på 12.

  • 1
  • 0
#10 Michael Breuning

Helt enig. Se også mi kommentar fra den anden artikel om bredbåndsmåleren om systematiske fejl i dataindsamlingen (hvordan får man feks. registeret dem der har 0/0???). Men jeg spurgte også Erhvervsstyrelsen om hvordan de beregner landsgennemsnittet og de svarede: "Ja, den ser høj ud, og vi har haft kig på den, men vi tager et ekstra tjek. Forklaringen kunne være, at nogle brugere ikke har været opmærksom på, at hastigheden skal angives i Mbit/s, men har angivet den markedsførte hastighed i kbit og det vil betyde, at i stedet for fx at indtaste 10 bliver der indtastet 10.000 eller 10240, hvilket unægtelig vil påvirke det viste "resultat" i felterne. Jeg har noteret det mht. den videre udvikling af måleren, om det kunne være hensigtsmæssigt med et loft eller en anden form for kvalitetssikring af disse to felter.". Det viser jo igen med al tydelighed at hvis man ikke får luget de systematiske fejl ud allerede ved indtastningen, så ender man med noget der ikke kan træffes fornuftige beslutninger ud fra. Eller at der bliver truffet ufornuftige beslutninger :-( Endelig skal jeg sige at Erhvervsstyrelsen har været meget hurtige og grundige i deres besvarelser af mine mails, så måske vi her skal bidrage med hvilke udfordringer der kan være ved dataindsamlingen.

  • 0
  • 0
#11 Per Møller Olsen

Værktøjet er ikke meget bevendt, når detaljeringsgraden er et helt postnummer. Der vil næsten alle steder være en stor koncentration af brugere nærmest centrum af byen, hvor der er kortest vej til de forskellige centraler. Men det bevirker at brugere, der bor udenfor byerne og har lange kabelveje til centralerne ikke får repræsenteret, hvor ringe forbindelser der er adgang til. F.eks. bor jeg 8 km fra centrum af en provinsby og her har vi kun gammel kobber fra TDC at vælge imellem. Der er heller ingen mobildækning indendørs og vi skal ca. 2 km væk for at mobildata fungerer nogenlunde tilfredsstillende. Alligevel er vi "in the green". Kortet bør opløses på gadeniveau, når man zoomer ind.

  • 1
  • 0
#13 Martin Rasmussen

Deres test er jo direkte misvisende - med de malinger jeg kan konstatere de laver for mig selv. Måle en: *30/10(fiber) til at være 55/50 *50/10(fiber) til at være 67/70 Samtidigt kan man se på ens eget netkorts overvågning, at hastigheden ud af aldrig overstiger det markedsførte(+5%) - men ifølge deres måler, fås altså resultater der ligger op til en faktor 700% forkert. Flot må jeg sige!

(Resultaterne er slet ikke til at stole på...)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere