Bogen om Steve Jobs er computerhistorie på første parket

Anmeldelse: Steve Jobs-biografien giver et enestående indblik i både computerens barndom og historien bag iPhone og iPad.

Få personer har betydet så meget for udviklingen af computere og den digitale verden som Apple-chefen Steve Jobs. Og få firmaer i branchen har været så hemmelighedsfulde og lukkede som Apple.

At kontrolfreaken Steve Jobs har givet forfatteren Walter Isaacson helt frie hænder til at skrive hans biografi har derfor ført til en bog fuld af afsløringer og aha-øjeblikke.

Biografien udkom i USA i oktober, kort tid efter Steve Jobs’ død, og i dagene efter flød verdens teknologimedier over af bidder fra bogen.

Men de 630 sider rummer stadig masser af nyt stof, selvom man skulle have læst al foromtalen allerede. Det offentligt kendte billede af Steve Jobs som en fuldstændig urimelig hystade, der har et helt enestående blik for fremtidens teknologi, bliver ikke modsagt - tværtimod.

Jo mere man lærer om personen Steve Jobs, des mere forundret bliver man over hans uhyrligheder og barnlige opførsel. Men samtidigt står det også klart, hvordan han helt fra starten af, i slutningen af 1970’erne, havde en vision for, hvordan fremtidens computer skulle være, og som ingen andre kunne tvinge sine kompromisløse ideer igennem.

Det var på Xerox’ forskningscenter Parc, at det første koncept for den grafiske brugergrænseflade og musen blev udviklet. Men det var Steve Jobs og hans Apple-hold, der omsatte visionen til virkelighed og satte standarden for den personlige computer i al fremtid.

Inspirationen til Steve Jobs skaberværk kom fra blandt andet opvæksten i et enkelt, funktionalistisk typehus, med en far, som værdsatte godt håndværk, men også tilfældigheder som et kursus i typografi på universitetet fik senere stor betydning.

Steve Jobs selv fremhævede gang på gang, at han befandt sig i spændingsfeltet mellem teknologi og den humanistiske tankegang, modsat mange af de andre it-firmaer, der skød op i Silicon Valley på samme tid som Apple. De ingeniør-drevne konkurrenter forstod måske teknologien, men havde aldrig brugeren og brugeroplevelsen i centrum.

Afskaffede ventilatoren i strømforsyninger

Allerede da Apple skal udvikle firmaets første rigtige computer, Apple II, går Steve Jobs ned i alle detaljer, for eksempel ved at droppe den traditionelle, larmende strømforsyning. Ventilatorlarm er ikke ’zen’, lød begrundelsen.

Han finder en ekspert på området, som udvikler det såkaldte switchmode-design, der bliver brugt første gang i Apple II, men hurtigt bliver standard overalt, da det nedbringer varmeudviklingen markant.

Alt ved Apples produkter skulle være perfekt. Ikke bare computerens udseende og opførsel, men også printkort-designet, selvom ingen brugere kunne åbne kabinettet. Steve Jobs havde nemlig insisteret på at bruge særlige skruer, så ingen kunne komme ind og pille, meget mod makkeren Steve Wozniacks ’hacker’-filosofi.

Selv fabrikkerne skulle gennemdesignes efter Steve Jobs’ hoved. Da Macintosh var blevet lanceret i 1984, åbnede Apple samtidig en ny fabrik. Men Steve Jobs ville have vægge og gulve malet hvide, og maskinerne malet i farverne fra Apple-logoet. Han brugte så lang tid på at bestemme sig for de helt rigtige farver, at produktionschefen endte med at installere maskinerne i standard-grå, hvorefter Steve Jobs krævede, at de alle blev malet om, selvom det kunne ødelægge maskinerne. Ganske rigtigt kom den dyreste af maskinerne aldrig til at fungere ordentligt, efter den blev malet lyseblå.

Floppede med Next

Da Steve Jobs blev presset ud af Apple i 1985, 100 millioner dollars rigere, begik han nogle af de samme fejl i sit nye firma, Next. Hans krav om absolut perfekt finish og design gjorde Next-computeren så dyr, at den blev et salgsflop. Det endte med, at Next måtte droppe salget af hardware og koncentrere sig om firmaets styresystem, som i sidste ende blev købt af Apple i 1996 og brugt som fundament til Mac OS X.

På det tidspunkt havde Apple undværet Steve Jobs i 11 år, og firmaet skrantede alvorligt. Der var ikke gods i det styresystem, som Apple selv havde udviklet, og i en periode var daværende direktør Gil Amelio sågar indstillet på at skifte til Microsofts Windows NT og så lægge Mac-brugergrænsefladen oven på.

Samtidigt med Next-fiaskoen investerede Steve Jobs i et lille animationsfirma, Pixar, som dengang primært udviklede computere og software til animation. De små film, der blev lavet dengang, var mest for at vise, hvad systemerne kunne. I mange år var Steve Jobs direktør for Pixar, der endte med at få enorm succes med film som Toy Story. Efter mange tovtrækkerier med Disney endte det i 2006 med et opkøb, der i praksis lod Pixar-gruppen overtage Disneys animationsstudier. Steve Jobs blev i den sammenhæng Disneys største aktionær med syv procent af aktierne.

iPhone var med klikhjul

Den nyere Apple-historie, efter Steve Jobs kommer tilbage som direktør i 1997, er nok mere alment kendt end Apples barndom. Med iPod, iPhone og iPad, revolutionerede Apple markedet for både musik, telefoni og computere, og efterhånden blev det til en massiv dominans inden for salg af mobilapplikationer og musik via nettet.

