Boozt har forberedt sig på Black Friday: »Vi ser peaks med en faktor 10 trafik«

Foto: Boozt
Den store online tøjbutik Boozt opruster efter overbelastning sidste år med både serverkapacitet og softwaremuligheder for at være klar til årets store shoppedag.

Den amerikanske shoppedag Black Friday rammer ikke længere kun butikker i USA, men vil på fredag skylle over danske butikker, centre og netbutikker.

»Det er lidt sjovt. Black Friday er jo en ret ny ting her i Europa. For 2-3 år siden vidste man nærmest ikke, hvad det var, og sidste år var det en kæmpe dag. Det var større end vi troede, selvom vi forventede en rekorddag,« siger Jesper Brøndum, CTO hos Boozt.

Jesper Brøndum, CTO hos Boozt, er klar til Black Friday med både hardware, software og failover-forbedringer. Foto: Boozt

»Det er ikke sådan en dag, hvor vi smutter hjem fredag eftermiddag og kommer igen mandag og ser, hvordan det er gået. Det er den store aften,« forklarer Jesper Brøndum, der har oprustet både dedikerede servere, cloud servere og fleksibilitet i softwaren på hjemmesiden.

Black Friday førte til nedbrud

For de mange netbutikker, kan det betyde så meget trafik, at det kan lægge siden ned, hvis de ikke er ordenligt forberedt, hvilket skete for Boozt sidste år, der ellers forventede øget trafik på dagen.

»Det var virkeligt hektisk. Vi blev simpelthen ramt af en tsunami. Det var vildt spændende, men også vildt udfordrende. Kunderne havde virkeligt forberedt sig til Black Friday. De havde allerede fundet deres favoritter, og havde måske endda allerede lagt varer klar i indkøbskurven,« forklarer Jesper Brøndum.

Læs også: CTO: Slå server og lagring sammen og nedbryd silotænkningen i it-afdelingen

Udsalget startede for Boozt allerede torsdag aften – og sammenlignet med en normalt torsdag oplevede hjemmesiden fem gange så mange brugere, der pga. deres høje aktivitet fik lavet ti gange så mange events på hjemmesiden.

»Vi have problemer sidste år. Vi var nede en kort periode, og det var der forskellige årsager til. Selvom vi var forberedt, så havde vi ikke forestillet os det her komplicerede forbrug.«

Forventer ny rekord igen

Jesper Brøndum fortæller, at Boozt har investeret i både hardware og software, så sitet kan håndtere presset. Der er sket både en fordobling i fysiske servere – suppleret med en cloudserver-løsning, der skal give Boozt muligheden for at skalere, når brugerne for alvor klikker løs.

»Vi ser peaks med en faktor ti trafik. Så vi skal finde en balance, hvor det ikke er alt for kompliceret, og der ikke er for mange servere, men det skal kunne skalere, når vi ser de her ekstreme peaks,« siger han, og tilføjer:

»Vi tror, at der sker mindst en fordobling i forhold til sidste år. Det lyder måske stort, men det sagde vi også inden sidste år.«

Læs også: CTO: Slå server og lagring sammen og nedbryd silotænkningen i it-afdelingen

Boozt forventer, at der over weekenden, hvor siden kører Black Friday-tilbud, vil være kunder svarende til hele Storkøbenhavns befolkning – altså godt to millioner – med peaks svarende til hele Roskildes befolkning - hvilket er over 50.000 – der handler samtidigt.

Kræver samarbejde med de andre afdelinger

Når årets største shoppeweekend ruller ind over landet på fredag, så er det for Boozt mere end bare et it-projekt, påpeger Jesper Brøndum:

»Det er et kæmpestort samarbejde. Vi har en rygende intern chat, hvor vi løbende diskuterer, hvad der sker. Hvis der bliver lavet et sms-push, så skal kundeservice og it være klar på, at der kommer et ryk. Der er virkeligt en holdånd, hvor folk har forskellige roller – og det her er årets finale. Alt skal køre,« siger han.

Selvom Boozt tager dagen seriøst, så er webbutikken stadig afhængig af, at deres partnere også er i stand til at levere deres service, pointerer Jesper Brøndum:

»Vi er afhængige af nogle tredjeparter. Vi benytter for eksempel et betalingssystem. Hvis vores kreditkortpartner går ned, kan vi ikke gøre så meget ved det, så vi har en failover-løsning. Det samme kan gælde angreb på cloud-løsninger, så vi tager os nogle forbehold. Hvis der kommer et angreb, og vi er nede i en time, så er det ekstra ærgerligt og ekstra omkostningsfuldt den aften. Så det er klart, at vi har ekstra øjne på – og det er der også fra vores partnere.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
Peter Christiansen

Jeg gider heller ikke, kan ikke overskue om det er reelle tilbud eller man bare bliver taget hårdt, og normalt køber jeg ting jeg har brug for NÅR jeg har brug for dem og ikke når nogen beslutter sig for at sætte prisen ned på en masse skrammel.

Enhver ved at bla. tøjbranchen har over 10xfortjeneste på de fleste varer, så en sølle 50% rabat er lige gyldig. Desuden kan man købe deres lort direkte fra kina, så sparer man den sindssyge profit margen.

Denny Christensen

... at se om de har ramt over, under eller ca på målet.

Kommentarer til Black Friday: Hvis nogen vil gå shop amok fordi man kan få varer (angiveligt) billigere så god indkøbsfest.

Kan man få en god rabat på ting man har brug for er det fint, det er ikke umuligt de andre 364 dage om året men fred med det. Og køber man mere end man har råd til eller ting man ikke har brug for, så husk at der er returret - og ellers må man jo arbejde med at styre sit shoppe gen :-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017