Børnehaver tvunget til 'billig' indkøbsordning: 10.000 kroner for en pc

En tvungen indkøbsordning i Københavns Kommune betyder, at den billigste computer, en institution kan købe, koster 8.400 kroner plus moms. Det er alt for dyrt og lænser budgettet, mener fagforening.

Den fælles indkøbsordning i Københavns Kommune skulle egentligt skaffe de kommunale børne- og fritidsinstitutioner de bedste priser på markedet. Men i praksis er det gået anderledes.

Skal en institution købe en computer, starter prisen nemlig ved 8.400 kroner plus moms, hvilket er dyrere, end hvis der blev købt ind helt normalt i en butik. Det skriver Politiken.

Men de kommunale institutioner er tvunget til at bruge den fælles indkøbsordning, og det er en tjenesteforseelse at købe ind billigere andre steder. Den paradoksale situation er ifølge Landsforeningen for Socialpædagoger meget frustrerende for de ansatte, som må lade de høje udgifterne til it-udstyr gå ud over resten af budgettet.

For at komme på kommunens intranet kræver kommunen også, at institutionerne får netforbindelse gennem indkøbsordningen og binder sig i tre år.

Der bliver givet tilskud til halvanden computer om året, men det rækker sjældent til at dække behovet. Alle indkøb derudover skal institutionen selv dække med midler fra andre poster.

»Både institutionsleder og souschef skal dagligt bruge en computer. Tillidsrepræsentanten skal have adgang til en, og personalet kan også have administrative opgaver i dagligdagen, som kræver adgang til en pc,« forklarer formanden for LFS, Jan Hoby, til Politiken.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (45)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Nicholas Colding

Der skulle vist være et smuthul: Hvis der er særlige krav til computeren, som ikke kan løses med de tilbudte maskiner, så kan institutionen handle hos en anden leverandør.

Så måske skulle man overveje at finde nogle særlige behov frem...

Der må have været nogle beslutningstagere, på nogle pragtfulde “studie rejser” betalt af leverandøren, for at en så høj pris accepteres?

VH Nicholas Colding

  • 0
  • 0
#5 Jens Wedel

Fin artikel som rammer ned i et problem som ikke kun Københavns Kommune har. Disse såkaldte fordelagtige indkøbsaftaler florer over det hele bl.a også i Århus kommune og tidligere amt. For seks år siden var jeg admin i en mellemstor institution i Århus amt, hvor vi besluttede at gå uden om indkøbsaftalen og købe vores udstyr andetsteds, vi sparede 30-40 %. Dengang som nu var/er det mig ubegribeligt hvordan kommunale folk kan indgå så dårlige aftaler, der virker direkte amatøragtige. Hvor meget kan i "tjene" ved at gå uden om indkøbsaftalerne, har i regnet på den?, der er jo ingen grund til at smide penge på gaden. Og pengene.....tjaaa det er jo skatteborgerns og dem er vi sat til at forvalte ordentligt...eller hva?

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Der var også en historie på Ekstrabladet.dk forleden om, at børnehaver skal købe agurker til 19 kr., 3 kg pastaskruer (som børn iøvrigt ikke bør få, men det er en anden sag) kostede 72 og økomælk 11. Alt sammen sådan cirka (pudsigt nok) 50% dyrere end i butikkerne.

SKI er ligesådan. Og denne aftale er ligeså dan.

Jeg tror det skyldes to ting: Korruption og uvidenhed. Når det hele centraliseres, så kan de fælles indkøbere narres af sælgerne, fordi de kun fokuserer på procenter i rabat og fordi de ikke kender til reelle priser mv.

En anden ting, som er noget skidt ved centrale indkøbsordninger er, at varerne leveres langsommere og servicen er dårligere og dyrere.

Alt sammen noget der minder om de oplevelser jeg havde i Østeuropa før Murens Fald (TM). Suk.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#7 Christian E. Lysel

Jens Wedel

og købe vores udstyr andetsteds, vi sparede 30-40 %

Hov, hov ... der er jo også 3 års onsite service .. så der kommer en teknikker inden for 3 timer og påbegynder fejlsøgningen. ....

