Borgmester downloadede 3,2 gigabyte mobildata i Tyrkiet og godkendte amok-regning

Det var hele 3,2 gigabyte mobildatatrafik, som sendte telefonregningen fra en ferie i Tyrkiet op på næsten en kvart million kroner i sagen om Odense-borgmester Anker Boyes mobilforbrug i udlandet. Han fik undervejs to sms-advarsler.

Selvom borgmester Anker Boye har sagt, at han blot tjekkede e-mails og læste nogle danske nyheder under sin ferie i Tyrkiet, peger den udspecificerede regning fra TDC for den periode nu på et dataforbrug, der rummer mere end det.

Der blev nemlig hentet og sendt 3,19 gigabyte data fra Anker Boyes iPhone under opholdet i Tyrkiet i oktober 2011. Det viser en aktindsigt, som Fyens Stifttidende har fået i borgmesterens telefonregninger.

Læs også: Skifte fra Blackberry til iPhone indledte to års roaming-amok i Odense kommune

Tilsammen endte telefonregningen fra Tyrkiet på 245.257 kroner, og heraf udgør telefonsnak og sms'er kun knap 2.000 kroner. Resten gik til datatrafikken, som dermed er blevet afregnet med cirka 76 kroner pr. megabyte. Til sammenligning koster det 90 kroner inkl. moms for private TDC-kunder at hente en megabyte via mobildata i Tyrkiet.

Dokumentationen viser også, at borgmesteren under sin ferie to gange aktivt godkendte det høje forbrug. Den normale forbrugsgrænse var tidligere blevet slået fra, på kommunens ønske, men TDC sendte alligevel en advarsel, da regningen rundede 100.000 kroner og 200.000 kroner. Begge gange godkendte Anker Boye med et svar på sms-advarslerne, at regningen skulle kunne overstige det beløb.

Borgmesteren har til Fyens Stifttidende sagt, at han ikke husker de konkrete sms'er, da det nu er to et halvt år siden, det skete. Desuden havde han tidligere fået samme slags sms'er, om lavere beløb, og han var måske derfor ikke opmærksom på beløbet, lyder hans forklaring.

Odense Kommune har tidligere til Version2 forklaret, at det kun har været borgmesterens ferier i Tyrkiet, som udløste de høje regninger, ikke rejser i andre lande uden for EU, altså lande hvor roaming-priserne for mobildata er på samme høje niveau som i Tyrkiet.

Læs også: Odense Kommune: Kun ferie i Tyrkiet gav gigantisk teleregning - ikke i resten af verden

Kommunens stadsdirektør fortalte desuden, at der ikke var andre, som kan have brugt borgmesterens telefon, for eksempel børn, og at der ikke blev streamet video eller lignende via mobildata.

3,2 gigabyte svarer ifølge TDC's guide for dataforbrug til at loade hele Ekstrabladet.dk's forside tusind gange eller se video på Youtube i 14,5 timer. På en smartphone kan dataforbrug dog også ske i det skjulte, hvis for eksempel en applikation henter opdateringer, men det vil normalt ikke være i gigabyte-klassen.

Den gigantiske regning er i øvrigt aldrig blevet betalt, da kommunen både mener, at TDC ikke har brugt de rigtige priser fra en dengang ny SKI-aftale, samt ikke forstår, hvordan regningen kunne blive så høj, eller at det tilsyneladende kun sker i Tyrkiet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (40)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens-Peter Vraa Jensen

Det forekommer mig ubegribeligt at alle andre end folk, der selv betaler af egen lomme, kan få lov til at have så højt et loft. Hvis behovet i arbejdsmæssig sammenhæng nødvendiggør at trække 3,2GB data på en ferie, så finder man en anden løsning (lokalt SIM kort i mobil router).

Der er en mulighed for, at manden sandt.
Så vidt jeg forstår var han på ferie. Antageligvis med familien. En mulighed er, at børnene har ligget og streamet video eller brugt den som hotspot og selv har godkendt at "far" betaler uden at helt forstå konsekvensen af hvad de godkendte. Det er set før i min omgangskreds (dog kun $6000 for en bekendt på AT&T hvor datteren tog telefonen med til Canada).

Uanset hvad, så er det næsten ikke muligt at trække 3,2GB data uden at lave store downloads/mange downloads eller streame video gennem længere tid. En gennemsnitlig smartphone bruger i DK benytter ca. 7-800MB/md, så det er altså over 16 gange gennemsnittet. Det kunne have være interessant, hvis man kunne se, hvorledes trafikken var brugt. Hertil kunne logning bruges konstruktivt og være med til at løse konflikten mellem kunde og teleselskab.

Roaming priserne er malkning af kunderne. Selskaberne udnytter to ting: Vi har et kendt telefonnummer, som vi ønsker at kunne blive kontaktet på og som vi ikke bare kan ændre uden en masse besvær. Derudover er det besværligt, at bruge tid på en ferie eller forretningsrejse på at anskaffe et lokalt abonnement.

Peter D Hansen

Anker Boye er åbenlyst teknologisk inkompetent.

Og hans moral forhindrer tydeligvis ikke yderligere misbrug af skatteydernes penge - 100.000-200.000-300.000 betyder intet for ham, desværre.

Hvorfor kan ingen af hans embedsmænd få ham til at købe et lokalt sim kort - eller gøre det for ham. Det er altså ikke så svært - og når han besøger samme land jævnligt er det oplagt.

Hvilken journalist spørger ham om det? Kom nu. Hjælp ham lidt, når han selv intet fatter.

Jan Lunddal Larsen
Jarle Knudsen

Derudover er det besværligt, at bruge tid på en ferie eller forretningsrejse på at anskaffe et lokalt abonnement.


Ved ikke hvad slags telefoner du bruger, heller ikke hvilke land du referer til (mht. besværlighedsgraden), men jeg har som vane at have en ekstra telefon med på en udenlanskrejse. Til den bruger jeg typisk under 1 minut at købe og sætte ind et lokalt SIM-kort (NB! husk at nævne "med Internet"!) som jeg typisk får 2-3GB trafik til virkelig små penge.

Når manden siger at "han ikke husker de konkrete sms'er, da det nu er to et halvt år siden, det skete. Desuden havde han tidligere fået samme slags sms'er, om lavere beløb, og han var måske derfor ikke opmærksom på beløbet" tyder på to ting:
- han er fungerende (teknologi) analfabet (hermed inkompetent)
- han er lige så slem til at bruge offentlige midler som Brixtofte

Begge dele burde betyde omgående fyring fra posten.

Jens-Peter Vraa Jensen

Telefonen er underordnet.

Jeg siger heller ikke at det er umuligt, men enten skal det planlægges eller også må man tage hvad man lige støder på. Begge dele kræver at man afsætter tid til at komme til en forhandler/butik og få det købt.

Sekundært er der mange normale mennesker, der stadig ikke kender et mobilt hotspot.

Mit håb er da, at roaming takster bliver markant mindsket. Jeg har intet imod at betale lidt for for "convenience", men x100++ taksering er uacceptabelt og utroligt et tegn på utrolig griskhed.

Finn Christensen

Der var folketingsvalg i september 2011, og efter lang tids forhandling blev regeringen præsenteret 3. oktober.

Manden smider en masse støv op i luften for sløringens skyld.

Han har i mange år haft samme kedelige vaner som visse andre med grande gigantico 'konge' i maven og for lidt omløb i øverste etage - og 'kan ikke huske'.

