Brandfolk deler billeder af smadrede biler: Alle kan se, hvem der er kørt galt
Airbaggen hænger stadig i forruden og dele af bilens front ligger splintret på kørebanen, da en medarbejder fra Hovedstadens Beredskab fotograferer en forulykket Citroén Berlingo og deler billedet Twitter.
Men nummerpladen er intakt og aflæses uden problemer, og hurtige opslag på nettet kan give beredskabets nysgerrige følgere ejerens fulde navn. Eksemplet herover er et af flere, hvor Hovedstadens Beredskab i løbet af de seneste måneder har delt billeder af forulykkede biler med synlige nummerplader.
- emailE-mail
- linkKopier link

KL revser Datatilsynets Chromebook-afgørelse: Vi kan ikke leve med usikkerheden
Persondata18. august kl. 14:32- Sponseret indhold
Omfattende renovering af hovedstadens vandværker baner vejen for helt nye metoder
Karriere27. juli
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
- Både-og, for det kan jo sagtens være reelt at der er gæld i bilen, som blot aftales afviklet ved handel (med sælgers bank). Her er det godt at vide at vedkommende du handler med og sender penge til, faktisk også er ham der har tinglyst gæld i bilen. Ellers står du jo bare med 3. mands gæld.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er direkte sløvt af beredskabet at poste billeder af både køretøjets nummerplade, og alt muligt andet (huse, mennesker, dyr, tivoli osv.) da man faktisk kan udlede temmelig mange ting udfra et helhedsbillede, hvis man Sherlock'er den lidt. Slør alt hvad der er bare tilnærmelsesvist identificerbart, og fokuser på det der er vigtigt - nemlig at en bil er blevet skadet fordi (formoder jeg) en billist har kørt uforsvarligt.
Den oprindelige idé med tinglysningsregistret, det vil sige brugsscenariet for idéen, var god. Nemlig at købere skulle kunne se om den brugte 2CV de havde kig på, ikke var pantsat for en Lamborghinis værdi. Her vil jeg så anføre at et system hvor man ikke kunne se HVEM der havde pant i bilen, men blot hvor meget pant der var, ville være at foretrække. Det eliminerer ganske givet ikke problemet med stjålne biler der hurtigt skifter hænder, men det ville dog stadig give køber en idé om købets autencitet. (Jeg kan ikke lige gennemskue om der er væsentlige faldgrubber i denne model, byd gerne ind hvis jeg ikke har tænkt mig om :)
(3). Som så tit er problemet en knude der består af mange reb, hvor ovenstående aldrig ville være et problem hvis ikke sociale medier var en ting, og hvor offentlige og kommunale instanser ikke syntes de "skulle møde borgerne hvor de er, på de forpestede sociale medier" - helt ærligt, inden So-Me kom den offentlige sektor sgu da ikke forbi i tide og utide med alt muligt og umuligt information, gjorde de? Men det, koblet med opslagsregistrene går bare ikke op ift. moderne data/privatlivs-værdier.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Så der er censur på brandmandens ansigt imens alle kan gå ind på nettet og se hvem der er kommet til skade
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er en identifikation af en person på samme niveau som et billede af en person. Der for er det som de siger ikke helt lovligt hvad de der gør - de skal anonymiser de billeder før de offentligøres. På samme måde som foto-journalister skal.
Falck er jo ikke Politiet.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Ja, der blev indført en Opt Out løsning på et tidspunkt.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Firmaer har i årevis hustandsomdelt navn, adresse og telefonnummer på (næsten) alle danskere. Man kaldte det telefonbøger.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Så endnu et eksempel på at anonymitet kun er tilgængelig for rigfolk ?
Herunder diverse gangstere.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Kun hvis der er tinglyst gæld i bilen, er personens navn offentligt tilgængeligt.
Det svarer meget godt til en online-bestilling for bilsyn, hvor man for en del år siden fik oplyst sit eget telefonnummer, når man bestilte syn. Ergo kunne man angive en hvilken som helst nummerplade og få det telefonnumer, som ejeren havde. Og så slå telefonnummeret op.
Det blev lukket dengang.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Kun hvis der er tinglyst gæld i bilen [...]
Og det mig bekendt den vej opslagene foretages i det omtalte tilfælde ?
Så endnu et eksempel på at anonymitet kun er tilgængelig for rigfolk ?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Som jeg forstår lovgivningen og retspraksis, har det aldrig nogensinde været hensigten at indføre, endsige tillade en sådan ret for motorkøretøjer, tværtimod.