Jeg er så træt af den slags argumenter, når man kan købe 40% ekstra PC'er, smide dem på et reservedelslager og skifte en PC på 5 minutter.

  • 0
  • 0
#8 Nikolaj Brinch Jørgensen

Der var også en historie på Ekstrabladet.dk forleden om, at børnehaver skal købe agurker til 19 kr., 3 kg pastaskruer (som børn iøvrigt ikke bør få, men det er en anden sag) kostede 72 og økomælk 11. Alt sammen sådan cirka (pudsigt nok) 50% dyrere end i butikkerne.

Du skal ikke tro på alt hvad du læser (og ikke i EB) - min søns vuggestue bestemmer selv hvor de handler - sommetider er det i Netto :-)

  • 0
  • 0
#10 Jens Wedel

"Hov, hov ... der er jo også 3 års onsite service .. så der kommer en teknikker inden for 3 timer og påbegynder fejlsøgningen. ...." Ja 3 års onsite service(min bare r..) og indenfor 3 timer(vorherre på l....) den holder aldrig i den virkelige verden, det er salgsgas. I dette område kan der spares millioner som igen kan bruges til andre formål.

  • 0
  • 0
#11 Nikolaj Brinch Jørgensen

Ja 3 års onsite service(min bare r..) og indenfor 3 timer(vorherre på l....) den holder aldrig i den virkelige verden, det er salgsgas. I dette område kan der spares millioner som igen kan bruges til andre formål.

Jeg har ellers den modsatte oplevelse i det private erhvervsliv.

  • 0
  • 0
#14 Jesper Sørensen

Jeg vil tro at det man betaler for er pc+licenser, samt support fra KKs helpdesk mm.

Så 10.000,- for en pc i 3 år det lyder som en fair pris.

Så i glemmer bare alle de ting man ikke tænker over når kun har sig selv og sin egen linux dåse at tænke på.

En PCs indkøbspris er IKKE den største udgift set på en 3 årig periode.

  • 0
  • 0
#15 Torben Mogensen Blogger

Det er altid et problem, når der ikke er fri konkurrence. Ikke bliver priserne ofte højere, man får også et mindre udvalg og der er aldrig slagtilbud.

Jeg er selv stødt på problemet på KU, som har en leverandøraftale med Lenovo. Så med mindre man kan påvise særlige behov, [i]skal[/i] man købe en Lenovo PC. Mange af mine kolleger har udtrykt behov for at køre MacOSX, og har dermed fået lov til at købe en Mac, men da jeg ikke er Mac-bruger, kunne jeg ikke vælge. Min Lenovo er sådan set god nok (og sikkert ikke blevet dyrere ved at blive købt gennem aftalen), men jeg kunne have fået en bærbar, der opfylder mine behov, til væsentligt mindre, hvis jeg skulle købe den selv.

Noget lignende gælder rejser: Jeg skal bruge en bestemt rejsearrangør, men kan ofte finde rejserne billigere eller med mindre rejsetid gennem en almindelig flyrejseportal.

Efter min mening, bør ingen offentlig institution indgå en eneleverandøraftale, med mindre de kan få prisgaranti: Hvis de kan finde en vare til lavere pris andetsteds, skal leverandøren matche prisen eller tillade køb gennem den anden leverandør.

  • 0
  • 0
#17 Nikolaj Brinch Jørgensen

@Torben:

Jeg er selv stødt på problemet på KU, som har en leverandøraftale med Lenovo. Så med mindre man kan påvise særlige behov, skal man købe en Lenovo PC. Mange af mine kolleger har udtrykt behov for at køre MacOSX, og har dermed fået lov til at købe en Mac, men da jeg ikke er Mac-bruger, kunne jeg ikke vælge. Min Lenovo er sådan set god nok (og sikkert ikke blevet dyrere ved at blive købt gennem aftalen), men jeg kunne have fået en bærbar, der opfylder mine behov, til væsentligt mindre, hvis jeg skulle købe den selv

Den måde fungere det private erhvervsliv altså også på. Man køber ind hos Lenovo, Dell eller hvem man nu har aftale med. Ved specielle behov kan man så købe hos Sun eller lignende. Om det er rigtigt tja... I hvert fald kunne Sun m.fl. aldrig nogen sinde underbyde Dell på serverområdet der hvor jeg tidligere arbejdede, fordi Dell kunne sælge os skidtet mega billigt grundet global samarbejdsaftale.

Der er jo supportaftaler mv. at tage hensyn til når man køber som KU, og ikke som Torben, men eller lyder det da helt forfærdeligt at du kan købe din Lenovo billigere selv end KU kan. Så er den gal både på KU og hos Lenovo. Men sæt om ikke nogen på KU får nogle dejlige ture med Oslo-båden af Lenovo en gang om året.

  • 0
  • 0
#20 Christian Nobel

Noget lignende gælder rejser: Jeg skal bruge en bestemt rejsearrangør, men kan ofte finde rejserne billigere eller med mindre rejsetid gennem en almindelig flyrejseportal.

Nu er min erfaring med rejser, især hvis man skal flyve langt, over flere destinationer, at det slet ikke dur med rejseportaler.

En der kan trylle med Amadeus kan finde væsentlig bedre afgange og priser end man selv kan, så bureauet kan sandelig godt være relevant.

Men men, det skal holdes i kort snor, og man skal ikke indlede aftaler der opfordrer til de bliver selvfede.

Og selvfed, det er selve essensen af SKI aftalerne - der er rigtig mange firmaer (indenfor) der skriger af grin på direktionsgangen over hvor tåbeligt det offentlige danske system virker - og så er der en del der absolut ikke griner, det er dem der står udenfor med en bedre vare, til en lavere pris, men desværre med den forkerte hårfarve.

/Christian

  • 0
  • 0
#22 Deleted User

Den med den centrale rejsearrangør kan jeg nikke genkendende til. Jeg var hos Oracle fra 1990 til 2000 og den aftale vi havde med Carlsson Wagonlit medførte at alt blev SÅ meget dyrere, fordi de jo fik procenter af omsætningen. Derfor lærte den søde dame, som de havde udstationeret hos os, også ivrigt et trick fra sig, som gik ud på at vente med at bestille rejsen til det bare MÅTTE blive en business class-billet.

SÅ lavede Oracle om på det på Verdensplan og lavede store, centrale Oracle Travel, som konsekvent - ifølge alle mine kontakter i Oracle i USA og England - er fantastisk dyre, fantastisk dårlige og til gengæld langsomme og med mystiske og langvarige stops i underlige lufthavne. De kan altid selv finde meget meget billigere og bedre rejser på nettet, men må ikke booke dem.

Det var også endnu engang en kæphest fra min side, som går på, at det ikke har noget at gøre med, om det er offentligt eller privat. Idioti trives i alle store organisationer. Det værste er, at sådan noget ALTID er logisk for nogen ét eller andet sted i organisationen. Man skal bare finde ud af hvem og hvorfor. Og det kan nogle gange være meget svært :).

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#23 Deleted User

@Nikolaj: Yes, tanken bag centrale indkøbsafdelinger og -aftaler er ALTID god nok. Det er tanken bag de fleste initiativer i denne Verden.

Men når man på forhånd bestemmer sig for, at SKI skal leve af en fast procent (halvanden) af deres OMSÆTNING, inkl. cost overruns, så har man altså fra starten skudt sig selv i foden, knæet og skridtet. De ELSKER jo projekter, der uventet løber over budget - det er jo gaver fra Himlen for dem, som de uden konsekvens kan sætte ind på kontoen.

Bagatelgrænsen for, hvad der skal gå via SKI-aftalerne er også blevet sat ned og er nu på højde med en firmabil. Nu mangler vi bare, at de skruer på den anden parameter: Procenterne.

De skal nedlægges, skal de, og folk skal have lov at købe ind lokalt. Det vil ærligt talt også være rigtigt godt for erhvervslivet - så ryger der måske lidt færre millioner i transfer-halløj fra de multinationale til deres hovedselskaber for at finansiere deres overforbrug dér.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#24 Nils Bøjden

@Mogens

Jeg er ikke sikker på at SKI skal nedlægges. Derimod er jeg sikker på at problemet til dels er opstået fordi man i staten er mere optaget om at man ved hvad tingene koster end hvad tingene koster. Der var noget med en hammer til et par tusinde i vores gloværdige krigsmaskine.

Men jeg er enig med dig i at motivationen er omvendt af et privat firmas: SKI får man procenter af omsætningen. Privat får man bonus af besparelserne.

  • 0
  • 0
#25 Deleted User

@Bøjden-Fyns Hav: Hej Niels :). Måske har du ret.

Som de der eksempler fra Finansministeriet og Videnskabsministeriet, hvor månedlige møder med budgetopfølgning går ud på at påtale og "spørge ind til" de (få!) uheldige tilfælde, hvor de ansvarlige IKKE har fået brugt alle de penge de skulle bruge den foregående måned. No kidding.

Og hvordan Helvede ændrer vi en så pervers kultur, der er SÅ ligeglad med kunderne og skatteyderne, at det bliver normal opførsel? Jeg kan simpelthen ikke mere se, hvordan vi kan ændre på det :-(.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#27 Lasse Schulin-Zeuthen

Undskyld, men er det her EB eller version2?

Husk nu for pokker at tænke i TCO (Total cost of ownership)

Frit husket er det omkring 30% af de samlede omkostninger for en PC, som er selve købsprisen!

Så det er meget muligt at en medarbejder kan bruge et par timer i el-giganten (eller på nettet) og spare nogle tusinde på en pc. MEN husk omkostningerne - En ikke-it medarbejder der skal bruge tid på at finde den og vurdere den i forhold til de andre løsninger, han er forhåbentlig bedre til noget andet. - Har den fornuftig support aftale (ja ja en support strategi kan også være at købe 30% ekstra maskiner - MEN i en virksomhed kan man ikke vente 3-4 uger uden en pc som man ofte skal som privat køb)

Og så kommer de helt store jokere - Hvad koster det at lave it support på x forskellige maskiner fremfor x ens maskiner? Alt skal laves individuelt per maskine, drivere skal hentes og testets. Med ens maskiner (eller sæt af maskiner) kan man lave images, teste drivere centralt og har generelt en bedre føling med hvad der plejer at gå galt. Og der bliver en "billig" pc i virksomheden hurtig MEGET MEGET dyr samlet set.

Og angående børnehaverne der køber mælk over i aldi fremfor centrale ordninger. Det er da hyggeligt for børnene at gå en tur hen og handle, og for pædagogerne er det vel en ok måde at lave aktiviteter med børnene. Man lad være med at tro at det er en besparelse. Alt i en virksomhed skal jo bogføres og ting.

Så hvis en pædagog skal lægge 20 kroner ud for sit indkøb. Skal hjem og have registret dette udlæg hos sin leder. Lederen skal attestere denne regning og sende den til bogføring. En bogholder skal bogføre den, der skal måske laves en udbetaling (bank) til pædagogen. Der skal laves revision og gennemgang. Alt dette på en bon på mælk fra 20 kroner.!!

Alternativet er en samlet månedsregning fra en fælles leverandør der kan automatches mod de indlagte indkøb, og udbetales uden manuel behandling.

I 1996 lavede berlingske en undersøgelse hvor de fandt frem til at deres indgående fakturaer kostede 200 - 300 kroner i samlet håndtering PER STYK. Så kan det altså ALDRIG betale sig med små boner på 20 kroner fra Aldi !!!!

Ps Nej jeg er ikke blind overfor IT chefer eller indkøbere der går til fest med KMD, SKI aftaler der kunne være bedre eller tilsvarende. Men husk bare at i en virsomhed, kommune eller region er der altså langt fra den umiddelbare styk-omkostninger og til den samlede pris.

/God weekend, Lasse

  • 0
  • 0
#28 Ole Thomsen

@Lasse

Well spoken. Rart at nogen kan kigge ud over deres egen næsetip.

Jeg kan tilføje at finansministeriet har indgået indkøbsaftaler på alle statslige institutioners vegne, med priser som er mindre end hvad forhandlere og distributører kan indkøbe til.

Ulempen er her at de er så rigide omkring prisen, at der ikke bliver taget hensyn til hverken bløde værdier, specielle forhold eller TCO for de lokale institutioner.

Ole Thomsen

  • 0
  • 0
#29 Christian E. Lysel

Lasse Schulin-Zeuthen, 12. marts 2010 23:56

Og så kommer de helt store jokere - Hvad koster det at lave it support på x forskellige maskiner fremfor x ens maskiner? Alt skal laves individuelt per maskine, drivere skal hentes og testets. Med ens maskiner (eller sæt af maskiner) kan man lave images, teste drivere centralt og har generelt en bedre føling med hvad der plejer at gå galt. Og der bliver en "billig" pc i virksomheden hurtig MEGET MEGET dyr samlet set.

Hvordan køber du ens maskiner?

  • 0
  • 0
#30 Christian E. Lysel

Nikolaj Brinch Jørgensen,

Jeg har ellers den modsatte oplevelse i det private erhvervsliv.

Vi har de modsatte af dine oplevelser i det private erhversliv ... dette på en 4 timers service aftale for 2 store butikskæder der ikke kan undværer deres kasseapparater.

Vi ser følgende:

o Der er ingen teknikker i butikken inden for 4 timer. o De tager ikke reservedele med. o De kan ikke skaffe reservedele. o Det kan tage op til 2 uger at løse et problem. o De kan ikke se problemet. o Det samme problem kan fejlmeldes mange gange. o "Nej det er ikke os" men leverandør X.

På server siden i butikkerne, har vi således "slaver", der nemt kan opgraderes til at være server, hvis serveren skulle gå ned ... derefter bruges logistik til at fremsende en ny maskine og få den gamle retur.

  • 0
  • 0
#31 Nikolaj Brinch Jørgensen

Vi har de modsatte af dine oplevelser i det private erhversliv ... dette på en 4 timers service aftale for 2 store butikskæder der ikke kan undværer deres kasseapparater.

Vi ser følgende:

o Der er ingen teknikker i butikken inden for 4 timer. o De tager ikke reservedele med. o De kan ikke skaffe reservedele. o Det kan tage op til 2 uger at løse et problem. o De kan ikke se problemet. o Det samme problem kan fejlmeldes mange gange. o "Nej det er ikke os" men leverandør X.

På server siden i butikkerne, har vi således "slaver", der nemt kan opgraderes til at være server, hvis serveren skulle gå ned ... derefter bruges logistik til at fremsende en ny maskine og få den gamle retur.

Det er jeg ked af at høre, har i ikke en mulighed for at påpege kontraktbrud og sende regninger efter dem. Men jeg håber da ikke i forlænger med dem? Smid dem da ud.

  • 0
  • 0
#32 Michael Nielsen

Hvis man hurtigt søger på edbpriser, og shopper rundt (ca 30 sekunder),

så kan man finde 1.6-2.7GHz processor + 4GB Ram + 500MB harddisk, windows, 20" skærm, for omkring 2700-3700 eks moms.

MSO og vira programmer (med bulk rabatter) burde være væsentlig under 800dkk inklusiv moms.

(ved dog ikke hvad andet de har brug for)

altså omkring 3500dkk, til 4500dkk. (eks moms)

Men det er også ganske store maskiner.

Jeg forstår heller ikke helt pointen med alt den support man betaler for, hvad får man reelt, jeg har flere gange været inde for at lave større indkøb, og man bliver præsenteret for ordninger der koster flere 1000dkk/år, med ca 3000-5000dkk i support, men supporten er kun reperationer, og hurtiger responstider.

Jeg ville mene det ville være smarter at købe 2 maskiner, i stedet for en så dyr support, hvis den ene maskine går i stykker, så har man den anden, mens den første bliver sendt ind for garanti reperationer.

De fleste butikker vil gerne mod et par 100dkk ekstra installere det software man køber.

Så hvad specielt er der ved det branche specifikke programmer at det kræver mellem 5000-7000 dkk for at supportere, og installere?

  • 0
  • 0
#33 Christian E. Lysel

Nikolaj Brinch Jørgensen,

Det er jeg ked af at høre, har i ikke en mulighed for at påpege kontraktbrud og sende regninger efter dem. Men jeg håber da ikke i forlænger med dem? Smid dem da ud.

Hvem leverer service i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island, Færøerne, Tyskland?

Det er nemt at finde leverandører til Danmark, men når vi kommer til de andre lande er det typisk de samme underleverandører.

Så hvis man har et problem med en underleverandør, og man skifter hovedleverandør, kan man nemt komme til at sidde med præsis den samme underleverandør og med de samme problemer. Og basalt set er vi ligeglad med at sende en regning ... vi betaler penge for at få løst et problem.

Jeg ved godt nogen ser bod, som en måde at få en leverandør til at prioritere en højere end andre kunder.

Skal kontrakten ikke forlænges, skal der købes nyt isenkram.

Det er nemt en udgift på 16 millioner i hardware ... de kasse PCer vi kører med idag koster ca. 20.000 kr stykket, derefter skal udskiftning fortages og møbler skal måske ændres på 260 sites.

Men, der er kommet andre spiller ind på markedet der kan gøre det meget billigere ... spørgsmål er blot om service er bedre eller dårligere ... hvordan ved man det?

Min service aftaler med DELL/HP/IBM har jeg aldrig haft reservedels problemer med. HPs underleverandør kommer måske altid inden for 4 timer ....

Men vi har nogle "Cisco" bokse der i virkeligheden er HP DL380G5 server med Cisco klistermærker ... det går helt galt med dem ... Vi fejlmelder til en underleverandør, der fejlmelder til Cisco, der fejlmelder til HP, der fejlmelder til en underleverandør, det intet ved om Cisco's produkt der kører på serveren (men det er også tilfældet når man kører Linux på maskinerne, hvilket Cisco også gør).

En 4 timers tilkalde aftale, har vi således set tager 1 uge at på en defekt RAM klods på, selvom jeg kan hente RAM klodsen med 10 minutters kørelse fra HPs reservedels lager på Jydekroen i Vallensbæk.

  • 0
  • 0
#34 Deleted User

Der er flere fordele ved, at kun anvende en enkelt, eller få forskellige typer computere. I skoler, har man som regel et skoleimage, der udrulles på alle computerne. Dette image, er skrædersyet computerne med hensyn til blandt andet drivere. Det vil være dyrt, at supportere flere modeller. Og det er ikke unormalt, at ældre PC'er kasseres, alene fordi man ikke mere ønsker at supportere de gamle computere, og lave et specielt skoleimage til disse.

Både med hensyn til support og indstallation, vil det kræve mange gange flere resourcer, hvis computerne var forskellige. Derfor er der normalt kun ganske få modeller der supporteres - f.eks. den nye bærebare model, den gamle bærebare model, den nye stationære model, og den gamle stationære model. Dertil kan der være ældre images, der typisk er uopdateret.

På grund af service, vedligeholdelse, problemer når noget går i stykker osv. så udskiftes computerne også ofte i det offentlige, og de færreste er over 5 år gammel. En kasseret computer, kan nemt være en forholdsvis kraftig computer, med over 1GHz i CPU frekvens, og rigeligt til Linux. Idag køres computere på lossepladsen, der nemt kunne bruges til Linux, eller en ældre udgave af Windows. Men efter 5 år, er der ikke meget tilbage i hardwaren. Kølere, strømforsyninger, harddiske mv. begynder måske at fejle. Og vedligeholdelsen stiger.