2005 - HCA, Parken og Tina Turner.. Boye igen ude af kontrol, og den gang brændte han mio. af.. http://www.b.dk/kultur/anker-boye-presset-ud-af-hca-fond

2012 - Boye har hukommelse som en si, og gentager gerne dumhed.. http://kathrine.blogs.berlingske.dk/2012/10/04/fynske-plattenslagere/

ab ab

Til den bruger jeg typisk under 1 minut at købe og sætte ind et lokalt SIM-kort


Interessant. Kan du ikke lige uddybe hvordan du præcist gør dette? I Tyskland og Frankrig, hvor jeg har gjort det samme, tog processen typisk 30-45 minutter efter at være kommet ind ad døren i telebutikken for at blive oprettet som kunde og få tilknyttet datamulighed til abonnementet og sikre sig, at man fik et mikro-SIM-kort?

Frithiof Andreas Jensen

Derudover er det besværligt, at bruge tid på en ferie eller forretningsrejse på at anskaffe et lokalt abonnement.


Jah - men der skal man jo overveje ome ikke det er endnu mere "besvärligt" at väre den person som glad & frejdigt pisser 250000 väk på ingenting overhovedet?

Man kunne få en seriöst sjov og mindevärdig ferieuge, en mandlig skandale som det ville väre värd at blive fyret over (håndteret rigtigt kunne den måske tjene sig selv ind i honorarer fra sladderbladene), for 250000 - hvis pengene blev svinet väk på en ordentlig måde - sprut, ludere, stoffer, spil. Klassikerne. I stedet sidder manden ved poolen og glor ned i en 4" skärm.

Totalt ubrugeligt. Han viser en total mangel på dömmekraft, proportionssans og ganske almindelig fornuft. Manden tränger til at få en mere personlig erfaring med kommunens beskäftigelseindsats!

s_ mejlhede

Der er altså næppe noget problem for Anker Boye i forhold til skattevæsenet. Skatten der skal betales er et fast beløb, uanset hvor meget firmatelefonen/internet anvendes privat.


Nej det var det med multimedie skatten, nu beskattet nu af et fast ansat beløb, men hvis du bruger mere ind det skal du beskattes af det beløb ?
Hvordan det var i 2011 ved jeg ikke, men SKAT skal skynde sig hvis ikke sagen skal forældes.

Sådan lige efter hovedet, men regler er lavet om næsten hvert andet år, de sidste 4-6 år. Hvis der er nogen som ved mere må de da skrive det.

Jarle Knudsen

En telefonregningen fra Tyrkiet på 245.257 kroner, og heraf udgør telefonsnak og sms'er kun knap 2.000 kroner? ARE YOU KIDDING ME??!! O_O

Margaret Thatcher said along the lines of:
The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money [to spend].

G*

Martin Nielsen

Jeg tror der er meget mere i denne sag. Hvis vi holder os til hovedsagen, har Odense Kommune lagt sag an, for at få 9,5 millioner tilbage fra TDC, som TDC angiveligt har overtakseret i henhold til aftalerne. Her formoder jeg at der er tale om en SKI-aftale.

Når man regler på tallene, tyder det på at Odense Kommune er blevet opkrævet ca. 90 kr. pr. MB data. Derfor tror jeg at der mangler rabat i henhold til SKI-aftalen.

Det skulle derfor ikke undre mig, om beløbet vil blive sat betydeligt ned, når sagen bliver afgjort.

For mig virker det også en smule Se og Hør agtigt at gå efter en enkeltperson (eller hoppe med på bølgen af medier, der går Se og Hør vejen). Som jeg forstår det, er denne regning en del af det krav som Odense har sat mod TDC, derfor vil jeg formode at regningen er højere end den burde være. Dermed ikke sagt at forbruget ikke er 3,20 GB data, men nærmere at de måske kun skulle betale eks. 20 kr. pr. MB data.

Jeg har ingen ide om hvad roamingprisen er ifølge SKI-aftalen. Den burde dog på ingen måde være i nærheden af samme pris som privatkunder. Da jeg sidste år var på Grønland, var der en større erhvervskunde med på rejsen, han betalte kun 5 kr. pr. MB data, hvor prisen for andre TDC kunder er 20 kr. pr. MB data. Derfor tvivler jeg meget på, at SKI aftalen skulle være så dårlig, at de skal betale 90 kr. pr. MB data i Tyrkiet.