Det er ikke lovgivers hensigt, at enhver skal kunne slå op, hvem der er ejer af et motorkøretøj. Der er dog ganske mange virksomheder, som har adgang til det.
https://danskelove.dk/k%C3%B8ret%C3%B8jsregistreringsloven/17
Kun hvis der er tinglyst gæld i bilen, er personens navn offentligt tilgængeligt. Hvis man har et specielt navn, vil man være nem at identificere, mens Jens Jensen kan bevare en vis grad af anonymitet.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Så vidt jeg ved kan du kun slå det op hvis der er tinglyst pant i bilen.
Grunden til at "bilbogen" blev indført var at der blev svindlet gevaldigt med at sælge biler man ikke ejede.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er så din holdning og den er du velkommen til at kæmpe for.
Som jeg forstår lovgivningen og retspraksis, har det aldrig nogensinde været hensigten at indføre, endsige tillade en sådan ret for motorkøretøjer, tværtimod.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Adgangen til motorregistret kan så sikkert bruges til alt muligt. Har man oplevet, at en anden bilist har formastet sig til at genere MIG, så slår jeg hans nummerplade op, finder personen og hjemsøger ham med min HÆVN. Der behøver slet ikke være tale om et foto af en trafikulykke.
Et eller andet sted undrer det mig, at det ikke finder sted i stort omfang.
Adgangen til motoregistret må være det svage punkt i denne historie.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Er det nu også det? Registreringsnummeret sidder på bilen for at være til offentlig beskuelse.
Ja, men her bliver det så koblet med en hændelse, og det ændrer situationen.
Og det helt store problem er så at gadens parlament vha. deres ynglingssladderspalte, aka. Fæcesbog, kan begynde at lave den helt store udskamningsprocess, uden overhovedet at vide om der er et gran af sandhed i det.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det her er galt. I praksis betyder det at et hvilken som helst billede hvor man kan identificere personer eller ting personer ejer er ulovligt at offentliggøre. Vi er ganske enkelt gået for langt med privacy.
Eksempel: Hvis jeg offentliggør et billede af et hus, så kan man på Google Maps finde adressen og gennem OIS kan man finde ejeren. Med andre ord bliver billedet personhenførbart.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Lad os fikse begge dele
Men det rager ingen andre en politiet og forsinkringen hvem der ejer en bil , så hvorfor er det muligt at slå op
- more_vert
- insert_linkKopier link
Selvfølgelig bør helt almindelige mennesker have ret til at færdes anonymt i trafikken - også selv om de kører i en bil. Anonymiteten kan brydes af relevante myndigheder, hvis bilisten bliver involveret i en ulykke eller på anden vis gør sig uheldigt bemærket - men det bør ikke være muligt for alle og enhver at tilegne sig viden om en bestemt persons identitet, blot fordi vedkommende tager bilen på arbejde.
Nummerplader bør være en pseudonymisering på linje med de ID-numre, politibetjente render rundt med. Der er ingen rimelighed i, at folk med våben, voldsmonopol og masser af rygdækning skal have mulighed for at optræde under pseudonym, mens almindelige, sagesløse borgere skal tvinges til at afgive deres identitet til alle, der måtte ønske det.
Adgang til motorregistret m.v. for alle andre end myndighederne bør kunne fixes med en simpel Nem-ID-authenticering ("swipe right, hvis synshallen eller banken skal have lov at slå din nummerplade op").
- more_vert
- insert_linkKopier link
Er det nu også det? Registreringsnummeret sidder på bilen for at være til offentligt beskuelse.
Juridisk set er nummerpladen et bevis på at bilen og dens ejer er autoriseret til at færdes på offentlige gader og stræder.
Autoriserede personer tildeles kun i meget sjældne tilfælde anonymitet i forbindelse med den autorisations belagte aktivitet, fordi autorisationer praktisk taget altid kommer på betingelse af forsikringsdækning for konsekvenserne deraf.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Desuden er det en klokkeklar overtrædelse af GDPR-reglerne
Er det nu også det? Registreringsnummeret sidder på bilen for at være til offentlig beskuelse.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Flemming Riis, det du skriver svarer lidt til at sige, at det ikke er et problem at en virksomhed lægger e-mail adresser, telefonnumre og/eller CPR-numre ud på folk - det er kun et problem at nogle vælger at misbruge det.
Da vi VED at nogle ikke ønsker det bedste for andre, så kan vi ikke tillade at lægge disse informationer offentligt. Og ligeledes kan vi ikke tillade os at lægge billeder af smadrede biler, med identificerbare nummberplader på nettet, da vi VED at der er nogle der vil misbruge det.
Derfor er problemet opstået i det øjeblik brandmanden lægger billedte på twitter. Desuden er det en klokkeklar overtrædelse af GDPR-reglerne.
- more_vert
- insert_linkKopier link