Selvom det måske er kendt stof, er det sjovt at læse om detaljerne. For eksempel at iPhone først blev designet med et klikhjul, ligesom iPod’en, i stedet for den store, trykfølsomme skærm. Eller hvordan Steve Jobs i lang tid var imod, at brugerne selv kunne installere software på iPhone - indtil han fik knækket nøden med en lukket App Store, som Apple kontrollerede 100 procent. Den er siden blevet endnu en af Apples guldkalve, da firmaet snupper 30 procent af alle transaktioner i butikken.

Et gennemgående tema i bogen er rivaliseringen med Bill Gates og Microsoft. Fra samarbejdet om software i begyndelsen, over retssager og fjendskab og til nyt samarbejde og Apples comeback. Historien ender med en slags forsoning mellem de to computer-guruer, da Bill Gates besøgte Steve Jobs kort tid før hans død.

Siden Android blev lanceret, var det da også i højere grad Google og Android, som kunne få Steve Jobs’ blod til at koge. Han var - selv efter Steve Jobs-standard - helt ude af sig selv over det tyveri fra iPhone og iOS, han mente Android var.

Læs også: Steve Jobs erklærede ’atomkrig’ mod Android

Steve Jobs blev ifølge biografien et nemmere offer for kræften end nødvendigt, fordi han først nægtede at få en svulst opereret ud og siden nægtede at ændre sine veganske spisevaner efter en levertransplantation. Det er en trist og ironisk illustration af, at hans kompromisløse stil og det manipulerende ’virkelighedsfordrejende kraftfelt’ også havde en bagside.

Men hans arv står tilbage, og interesserer man sig bare en smule for computere og den digitale fremtid, er biografien om Steve Jobs meget spændende læsning.

Walter Isaacson har interviewet over hundrede forskellige personer i og omkring Steve Jobs, og har igennem tre år haft 40 interviews med hovedpersonen selv, som meget imod sin natur insisterede på ikke at læse og godkende manuskriptet.

Den grundighed gør biografien til lidt af en moppedreng, der ikke lader sig læse på en eftermiddag, men som herfra er varmt anbefalet til juleferien.

Steve Jobs - En biografi om manden bag Apple. Gyldendal. Vejledende pris 349 kroner, men set til 205 kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Nilsson

Jeg er gået i gang med den og må indrømme at den er meget mere interessandt end jeg havde forestillet mig. Vil ikke røbe noget om bogen andet end at den overrasker og den er skrevet ret godt. Det er en tyk bog, men man bliver revet med så det virker ikke så slemt, det er flere år siden jeg har læst en bog, så jeg var spændt på om jeg var i stand til at grave mig igennem sådan en bog, men det bliver vist ikke noget problem.

Jeg syntes ikke den giver et negativt indtryk af Steve jobs, men det kommer vel også an på hvordan ens holdning er til stærke personligheder som ham ;-)

Hystade er han måske, men han har også noget at have det i.

  • 1
  • 0
#2 Per Erik Rønne

Faktisk af mig set til 175 kr i ePub-format på Gyldendals hjemmeside. Så kan man også læse den på sin iPad.

Det kan man i øvrigt alligevel gøre billigere. Låne den på biblioteket (eReolen.dk) på dansk eller som mig, købe den engelsksprogede udgave til iBooks for 125 kroner.

Hvorfor dog læse en sådan bog på papir? Kan i øvrigt også købes på Amazon.com til Kindle-læsning.

  • 0
  • 1
#4 Bjørn Nielsen

Bogen har mange interessante guldkorn, selvom Isaacsons skrivestil er lige lovlig detaljeorienteret. Man genkender stilen fra amerikanske fagbøger, hvor de bliver betalt efter antal sider.

Sjovt nok så efterlades jeg dog med en lyst til at vide mere, bogen fortæller forholdsvist lidt om 10 året fra 1986-1996. Hvordan var det egentlig at Next fungerede som virksomhed? Og hvad skete der med Apple i mellemtiden, som fik dem til at gå deroute? Jeg bliver desuden nysgerrig på at vide mere om det nyere persongalleri i Apple. Vi hører meget om den gamle generation, men forholdsvis lidt om Ive, Cook m.fl.

Et interessant tema i bogen er Jobs antiautoritære og ukonventionelle tilgang til virksomhedsdrift, som senere skal blive Apples succes. Han ser sig selv i opposition til de onde monopoliserende, magtorienterede virksomheder, først IBM, senere Microsoft og Google. Men ironisk nok ser han ikke bjælken i sit eget øje. Reklamer som 1984 videoen og Think Different er eksempler på det selvbillede Jobs gerne ville have: rebellen.

Læren af det er mine øjne ret interessant, nemlig at Jobs ideologiske tilgang nok kun holdt på overfladen, men var og er et utroligt redskab til markedsføring. 'Embrace' kapitalismens modkulturer og skab nye kapitalistiske succeshistorier.

  • 0
  • 0
#5 Jesper Jørgensen

Det kan godt anbefales, at læse netop denne bog på sin iPad, da den indeholder masser af referencer til begivenheder eller video materiale, der let kan findes på YouTube. Det er derfor, meget nemt når man sidder i sin sofa og læser den på iPad at skifte mellem at læse bogen og se fx. videoklip med Steve og Bill Gates eller den oprindelige Macintosh reklame fra 1984. Desuden er bogen billigere fra Apple end fra Amazon og der er noget specielt ved at læse den på noget der er så tæt knyttet til det man læser.

  • 0
  • 0
#7 Carsten Andersen

Bogen om Steve Jobs er detaljeret. Ja. Men den sindsyg god til inspiration. Uanset hvilket projekt man er i gang med, så kan man altid spørge sig selv: kan det ikke gøres smartere, flottere og mere intuitivt? Så gør det.

Svaret er næsten altid - javel, Steve!

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere