Mystisk fejl i netordbog gav kuk i diktat-eksamen

Gyldendals internetordbog var flere minutter om at besvare elevernes søgninger under 9. klasses afgangsprøve. Forlaget beklager episoden dybt.

Det gik helt galt for Gyldendals internetordbog torsdag i sidste uge, da landets 9. klasser sad klar til afgangsprøven i dansk diktat mellem klokken 9 og 10, skriver Politiken.

Eleverne bruger internetordbogen til at slå ordene op på få sekunder, men sådan skulle det ikke gå:

»Vi var jo ret glade for, at vi kunne bruge den digitale ordbog, hvor man bare taster et ord ind. Men i stedet for at det tog to sekunder at finde et ord frem, som det plejer, tog det to minutter«, siger Amanda Hyllested fra 9.a på Kertemindeegnens Friskole til Politiken.

Gyldendal er ked af episoden, men ved endnu ikke, hvorfor systemet kvitterede med svartider på flere minutter.

»Vi beklager dybt, at vores værktøj ikke fungerede, som det skulle. Det ligger os meget på sinde, at det ikke sker igen. Vi er ved at se på, hvad der kan ligge bag. Vi tror ikke, det er kapacitetsproblemer, men en anden type fejl,« siger redaktionschef Lotte Follin, Gyldendal, til Politiken.

Problem på 30 skoler

Gyldendal har fået klager fra 30 skoler, der oplevede problemer i den pågældende time, hvor der var 100.000 søgninger på den digitale ordbog, skriver Politiken.

Det er skolernes ansvar at sørge for, at eleverne har en gammeldags ordbog til rådighed, når uheldet er ude med de digitale hjælpemidler.

Ifølge Ministeriet for Børn og Undervisning gælder prøveresultaterne, med mindre der kan ses et mønster i, at eleverne på de 30 skoler har fået lavere karakterer end normalt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Gundtofte-Bruun

Hvad er problemet her?
- At børn i 9. klasse ikke kan stave (muligvis svære) ord?
- At de i det hele taget må bruge ordbog til diktat? (Hvad er så i grunden ideen med prøven?)
- At der ikke foreligger en nødløsning i form af papirbøger?
- At det er et problem at det tager "op til to minutter" at slå et ord op? Er det ikke et meget godt bud på hvor lang tid det ville tage med en papirbog?

  • 7
  • 8
Rasmus Bergstrøm

Nu er jeg 1978'er og selv dengang jeg gik i folkeskolen måtte man anvende retskrivningsordbogen til diktat. Bevares - der var ikke tid til at slå alle ordene op, men man måtte altså godt anvende ordbog. Den var godt nok på papir-form.

  • 12
  • 0
Peter Makholm Blogger

Hvis jeg skulle designe en prøve i stavesikkerhed, så kunne jeg da godt finde på at indbygge et målepunkt der krævede en fornuftig brug af opslagsværker, men uden at gøre det muligt bare at mekanisk slå alt op.

Lidt ud fra devisen om at god dannelse lige så meget drejer sig om at kende sine egne begrænsninger som mekanisk kunnen.

  • 10
  • 0
Peter Makholm Blogger

Hvilken SLA udbyder Gyldendal egentlig deres online ordbog under til skoler? (Altså, hvad har skolerne klaget over?)

Jeg kunne finde en lille note om at det var tilladt at eleverne havde andgang til onlineudgaven hvis resten af internettet var afskåret. Men ikke rigtigt noget om hvorvidt Gyldendal lovede noget specielt i forhold til eksaminer.

Hvis jeg var forlag ville jeg muligvis ikke designe mit system til altid at kunne skalere automatisk til en ekstrem belastning der kommer 3 gange om året og vare en time hver gang.

  • 3
  • 0
Daniel Udsen

De melder ud at de ikke mener det er en ren load problematik hvilket nok betyder de er ramlet ind i en uforudset flaskehals.

Hvis skolerne bruger samme diktat test, ja så ramler vi nok ind i en af de kendte flaskehalse for distribuerede systemer.

Det er selfølgeligt altid problemet med "skyen" at det tidspunkt du har mest brug for fuld oppetid, også er det tidspunkt hvor systemet rammer ind i de grensesituationer hvor der er størts risiko for fejl.

  • 0
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

2 min om at slå op i en fysisk ordbog?? Har du prøvet, det burde ikke tage mange sekunder, især ikke, hvis man er øvet som de burde være.


Jo - medmindre de unge poder ikke er vant at benytte papirbøger som andet end en nødløsning. Så kan man antage at det godt kan tage lidt mere tid end for mosefund som os. ;-)

Lidt ud fra devisen om at god dannelse lige så meget drejer sig om at kende sine egne begrænsninger som mekanisk kunnen.