Erik Petersen

Der er mange der ikke forstår hvad griskhed er indtil de får sådan en mobilregning.

Der findes dog også andre alternativer end lige lokale simkort som godt kan være noget bøvlede at få fat i, og det er de internationale simkort.

Tilfældigt udtaget fra Google er http://www.onesimcard.com/

Så skal man lade EDB manden sætte sig på viderestilling, og lade ham skifte simkortet, som du så kan få tilbage når du kommer hjem.

Det samme simkort kan da bruges til flere ansatte.

Mogens Ritsholm

er det virkelige problem, som nu synliggøres


Helt enig.

Det minder nærmest om piratvirksomheden ud for Somalia.

Når fælden stilles op, vil der altid være nogen, der går i den. Også selv om man kan sige, at ofrene selv bærer et ansvar. For de kunne jo bare holde sig væk.

Der er overhovedet ingen årsag til, at data via roaming skal være dyrere end data for egne kunder. Trafik behandles helt på samme måde. Den eneste ekstra omkostning er afregningsprocedurerne.

Det er nok sandsynligt, at roamingen i den aktuelle sag er foregået via Turkcell, hvor den største ejer er Teliasonera. Så er vi på en måde hjemme i hjemlige farvande, når roden til piratvirksomheden skal findes.

Benny Lyne Amorsen

Der er overhovedet ingen årsag til, at data via roaming skal være dyrere end data for egne kunder. Trafik behandles helt på samme måde.

Det er ikke rigtigt, desværre. Ved data-roaming, så sendes alle data hjem til sim-kortets teleselskab. Det foregår via et særligt internationalt roaming-netværk som alle operatører er koblet på, og det betyder selvfølgelig at det er underdimensioneret og alt for dyrt.

Prøv selv at gå på myip.dk fra en roamet mobiltelefon og se hvem IP-adressen tilhører. Jeg har lige selv checket for at være helt sikker, jeg fik 80.62.116.221 (TDC DK) på et dansk simkort i England.

Forhåbentligt betyder fjernelsen af roaming-takster at der blive opfundet en smartere løsning.

Mogens Ritsholm

Det er ikke rigtigt, desværre. Ved data-roaming, så sendes alle data hjem til sim-kortets teleselskab. Det foregår via et særligt internationalt roaming-netværk som alle operatører er koblet på, og det betyder selvfølgelig at det er underdimensioneret og alt for dyrt.

Du har ret for telefonopkald. Sådan var det i hvert fald for nogle år siden.

Men jeg er skeptisk over for at data også alt sammen flyder over hjemmenettet. Selvfølgelig er der kontakt signaleringsmæssigt med hjemmenettet. Men jeg tror stadig, at data formidles direkte af roamingnettet - i hvert fald når man ikke bruger særlige konstruktioner med fast IP-adresse.

Men uanset dette er prisforskellen absurd.

Johnny Olesen

Jeg er netop hjemvendt fra Tyrkiet. Jeg modtog adskillige SMS vedrørende priser for opkald fra Tyrkiet. De lyder på 8,75 DKK/MB ! Ikke 76 eller 90 kr. som nævnt i artiklen.

Så har du en eller anden speciel aftale.

Den med de 90 kroner er god nok - hvis for TDC kunde. Telia tager lige under 30 kr. / Mb i Tyrkiet og Telenor 75 kr mens 3 tager 60 kr. Alle priser inkl. moms.

Mogens Ritsholm

Den med de 90 kroner er god nok - hvis for TDC kunde. Telia tager lige under 30 kr. / Mb i Tyrkiet og Telenor 75 kr mens 3 tager 60 kr. Alle priser inkl. moms.

Er Telia så 3 gange billigere end TDC fordi de selv er hovedejer i Turkcell med favorable wholesale priser? Eller er det fordi TDC har en højere mark-up?

