Brændt bundkort var årsag til Region Syddanmarks it-problemer

13. december 2022 kl. 09:1516
OUH
Illustration: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.
Nu vil regionen udarbejde en rapport der skal forebygge digital nedsmeltning i patientjournal-system.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det var et brændt bundkort i en switch, der var skyld i mandagens fire timer lange delvise nedbrud i Region Syddanmarks elektroniske patientjournal, EPJ Syd.

Det skriver Computerworld på baggrund af et interview med it-direktør i Region Syddanmark Morten Lundgaard Hansen.

Læs også: It-uddannelse sætter rekord på KEA: 81 procent flere har søgt datamatiker-uddannelsen

Han fortæller, at regionen nu iværksætter en »intensiv undersøgelse« af hændelsen og udarbejder en »major incident-rapport«, der skal forebygge at regionen kommer i samme situation, hvor alle Region Syddanmarks sygehuse blev påvirket, og personalet flere steder kun havde læseadgang til patientjournalen og altså ikke kunne redigere i den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er ikke vores oplevelse, at hændelsen skyldes manglende vedligehold. Det er komponenter, som er købt hjem i forbindelse med etableringen af vores datacenter, som kun er få år gammelt. Så det er ikke fordi vi står med komponenter, der er hverken fem eller 10 år gamle. Vi kigger stadig ind i, hvorfor de bundkort stod af,« siger Morten Lundgaard Hansen til Computerworld.

Læs også: Akademikerfagforening: Overvågning af ansatte skal reguleres i kommende overenskomstforhandlinger

Samtidig aviser han, at denne hændelse har sammenhæng med det omfattende it-nedbrud, der i august ramte flere systemer på tværs af regionen og betød, at planlagte operationer og behandlinger på sygehusene blev aflyst.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
14. december 2022 kl. 12:02

»Det er ikke vores oplevelse, at hændelsen skyldes manglende vedligehold. Det er komponenter, som er købt hjem i forbindelse med etableringen af vores datacenter, som kun er få år gammelt. Så det er ikke fordi vi står med komponenter, der er hverken fem eller 10 år gamle. Vi kigger stadig ind i, hvorfor de bundkort stod af...

Sådan er failure-rate af elektronik ikke. I en stor del af levetiden (mellem 'infant mortality', og 'wear-out') er failure-rate konstant. Man kan ikke skabe høj oppetid ved vedligehold alene, det kræver redundans.

4
14. december 2022 kl. 07:34

Så old.. nå nej modern school. Single point of failure lurer ikke henne om hjørnet for switchen var jo helt ny så fejler den jo ikke. Hvis det er historien så kan man kun sige "I guder"

2
13. december 2022 kl. 11:26

IT-havarikommission, nu!

Hvorfor skal de andre regioner, kommuner, statslige organisationer og private virksomheder ikke også kunne "forebygge at [man] kommer i samme situation igen" ?!

5
14. december 2022 kl. 11:13

For lige præcis denne her slags hændelser, så er det vel ikke en kommission i sig selv, der er nødvendig, men at der skal være en central indberetningspligt?

7
14. december 2022 kl. 12:04

For lige præcis denne her slags hændelser, så er det vel ikke en kommission i sig selv, der er nødvendig, men at der skal være en central indberetningspligt? 0

Der er netop indberetningspligt til havarikommissioner.

Om de vælger at starte en egentlig udredning afhænger af om loven påbyder det (typisk: død og lemlæstelse) eller om de selv vurderer det er formålstjeneligt.

12
14. december 2022 kl. 13:02

Jeg er skam godt klar over, at der eksplicit følger indberetningspligt med en IT-kommisson, men jeg tror det er lettere at få gennemført en beslutning en indberetningspligt, som en start.

For os er det måske nok indlysende, at der er behov for en IT-kommission, men på det politiske plan er der en dyb modvilje mod kommissioner.

Med konkrete indberetninger i hånden vil det alt andet lige, være lettere at få indført en IT-kommission.

15
16. december 2022 kl. 12:07

dyb modvilje mod havarikomissioner? Hvor har du det fra? Vi har "altid" haft havarikomissioner - indenfor tog og automobil branchen - dem er de vel ikke i mod?

16
16. december 2022 kl. 13:26

Bemærk at jeg skrev kommissioner uden havari. Politikerne vil gerne have kommisioner, hvis de er uforpligtende og gerne hvis de kan trække beslutninger i langdrag.

Kommisioner hvor nogen kan blive draget til ansvar vil de derimod nødigt have, fordi de selv kan risikerer, at ende med aben.

1
13. december 2022 kl. 11:09

Men et brændt bundkort lyder som om switchen ville stå af. Det er jo netop en situation der burde være simpel - da alle servere vel har 2x netkort forbindelser til hver sin switch - så det burde bare køre videre på den anden, takket være spanning tree opsætning ? Lyder som om der IKKE er opsat netværksredundans?

8
14. december 2022 kl. 12:17

Har oplevet flere gange at udstyr ikke står helt af, dvs det godt kan arbejde i små perioder. Fx vil spanning tree/BGP blot hoppe frem og tilbage konstant, og dermed forværre problemet.

Klassikeren er at node 1 døde for 2 år siden, og vi først opdager det nu, da node 2 dør :)

10
14. december 2022 kl. 12:43

Fx vil spanning tree/BGP blot hoppe frem og tilbage konstant, og dermed forværre problemet.

Se netop her vil havarikomission kunne hjælpe. Mange har set forskellige problemer, så undersøgelser af sådanne sager, ville kunne resultere i udarbejdelsen af retningslinier for HVAD man skal overvåge og eksempler på hvordan (og med Open Source - kunne man få endnu mere forærende).

(og så må best-practice - som dokumentert af havarikomissions undersøgelser også godt blive et juridisk krav på et tidspunkt ;)

11
14. december 2022 kl. 12:59

Hørt!

Og enda stille krav til leverandøren

13
14. december 2022 kl. 14:04

Og enda stille krav til leverandøren

Her vil jeg stilfærdigt påpege at region Syddanmark har hjemtaget driften og derfor er leverandør for sig selv.

14
14. december 2022 kl. 14:41

Som bruger en underleverandør der producere (netværks) dimser, der fejler uhensigtsmæssigt, eller som har lavet et overvågningsystem der har en grænseflade så mennesker nemt laver fejl eller som har glemt at skrive en check liste over hvordan man undersøger dimsen virker, eller ....

3
13. december 2022 kl. 13:30

Det var der måske også - blot uden tilstrækkelig overvågning - og nu døde så switch nr. 2? ;-)

9
14. december 2022 kl. 12:40

Ja - det siger selvf. sig selv at man skal overvåge om ens netkort er i "up" state - eller om bond/team melder fejl på det ene interface :)