Borgerservicechef: Digital signatur er 'nærmest ubrugelig'

13. januar 2009 kl. 10:1818
Borgerservicechef: Digital signatur er 'nærmest ubrugelig'
Illustration: Silkeborg Kommune.
OFFENTLIG DIGITALISERING: Formanden for brancheorganisationen Borgerservice Danmark indrømmer, der er lang vej igen med digitale borgervenlige løsninger. Han skyder skylden på den 'nærmest ubrugelige digitale signatur.'
Artiklen er ældre end 30 dage

De lange debattråde og Version2's opfølgende artikler med eksempler på klampede og brugerfjendske digitale selvbetjeningsløsninger taler for sig selv. Og nu erkender formanden for brancheforeningen Borgerservice Danmark, Carsten Jensen, at det ikke er godt nok.

"Vi er helt klar over, at kommunerne samlet set ikke har været dygtige nok til at lave intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger - og den nærmest ubrugelige digitale signatur har bestemt ikke gjort opgaven lettere for os.?

Sådan siger Carsten Jensen efter at Version2 og Ingeniøren i fredags kunne fortælle, at under 5 procent af borgernes ansøgninger til kommunerne sker ved digital selvbetjening. Resten sker ved besværlige papirskemaer.

Borgerservice Danmarks formål er at medvirke til udvikling og effektivisering af kommunernes borgerservice.

Artiklen fortsætter efter annoncen

?Skal vi have borgerne til at benytte kommunale digitale selvbetjeningsløsninger, så kræver det en enorm målrettet indsats for udvikling og implementering af nye løsninger. Jeg forventer, at KL's overskud fra salget af it-virksomheden KMD kan hjælpe kommunerne til at blive bedre til at udvikle og implementere intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger,? siger Carsten Jensen.

Borgerne vil gerne - man kan ikke
Ifølge ham oplever landets kommunale borgerservicecentre, at mange borgere gerne vil betjene sig selv på nettet, men desværre har kommunerne faktisk ingen reelle borgervenlige selvbetjeningsløsninger.

?Det er helt tåbeligt, at borgerne udfylder skema på skema, sender i kuverter eller mailer til os ? og vi bagefter indtaster de selvsamme oplysninger - bare i kommunens eget edb-system,? siger Carsten Jensen.

Han peger på især to faktorer der de seneste år har været med til at bremse udviklingen for kommunerne.

?Den vigtigste er, at kommunerne i fællesskab ikke har formået at stille krav til it-leverandørerne på digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger, som reelt har kunnet skabe en merværdi for borgerne, borgerservicemedarbejdere og kommunerne som helhed,? siger han.

?Målet i fremtiden må derfor være, at borgerne og borgerservicemedarbejderne arbejder i de samme digitale løsninger.?

Kommunerne mangler vilje
?En anden væsentlig faktor er den digitale signatur, som har været en begrænset succes fra starten,? siger Carsten Jensen, der nu håber på lys forude, når den kommende version er klar i slutningen af 2009.

Derudover har kommunerne haft alt for lidt vilje til at satse på digitalisering af arbejdsgangene fra borgerens pc direkte til de enkelte fagsystemer ? og alt for få afsatte ressourcer til borgerinformation, herunder oplæring i de pt. ganske få kommunale borgervenlige selvbetjeningsløsninger.

?Det resulterer i et samlet billede af, at under 5 pct. benytter den digitale henvendelseskanal til kommunerne,? siger Carsten Jensen.

Carsten Jensen er alligevel optimistisk. 34 kommuner har i efteråret 2008 arbejdet sammen om at udvælge og prioritere 100 selvbetjeningsløsninger, hvoraf de 10 løsninger er klar til udvikling i det fælleskommunale projekt Umbrella.

?Projektet vil kunne sørge for en kraftig digitalisering af kommunerne de kommende 3-5 år, hvis der kommer kapital til projektet. Pengene kan som nævnt komme fra KL's overskud fra salget af KMD, men de enkelte kommuner skal naturligvis også bidrage til projektet,? siger Carsten Jensen.

?Min forventning er, at disse intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger vil kunne effektivisere meget store millionbeløb rundt i de enkelte kommuner,? siger Carsten Jensen.

Chef i center for borgerbetjening og it-politik i KL, Jakob Aagaard Harder, siger til Version2, at det pt. diskuteres i KL, hvordan provenuet af salget af KMD skal bruges.

