»Borgerne er desperate«: Stor MitID-forvirring presser kommunerne

Plus12. september kl. 04:009
venter jobsamtale
Illustration: Rido81.
Version2-undersøgelse og tal fra Kommunernes Landsforening peger på lange ventetider, når borgere bøvler med MitID. Det er »super-ærgerligt« at Nets har skabt flaskehals i Borgerservice, mener KL.
Artiklen er ældre end 30 dage

»Vi oplever, at nogle borgere er desperate. Der er ikke andre muligheder for borgerne end at henvende sig fysisk i Borgerservice, når der opstår problemer med MitID.«

Det siger Jette Bondo, som er kontorchef for Borgerservice i Københavns Kommune. Ordene falder, når hun skal vurdere situationen for de medarbejdere, der hjælper kommunens borgere, hvis for eksempel MitID-adgangskoden er gået tabt i glemmebogen.

Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip? Log ind east
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
12. september kl. 20:36

Alt klares med MITslemID app, skriver I: men efter 25 pæne selvportrætter...som vel at mærke bare ikke kunne godkendes af systemet, var det bare ned på Rådhuset....så al Digitaliseringsstyrelsens/NETS søforklaringer om "let og indlysende hjælp-til-selvhjælp" fungerer HELLER ikke. Mon ikke de har brugt IT-afgangselever som prøvekaniner, for at få det hele "godkendt" - og ikke tilfældige borgere i tilfældige aldre...det er bare en ommer! elendigt sjusket ½-gjort arbejde. Og så er Nets vel egentlig Norsk...nååh nej, det er igen ejet af Nexi, der jo bor i Italien og løser Europas betalingsopgaver i tæt samarbejde med...... Microsoft....så mon ikke alle oplysninger alligevel på en eller flere måder havner dér, hvor de ikke skal være: i USA??!! Digitaliseringsstyrelsen tér sig som de 3 berømte aber: der hverken har set noget, hørt noget og derfor ikke sagt noget. Mon de overhovedet ved, hvem de reelt har kontraheret med????

7
12. september kl. 13:43

Så skulle i høre om min datters problemer. Hun bor i USA og har også amerikansk pas, men ikke dansk telefonnummer eller adresse.

Nemid lykkedes i sin tid, men jeg ved ikke om hun har fået Mitid endnu.

Mange af disse tjenester tænker ikke rigtig på danskere i udlandet. De kan ikke bare tage ind på borgerservice.

9
12. september kl. 21:18

Ja, der mangler i den grad forståelig vejledning for atypiske brugere. Alt hvad jeg fandt på skrift gik ud fra at man vil (og kan) bruge appen. Vi prøvede at bruge den nye app til at identificere os over for MitID - og vi var kun interesserede i id-delen, så vi kunne blive oprettet i systemet. Brug af appen til faktisk at logge ind nogen steder kræver et dansk telefonnummer. Og det har vi ikke, da vi bor i UK. Den nye app ville ikke genkende mit ansigt. Min mands var OK. Men det var sådan set lige meget, da den gik direkte videre til at spørge om hans danske telefonnummer... Telefonsupporten fortalte os at man godt bare kunne bestille en kode-generator-dims "blot" med et pasnummer. Og det var sådan set bare det vi ville. De blev bestilt, og kom, netop som alt gik ned... Men der skulle stadig identifikation til. Vi fandt til sidst ud af at det var den gamle NemID app der skulle bruges. 2x download, oprettelse, og ID-bekræftelse på den ene telefon vi har der var af rette type, og vi var hjemme. En app som vi aldrig har brugt før, og som ikke har noget formål i fremtiden. Og som prompte blev slettet igen efter brug. Uden dansk pas er det umuligt.

6
12. september kl. 12:57

Politiken i dag:

"Charlotte og Birthe er begge i 50’erne. På grund af kognitive udfordringer som følge af sin demenssygdom havde Birthe misset den kode og deadline, som banken digitalt havde fremsendt hende som forudsætning for at overgå til den nye digitale signatur, MitID. Adgangen til hendes netbank blev spærret, og hendes e-Boks blev utilgængelig. Charlotte og hendes mand har, siden diagnosen blev stillet, taget sig af Birthe, og de opdagede, at hun ikke længere havde adgang til sine konti og vigtige beskeder fra det offentlige om sygdomsforløb og sygedagpenge. Med Birthe ved sin side og hendes samtykke om at tage sig af sagen, kontaktede Charlotte banken, der over telefonen nu oplyste om en konto med et stort overtræk. Banken kunne dog ikke hjælpe med et bevilget overtræk uden at få lagt et budget over faste udgifter. Dem kunne Charlotte ikke hjælpe med at give uden adgang til netbanken. Banken kunne ikke hjælpe med at skaffe MitID-adgang og ledte i stedet hen til kommunens borgerservice. Men her var der tre ugers ventetid på at booke tid til at få hjælp fra et menneske. De kunne få en tid 1. august, dagen, hvorpå Birthes husleje skulle betales. »Der var ingen penge til at betale husleje, og vi kunne først få en tid i Borgerservice på den dag, hvor huslejen skulle betales. Hun risikerede nu at blive sat på gaden. "https://politiken.dk/indland/art8956988/Hov-der-blev-netbanken-sp%C3%A6rret-og-huslejen-skal-betales-lige-om-lidt

Men ministeren har ikke nogen meninger eller kommentarer (han er nok til vigtige møder med formanden for Digitaliseringsrådet, Microsofts danske direktør - eller Googles...). Han pg regeringen svinger bare pisken over de analogt begavede - så kan de lære det...(Det er nok viljen, det kniber med, når Birthe ikke kan finde ud af MitId - hvis bare vi pisker hende længe nok, så får hun nok lært det....) Er Wammen overhovedet et menneske, eller en chatbot, der er gået i sort?

Og Digitaliseringsforstyrrelsen synes, at det går godt....

5
12. september kl. 12:50

Fuldtonet skandale - Politiken i dag:

"»Vi har glæden af at se de samme folk flere gange«, siger Mark Korshøj Jensen, formand for Borgerservice Danmark, der er foreningen for landets borgerservicechefer. »En del borgere kan ikke huske deres bruger-id eller pinkode, og da de er blevet valideret én gang, kan de ikke blive genoprettet uden fremmøde. Og så har vi oplevet en hel del, der har mistet deres telefon eller skiftet udstyr og derfor har brug for hjælp til at få MitID til at virke igen. Der er en langt større vedligeholdelsesopgave med MitID, end der var med NemID, og det forsvinder ikke. Vi kigger ind i en varig driftsopgave«, siger Mark Korshøj Jensen. "..."MitID er mere bøvlet og mere bekosteligt for kommunerne at hjælpe borgerne med. Meromkostningen ved at betjene borgere med MitID-kvaler er af KL opgjort til op mod 100 millioner kroner, men i den nyligt indgåede økonomiaftale kompenseres kommunerne alene for 11,1 millioner kroner af staten. "...."Finansminister Wammen har trods forespørgsler siden i onsdags ingen kommentarer til sagen. Politiken har stillet en række spørgsmål til Digitaliseringsstyrelsen, som den ikke svarer på. Blandt andet, hvad Digitaliseringsstyrelsen siger til, at MitID ser ud til at blive en tungere og dyrere driftsopgave for kommunerne end forgængeren. Styrelsen svarer overordnet: »Med MitID styrker vi sikkerheden, så man blandt andet bliver bedre beskyttet mod identitetstyveri. Det betyder blandt andet, at MitID lever op til EU-regler for identitetssikring. Hvis man skal genoprette sit MitID, eller hvis man har glemt sin pinkode, kan de fleste gøre det hjemmefra via MitID-appen«. "https://politiken.dk/indland/art8961254/De-fik-hj%C3%A6lp-til-at-komme-p%C3%A5-MitID-%E2%80%93-nu-vender-de-tilbage

De analogt begavede borgere regnes ikke for noget. De - og deres pårørende og bekendte - skal åbenbart chikaneres ud af samfundet. Hvad rager det ministeren.

Og var der nogen, som sagde "effektiviseringer" via amokløbsdigitalisering?

3
12. september kl. 11:24

Vi har et familiemedlem der er på plejehjem og i kørestol. Han har intet gyldigt pas og kan ikke komme nogen steder uden flextrafik. Greve Kommune tvinger os til at bestille tid til nyt pas før vi kan komme videre med etableringen af MitID. Hvad er det for en løsning? Han skal afsted igen med Flextrafik for at hente det ny pas før vi kan få en ny tid til bestilling af MitID. Hvad er det for krav at stille til vores ældre medborgere og deres familier. Hvad er det de siger på TV i et andet program: "Er der en arkitekt tilstede"

4
12. september kl. 12:34

Greve Kommune tvinger os til at bestille tid til nyt pas før vi kan komme videre med etableringen af MitID.

Det er ikke rigtigt - det tror jeg ikke, de har lov til at kræve. Min gamle pårørende havde heller ikke et gyldigt pas. I stedet skulle han medbringe navne/dåbsattest (hvilket selvfølgelig kan være svært, hvis man er tussegammel, men kan de ikke bestilles fra folkeregistret?), og så skulle han svare på nogle spørgsmål. Heldigvis blev vi betjent på Borgerservice af et menneske, ikke en skrankepave, så der blev set lidt igennem fingre med ikke helt præcise svar på nogle af spørgsmålene.

2
12. september kl. 11:06

Jeg skrev til forbrugerombudsmanden for at klage over MitID. Hverken jeg eller min mand er digitale analfabeter, men i en længere periode kunne ingen af os betale regninger selv. Min mand, fordi hans telefon var for gammel til at få installeret MitID. Jeg selv, fordi min app pludselig gik ned, og jeg ikke længere selv kunne genuploade appen (min telefon var åbenbart også blevet for gammel - fordi de nu har indført ansigtsgenkendelse?). Min mand bestilte tid hos Borgerservice, og mødte tappert op med sit pas med vellignende foto. Dumpede spørgsmålstestene om sin fars og mors fødselsdage etc. og måtte gå med uforrettet sag. Jeg fik at vide, at jeg enten kunne bestille tid hos Borgerservice, men at der var 4 ugers ventetid, eller låne en vens telefon, der var nyere end min. Det lykkedes, men i min optik er det ikke en OK support på et tvungent IT-system at skulle bruge andre folks telefoner. Og jeg har vist heller ikke sagt ja tak til ansigtsgenkendelse??? Det interessante ved MitID er, at det potentielt kan disrupte alle borgere - også de digitalt kompetente. Anyway: Forbrugerombudsmanden skrev efter ca. 1 måned tilbage, at de ikke havde ressourcer til at håndtere min klage, så de har strakslukket sagen!

1
12. september kl. 09:58

Drift problemer er en ting, men kravene til borgernes MitID, har givet dem et behov for nyt isenkram, F.eks. mobil telefoner, men implicit også et krav om et ”GYLDIGT” pas. Ved indførelsen af MitID har ”nogen” besluttet at danskernes nye ID papir er et pas, et gyldigt pas!!!!. Den moderne udgave af Nemid har samme krav om pas. Dermed skal man hvert X antal år ned og skifte pas. Ved problemer henvend dig i borger service, okay det er også der du får dit nye pas!!!. Indførelsen ”v.hj.a. MitID” af et nyt identifikations papir er lidt spændende, og fagre nye verden.