Et computersystem med kunstig intelligens skal fremover være med på sidelinjen, når de frivillige hos Børnetelefonen snakker med børn, der har det svært.
Det skriver Jyllands-Posten.
De to primære arbejdsopgaver for systemet bliver dels at identificere børn, der er i en akut faresituation, og rykke dem frem i køen til Børnetelefonen, når de tager kontakt.
Derudover skal systemet være i stand til at registrere ord og formuleringer, som tyder på, at barnet udsættes for vold eller overgreb, og derpå underrette den rådgiver, der snakker med barnet.
Avanceret software
Børns Vilkår, der driver Børnetelefonen, arbejder sammen med firmaet Itelligence om at implementere kunstig intelligens som assistance til rådgiverne.
Ifølge Børns Vilkår skal assistenten blandt andet basere sin viden på tidligere kommunikation mellem rådgivere og børn, som indlæses i 'avanceret software'.
Direktøren for Børn Vilkår, Rasmus Kjeldahl, understreger, at samtlige børn vil være anonyme, når den kunstige intelligens lytter til de potentielt personlige samtaler.