KL bestyrelse har i dets eget nyhedsbrev meldt ud, at det er vigtigt at få drøftet både fordelingen af provenuet for salget af KMD og de fremtidige udfordringer for kommunerne på it-området efter ejerskabet af KMD. Drøftelser, som bestyrelsen vil komme med oplæg til på borgmester- og repræsentantskabsmøderne den 22. januar 2009.

18 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
13. januar 2009 kl. 13:23

Det er en dårlig system. Du har nogle filer som skal installeres et eller anden sted og "forsvinder" i OSen. Hvad med de tusindvis af folk som har en god computer på arbejde men uden administrator rettigheder? Løsningen vil være at staten samarbejder med bankerne og drøfter en standard til en chip læser. Vil jeg betale på nettet? Hop, Dankort ind i computeren. Vil jeg brokke mig om min skraldespand? Dankort ud og kørekort eller sygesikring ind. Din ID bliver lige pludselig håndgribelig, noget du kan lægge ind i din pung. Ingen vil gå ud og købe en kortlæser kun til at snakke med kommunen. Men hvis bankerne også er med...

7
13. januar 2009 kl. 17:08

Hvis staten skal udvikle en standard for chipkort læsere så stiller det pludselig også krav til at man skal have en computer hvor dette kan lade sig gøre... dvs. der skal leveres drivere til alle OS'er man kan finde på (Windows, Linux, Mac, *BSD, Solaris mm) og denne fine læser skal desuden også gerne virke på tynde klienter og den skal gøres sikker så man stoler på at man kan jokke den i på fx. biblioteket. Hvem betaler SUN, MS, Citrix, VMWare og lign. for udviklen af support for et sådan device?

Derudover så skal vi alle sammen lige have nye kort og de skal blive enige om at der skal samme chip i alle kortene. Det er utopi at tro på at man kan blive enige om en standard, se bare hvor svært det var at blive enige om en standard for digital-signatur kontra bank-login systemer.

End ikke enighed om digitale dokumenter kan man finde eller en fælles digital postkasse som kan bruges af alle (nej nu skal vi have skat.dk, e-boks.dk, tilfældigbank.dk og mange andre)

Hvis man skal se på omkostningerne for at udvikle et sådan system som kan bruges nu og i fremtiden så tvivler jeg på det sker, se bare på hvad fx. e-boks har kostet kontra at det fik ca. 5 år hvor det var valget og er nu allerede vraget af rigtig mange, inkl. det offentlige.

10
14. januar 2009 kl. 20:16

I Belgien har de en elektronisk ID kort og myndighederne har frigivet open source drivers for Windows, Mac og Linux. Og hvis det nu decideret skal køre på din mikrobølge ovn er du fri til at nærlæse koden og gå i gang. Og hvad angår banker: dem skal du heller ikke vente på. 10 år bliver der allerede svindled med kreditkort på nettet og hvilken genialt system har de fundet på til at beskytte os? Tre ekstra tal på bagsiden af kortet! Fuck man, hvor er den Nobelpris når man har brug for den? Banker kan jo bare sende regningen videre til deres kunder. Som samfund er det vores pligt at bekæmpe svindel, fordi det er en næringkilde til mafia og terrorister. Banker skal men derfor TVINGER til at beskytte deres kunder.

11
15. januar 2009 kl. 09:07

Jeg har lige haft en sjov oplevelse med at sende en e-mail til en minister. Efter en rimelig behandlingstid fik jeg skam en fin mail fra en medarbejder i ministerens sekretariat - vedhæftet en PDF fil der var et scan af et papirbrev med hoved og det hele samt ministerens underskrift! Jo jo - jeg antager at e-mailen har været skrevet ud og forelagt ministeren i de der røde læderindbundne mapper man har set på TV. Hun har så skrevet et svar i hånden som en sekretærhar skrevet rent, ministeren har skrevet under efter endnu en tur i den røde mappe. Så er det scannet ind og en mail er sendt fra sekretariatet. Besparelse: 2 x brevporto :-) Men her skal man lige huske på at ministerierne skal føre journal over al kommunikation og det understøtter Exchange eller Lotus Notes ikke lige of the shelf mig bekendt.

8
Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den tir, 01/13/2009 - 22:06

Hvem i alverden siger at vi skal lave endnu en dårlig standard? Standarder er historie og skaber legacy.

I fremtiden skal vi standardisere i det semantiske lag, så vi kan have mange måder at gøre det samme på.

eBoks er ikke og har aldrig været en løsning - det er NetId om igen - en central gatekeeper ønsker at sætter sig på samfundet til skade for alle - både sikkerhedsmæssigt og samfundsøkonomisk.