Hvordan kan branchen dog forsvare dette system, hvor de urimelige høje priser også gradbøjes med en faktor 3?

Johnny Olesen

r Telia så 3 gange billigere end TDC fordi de selv er hovedejer i Turkcell med favorable wholesale priser? Eller er det fordi TDC har en højere mark-up?

Hvordan kan branchen dog forsvare dette system, hvor de urimelige høje priser også gradbøjes med en faktor 3?

Godt spørgsmål. Både Telenor og 3 er noget billigere end TDC.

Der ligger jo også typisk nogle internationale aftaler bag, som vi som forbruger ikke kan se. TDC er jo i den sammenhæng en lille spiller på markedet. Der er jo forskel på ens forhandlingssituation, når et teleselskab med 180+ millioner kunder forhandler sammenlignet med et teleselskab med 4-5 millioner

Mogens Ritsholm

Der ligger jo også typisk nogle internationale aftaler bag, som vi som forbruger ikke kan se. TDC er jo i den sammenhæng en lille spiller på markedet. Der er jo forskel på ens forhandlingssituation, når et teleselskab med 180+ millioner kunder forhandler sammenlignet med et teleselskab med 4-5 millioner

Ja.

Men det er også gensidige aftaler, hvor DKs atørate operatør trods alt har en vis forhandlingsmagt.

Derfor bør en vurdering også inddrage standardpriser for tyrkernes brug af roaming i DK fra turkcell domineret af telia og de to mindre operatører (vodaphone og avea).

Er der her samme forskel på en faktor 3?

Johnny Olesen

Ja.

Men det er også gensidige aftaler, hvor DKs atørate operatør trods alt har en vis forhandlingsmagt.

Derfor bør en vurdering også inddrage standardpriser for tyrkernes brug af roaming i DK fra turkcell domineret af telia og de to mindre operatører (vodaphone og avea).

Er der her samme forskel på en faktor 3?

TDC har mig bekendt kun én pris uanset operatør i Tyrkiet. År tilbage kørte alle teleselskaber med differentierede priser afhængig af roamingpartner, men dette har de vidst alle afskaffet.

Om TDC har nogen form for forhandlingsmagt i forhold til roaming sammenlignet med de store spillere på markedet, det skal jeg være usagt, men TDC er sikkert glade for at de har en Partner Netværk aftale med Vodafone.

Johnny Olesen

Det var ikke det,som spørgsmålet drejede sig om.

Nej, du skrev noget om at inddrage standardpriser for tyrkernes brug af roaming i DK, og det er noget helt andet.

Tidligere kunne man i udlandet frit roame mellem de forskellige selskaber i hvert land. Der var altid en foretruknet partner i hvert land, men prisen på samtaler, sms, data osv. kunne være meget forskellig.

I dag er det kun én pris uanset valg af roaming teleselskab, men teleselskaberne bruger stadigvæk et foretruknet netværk, som styres via simkortet. Og fordi priserne er ens, så gider folk ikke længere aktivt roame på det billigste netværk.

De danske teleselskaber har med garanti ikke samme priser på hver af de tyrkiske teleselskaber, men de anvender gynger og karrusel princippet, og via simkortet sørger de for, at de billigste netværk - for teleselskabet - bliver valgt som standard.

Johnny Olesen

Jeg har statsaftale med Telenor. Hr. Boye må vel have noget i samme prisleje.

Ikke nødvendigvis. Statens aftaler kan sagtens have helt andre vilkår end kommunens SKI aftale. Og så skal vi også lige huske på, at forbruget er foregået for et par år siden.

Det er sket en del bare indenfor de sidste par år - og den statsaftale du benytter blev vidst også indgået sidste efterår, og der har priserne måske fået endnu et hak ned ad.

Men det er alligevel vildt, at de priser du nævner er så markant lavere, end hvad private må betale hos selv samme teleselskab...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize