Brandfare i 6.000 danske Fujitsu-bærbare

Fujitsu tilbyder kunder med udvalgte bærbare en batteriombytning, efter flere kunder har rapporteret om smeltede batterier. I alt er 6.000 bærbare solgt i Danmark mellem 2007 og 2009 i risikogruppen. Op mod 10 batterier er allerede smeltet.

Omkring 6.000 bærbare computere i Fujitsus Amilo-serie solgt herhjemme mellem april 2007 og juni 2009 indeholder et batteri, der i enkelte tilfælde er smeltet og har givet risiko for brand.

»Det er svært at sætte eksakt tal på på grund af varernes frie bevægelighed, men vi forventer, at vi ligger omkring 4.400 eksemplarer, som er solgt fra os i Danmark. Derudover kan vi se på den nordiske distribution, at der er solgt cirka 1.600 ind i Danmark fra de andre nordiske lande,« siger servicedirektør i Fujitsu Nordic Region, Palle H. Jensen, til Version2.

Fujitsu har i dag søsat et program, der skal hjælpe ejere af Amilo Pa2510-, Pi2512- og Pi2515-modeller med at få skiftet batteriet, der er af litium-typen. Alle andre Amilo-, Amilo Pro- og Lifebook-batterier er ikke omfattet, oplyser Fujitsu.

Fujitsu har på det seneste modtaget et begrænset antal rapporter fra kunder om overophedning af batteriet i de nævnte modeller. Ifølge Palle H. Jensen er der tale om færre end 10 kunder.

»Batterierne er begyndt at smelte lidt«
»Batterierne er blevet overophedede og er begyndt at smelte lidt. Men vi har ikke nogen rapporter om, der har været tilfælde af brand,« siger Palle H. Jensen.

Ifølge servicedirektøren vil de fejlbehæftede batterier blive udskiftet med et andet, som også er af litium-typen.

»Det er en bestemt produktion af batterierne, der har givet problemer. Det nye batteri er et tilsvarende, men som ikke har den indbyggede risiko,« siger Palle H. Jensen.

De berørte bærbare er blevet solgt over en periode på mere end to år. Hvorfor har I først opdaget det nu?

»Det er ganske enkelt, fordi vi ikke har fået problemerne anmeldt tidligere fra kunderne,« siger Palle H. Jensen.

Kan kunderne være sikre på, at der ikke er andre end de nævnte af jeres bærbare, der er berørt?

»Det kan de. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke sker noget lignende en anden gang,« siger Palle H. Jensen.

Ifølge Palle H. Jensen skriver Fujitsu nu til alle kunder med de nævnte bærbare, som virksomheden selv har kendskab til. Kunder, der fremover henvender sig med en hvilken som helst anden fejl, vil også få tilbudt et nyt batteri.

Kunder kan finde oplysninger om batteriudskiftning og de omfattede modeller under fanebladet Eksterne links.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere