‘Borgen’ fjerner Apple-logo men beholder Sony Vaio

14. januar 2013 kl. 12:5011
DR har fjernet det lysende Apple-logo fra en MacBook i søndagens afsnit af tv-serien Borgen. Derimod fik Sonys Vaio-logo lov at blive stående bag på Katrine Fønsmarks bærbare.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Da andet afsnit af DR’s dramaserien ‘Borgen’ løb af stablen, havde producent Camilla Hammerich valgt at fjerne et Apple-logo fra en computer brugt i afsnittet.

Men senere i anden del af ‘Borgen’ kunne man pludselig se en bærbar fra Sonys Vaio-serie tone frem på skærmen, på trods af DR som public service kanal ikke må lave product placement (hvor der indirekte reklames for produkter).

Det skriver Tv2.dk.

»I dette tilfælde var scenerne med Mac-computeren så lange. Det kom til at ligne reklame, så vi valgte at retouchere logoet. Men vi gør det ikke hver gang. I det hele taget er der ikke meget konsekvens i det. Det er lidt en skønssag fra gang til gang, siger Camilla Hammerich til Tv2.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

DR's producenter henviser samtidig til, at serien foregår i en digital verden med journalister og politikere, så holdet bag ‘Borgen’ bestræber sig på at vise så mange forskellige mærker som muligt.

Også det Microsoft-ejede videochatprogram med danske rødder Skype var at finde i seriens andet afsnit.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
15. januar 2013 kl. 22:32

Helt enig: dette censurprægede medium fortjener ikke reklame i Public Service-tv.

Ang podcasting, så er det eneste, der generer mig, at de påstår "du kan podcaste vores programmer"; det kan jeg godt, hvis jeg optager dem og lægger dem på en server, men det er næppe lovligt. At podcaste er at udsende noget. Som forbrugere kan vi MODTAGE deres programmer som podcast. Men DR podcaster - vi modtager.

8
15. januar 2013 kl. 11:20

Til gengæld har DR ingen problemer med at fremhæve firmaet Facebook konstant. Diverse debatter i forbindelse med både radio- og tv-programmer, foregår på Facebook og det fremhæves konstant i selvsamme programmer, som eks. Debatten og Mads og Monopolet.

Er det ikke reklame?

10
15. januar 2013 kl. 14:27

Jeg er fuldstændig enig - jeg forstår ikke det er tilladt for DR at benytte Facebook i den grad som de gør. Hvorfor kan den debat de gerne vil ha' ikke foregå på deres eget site?

3
14. januar 2013 kl. 16:07

Det er nødvendigt for der sidder et par butthurt Apple hadere der brokker sig over DR hver gang DR siger PODcast, og går helt i det røde felt hvis de kommer til at sige at man kan PODcaste deres programmer til ens IPOD.

Så for at bevare freden så fjernes udelukkende Apple logoer da det er det folk har ondt i måsen over. :*)

9
15. januar 2013 kl. 11:25

Det er nødvendigt for der sidder et par butthurt Apple hadere der brokker sig over DR hver gang DR siger PODcast, og går helt i det røde felt hvis de kommer til at sige at man kan PODcaste deres programmer til ens IPOD.

Nu er podcast ikke et Apple varemærke, så der er det vel OK? I dag hvor Android har fået en betydende markedsandel, nævner DR jo også i flæng både Iphone eller Android telefon.... Der har så aldrig værret noget reelt alternativ til Ipod, med hensyn til markedsandele og funktionalitet, så det har nok værret det mest "brugervenlige" over for lytterne/seerene at sige Ipod. Og hvad skulle den iøverigt så kaldes hvis der ikke måtte indgå varemærker? bærbar musikfils afspiller ?

5
14. januar 2013 kl. 18:52

butthurt Apple hadere

Hmmm... jeg troede det var fordi DR som Public Service kanal ikke skulle agere reklamekanal...

Imponerende nedladenhed...

6
15. januar 2013 kl. 10:04

Men ikke desto mindre er det sandt.

7
15. januar 2013 kl. 10:32

DR har altid sat tape over logoer og navne på fladskærme og andet udstyr der indgik i tv produktioner.

2
14. januar 2013 kl. 13:14

Jeg ved ikke hvor grænsen går eller skal gå, men hvis man synes emnet er interessant, så er The Greatest Movie Ever Sold (http://www.imdb.com/title/tt1743720/) bestemt et kig værd (kan ses på fx Netflix).

1
Indsendt af Henrik B Sørensen (ikke efterprøvet) den man, 01/14/2013 - 13:09

Bliver nysgerrig : Hvornår / Hvad skal man fjerne for, at der ikke er tale om reklame? Hvad med bilmærker etc. ?