Borgerservice-chef: MitID har været en meget større opgave end forventet

13. september kl. 14:186
Sikorka/Bigstock
Illustration: Sikorka/Bigstock.
Staten burde anerkende, at man har lavet et forfejlet system, mener viceborgmester.

Opgaven med MitID har været meget større og meget mere kompleks end forventet og varslet.

Det fortæller siger Mark Korshøj Jensen, som er formand for sammenslutningen af kommunale borgerservicechefer i Danmark, til Politiken.

Det bakkes op af Vejles viceborgmester Dan Arnløv Jørgensen (K), som overfor avisen siger, at kommunen ikke kan ikke følge med i opgaven.

»Staten burde anerkende, at man har lavet et forfejlet system, hvor man helt klart har undervurderet kompleksiteten for borgerne i overgangen. MitID har skabt store flaskehalse, og som konsekvens er der kommet kø på andre serviceområder,« siger Dan Arnløv Jørgensen til Politiken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommunernes Landsforening mener, at det ser ud som om, at MitID er en tungere og dyrere opgave at administrere end forgængeren NemID.

Borgerne er desperate

Som Version2 har skrevet tidligere på ugen, oplever Borgerservice i Københavns Kommune at nogle borgere er desperate. 

»Der er ikke andre muligheder for borgerne end at henvende sig fysisk i Borgerservice, når der opstår problemer med MitID,« påpeger Jette Bondo, som er kontorchef for Borgerservice i Københavns Kommune, overfor Version2

Læs også: »Borgerne er desperate«: Stor MitID-forvirring presser kommunerne

Pia Færch, som er kontorchef i Center for Digitalisering og Teknologi i Kommunernes Landsforening, mener, at det er »super-ærgerligt,« og medgiver, at leverandøren Nets og Digitaliseringsstyrelsen via MitID har givet årsag til en flaskehals og pres i Borgerservice, som der ellers ikke ville være.

Det ser også slemt ud, når borgerne henvender sig til leverandøren Nets’ tjeneste for at få teknisk support af MitID. Her skal 95 procent af borgernes henvendelser være løst inden for otte timer, men den tidsfrist har Nets kun overholdt i 44 procent af tilfældene.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
14. september kl. 09:52

Jeg har ikke MitID - endnu. Så min forklaring er hverken endegyldig eller komplet. Det tog et minut at overbevise bankens servicetelefon om at sætte på "pause". Det var ikke min idé. Jeg har hverken et pas fra 2012 (eller senere) eller en smartphone. Nogle vil sikkert huske mig fra "Digital KundeService". Ansat i 1983, udstationeret til European Technical Center i 1987. I 1992 begyndte panikken i digital, CEO og flere andre blev skiftet. Jeg blev repatrieret - og fritstillet. Bare for lige at antyde at det ikke skyldes manglende IT-kundskaber for min del.

MitID lider under flere forhold:

  • Inkonsistente vejledninger.
  • Bundet til IT-giganternes mobiltelefoner.
  • Manglende træning af personale i kommunerne.
  • Ingen koordination af kommunikationen.
  • Paskravet kunne være undgået med et personligt ID i tide.
  • Kontrakten blev underskrevet i marts 2019.
6
14. september kl. 11:29

Bundet til IT-giganternes mobiltelefoner.

Nja - man kan også bare vælge en nøgleviser - det har jeg gjort, for jeg kommer ikke til at bruge min tlf til det, selvom det selvfølgelig er LIDT besværligt at skulle slæbe rundt med en nøgleviser.

1
13. september kl. 15:15

Er der nogen, som kan gøre rede for, hvorfor det var bydende nødvendigt at bruge millioner og atter millioner på at udsætte danskerne for det her? Var der noget galt med NemID, som ikke kunne fikses?

5
14. september kl. 10:57

"Er der nogen, som kan gøre rede for, hvorfor det var bydende nødvendigt at bruge millioner og atter millioner på at udsætte danskerne for det her?"

Det er af politisk ideologiske årsager: Vi tror ikke på at vi kan finde ud af offentlig ledelse, at nogen kan være klogere end beslutningstagerne, men at vi kan beskrive hvad vi vil have, før vi får det.

De store IT projekter er en kæmpe succes, for beslutningstagerne; De har tage fat i et problem, kommet med en fin løsning, og afsat pengene. De er nu færdige med deres arbejde og kan sætte hak i "opgave løst"

At koden er skrevet af jurister, og er til enormt besvær for borgerne og brugerne, eller slet ikke virker, er ikke vigtigt i den sammenhæng. Efter flere år end de fleste kan huske tilbage, er det jo et nyt problem, man kan "tage handling på" som politiker.

2
13. september kl. 18:52

Så vidt jeg forstår. Så er sikkerhedsarkitekturen simpelthen ikke korrekt med nemid.

Om man kunne konvertere den eksisterende app, fremfor patu at skulle lave en ny map med selvejede nøgler. Pas. Sikkert nok.

Uanset har implementeringen hos kommunerne og borgerne været fuldstændig fejlslagen og undervurderet til

4
14. september kl. 10:21

patu ~ partout