Det er en meget fornuftig forklaring.

  • 2
  • 0
Kim Ladegaard

@Peter. Jeg er ikke bekendt med hvordan folkeskolerne kører, men jeg kan fortælle dig, at for (de selvejende) gymnasier, så er det op til institutionen selv, at indgå en aftale med en leverandør. I vores tilfælde benytter vi Gyldendals Online ordbog i hverdagen, som jeg ikke har oplevet problemer med og til eksamen, hvor eleverne endnu ikke må benytte internettet, har vi med i aftalen, at vi frit kan hente alle de offline ordbøger vi har abonnement på.

Men generelt ser jeg ikke ordbøgerne som den største udfordring omkring digitalisering af eksamen. Den største udfordring er hvordan man (Ministeriet for børn og unge – tidligere undervisningsministeriet) vil udvikle et kommende system, som skal tage højde for at tusindevis af unge mennesker skal kunne hente deres eksamensopgave på samme tidspunkt, som jo er kravet i dag, og igen aflevere det på samme tidspunkt. Og jo, så lige det her med, at de ikke må kommunikere indbyrdes. Men måske en reform af eksamensformen vil være på sin plads?

  • 0
  • 0
Finn Dalgård

Problemet er naturligvis, at eleven bliver tilbudt et hjælpemiddel, som ikke virker i eksamenssituationen. Det omfattede i øvrigt ikke kun Gyldendal, men også Ordbogen.com, som også bruges af folkeskoler.

Der er talrige måder at omgå problemet på - ordbøgerne kan fx også downloades til elevens pc på forhånd - men under alle omstændigheder skal løsningerne ikke først findes, mens eksamen foregår.

Ud over at det er træls for eleverne at blive udsat for eksperimenter til deres livs første rigtige eksamen, gør tåbeligheden også årets resultat umuligt at sammenligne med foregående års og de kommende års.

Der må altså være tale om et fjumreår, og journalisten bør spørge Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, hvad styrelsen har tænkt sig at gøre for at undgå, at problemet gentager sig.

Til den kommende studentereksamen må eleverne også bruge internet, og selv om de anbefales at bruge ordbøgerne installeret lokalt, så kan der jo være andre hjemmesider, som det er så oplagt at bruge i besvarelsen, at den eller de pludselig belastes af en hel gymnasieårgang på samme tid.

Når nye midler tages i brug ved eksamen, bør det analyseres grundigt, om de i sig selv kan påvirke eksamensresultatet, så det ikke kun afhænger af den enkelte elevs egen indsats.

  • 2
  • 0
Finn Dalgård

Man skal ikke absolut bruge en onlineordbog. Og skolens abonnement dækker, at den enkelte elev installerer ordbogen lokalt til brug i eksamen. Det anbefaler i hvert fald en del gymnasier deres elever at gøre for en sikkerheds skyld.
Problemet er altså "bare", at den metode, folkeskoleeleverne fik anvist ikke virkede i situationen.
Det interessante spørgsmål er så efter min mening, om det tekniske problem skal løses, så det er tilstrækkeligt trygt at satse på internettet til eksamen?
Eller om problemet løses ved, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen bestemmer, at internet ikke bruges til eksamen - i hvert fald ikke ved de prøver, hvor rigtig mange elever kan forventes at (over-)belaste den samme server.

  • 0
  • 1
Martin Kollerup

Det er ikke noget nyt det er langsomt.. Vi bruger det selv i timerne og der kan der sagtens være op til 10 sek. respons tid.. Vi har også et langsomt internet.... Men derfor kan man dog stadig godt bruge ajax til at lave request'ne.

Udover det er der 26 baggrund billeder og alle css og JS filer er ikke komprimeret.. Det er en tung side at loade.

  • 0
  • 0
Emil Moe

Det måtte man ellers ikke for 10 år siden, det var udelukkende baseret på, hvad du kunne stave til. En glimrende måde, at tvinge folk til at lære at stave fordi der gik præstige i det.

  • 0
  • 0
Emil Petersen

Det har været sådan i mange år at man har måtte bruge ordbøger til retskrivningseksamen. Der er selvfølgelig ingen grund til eleverne skal sidde og slå op i gammeldags papirordbøger, når de kommer til at bruge elektroniske uden for eksamen.

Derimod skal eksamen indrettes således at eleverne skal lære at slå de rigtige ord op, og samtidig arbejde på at udvide deres ordforråd ved at de lærer at skelne mellem ord.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere