Borgernes tillid til offentlige digitale systemer daler
Danskerne vurderer de offentlige digitale tjenester lavere end sidste år. Det frem går af en ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen, med titlen ‘Tilliden til den digitale offentlige sektor.’
Spørgeskemaundersøgelsen bag er udarbejdet i et samarbejde mellem Danmarks Statistik, Ældre Sagen og Digitaliseringsstyrelsen. Data er indsamlet fra april til august 2022.
Sammenlignet med 2021 er der sket et fald i befolkningens vurdering af myndighedernes kompetence og intentioner med digitale løsninger, samt myndighedernes evne til at passe på data, og mulighed for at få indsigt i egne oplysninger.
»De ‘ben’, tilliden til de offentlige digitale løsninger ‘står på’, er dermed måske ikke helt så stærke som tidligere,« skrives der i analysen.
Undersøgelsen viser også, at borgere, der har behov for hjælp til digital selvbetjening, har et lavere niveau af tillid til offentlige digitale løsninger end andre.
Blandt de positive nyheder i analysen er, at 77 procent af borgerne generelt har tillid til de offentlige digitale løsninger i 2022.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.