Skulle skolerne anvende Linux, tror jeg nemt de kunne få hardwaren gratis - de skal bare lade være med at smide de gamle ud. Ulempen, er omkostningerne, der vil være til support og vedligehold.

  • 0
  • 0
#35 Nikolaj Brinch Jørgensen

Der er flere fordele ved, at kun anvende en enkelt, eller få forskellige typer computere. I skoler, har man som regel et skoleimage, der udrulles på alle computerne. Dette image, er skrædersyet computerne med hensyn til blandt andet drivere. Det vil være dyrt, at supportere flere modeller. Og det er ikke unormalt, at ældre PC'er kasseres, alene fordi man ikke mere ønsker at supportere de gamle computere, og lave et specielt skoleimage til disse.

Med mindre man bruger f.eks. Linux - her kan man sagtens lave images som kan rulles ud på en stor mængde forskellige computere.

  • 0
  • 0
#36 Deleted User

Det er fint at lave centrale indkøbsaftaler, idet vi ikke kan forvente, at de lokale ledere skal bruge deres tid på at prissammenligne, men blot skal kunne anskaffe det, der skal bruges.

Der er bare lige en enkelt forudsætning, jeg ville forlange: Brug af indkøbsaftalen skal være FRIVILLIG.!!!

Hvis den lokale børnehaveleder ved, at den lokale lavprisshop er langt billigere på de væsentlige områder, må det stå hende frit for at bruge den.

SÅ opnår vi fri konkurrence, og de centrale indkøbsordninger får kam til deres hår. Vi opnår også, at de lokale institutionsledere kan vælge at bruge tid på at være prisbevidste, eller om indkøbsordningen er attraktiv nok. Nogle få stikprøver på væsentlige forbrugsartikler burde være tilstrækkeligt.

MVH Jan - der går ind for frivillighed

  • 0
  • 0
#39 Nikolaj Brinch Jørgensen

Tror du ikke den lokale børnehaveleder bliver målt på sin økonomi? Altså ar man holder øje med om de laver mere underskud, end tilsvarende institutioner?

Det burde i sig selv være nok kontrol, tror du ikke?

MVH Jan

Det ved jeg de gør (sidder selv i bestyrelsen), men det var også bare et eksempel. Jeg tænkte mere på lidt større institutioner som f.eks. SKAT eller Københavns Kommune, som ordningen jo også vil gælde, da vi jo taler om at kunne vælge SKI fra.

  • 0
  • 0
#40 Deleted User

@Nikolaj Brinch Jørgensen

OK; så var der lige en anden forudsætning, jeg ikke var med på. Jeg relaterede mit til artiklen, der vist handler om børnehaver.

Du har ganske ret i, at der nødvendigvis må være en effektiv intern revision til at kontrollere rimeligheden af indkøb i store virksomheder. Og især i offentligt finansierede institutioner (DR, Ministerierne, TV2 og så videre)

MVH Jan

  • 0
  • 0
#41 Nikolaj Brinch Jørgensen

@Jan, hvordan skulle du også vide det. Normalt har vi jo Rigsrevisionen til den slags. Men vi må jo erkende at der stadig bruges ikke SKI leverandører, som så levere gennem en SKI leverandør, og der foretages urimelig markup ad flere omgange inden det når kunden. Så derfor er SKI ikke særlig godt for prisniveauet.

  • 0
  • 0
#42 Christian E. Lysel

Nikolaj Brinch Jørgensen, 15. marts 2010 09:16

Med mindre man bruger f.eks. Linux - her kan man sagtens lave images som kan rulles ud på en stor mængde forskellige computere.

Det er ikke en egenskab der er unik for Linux.

Da jeg roede med Windows på en Handelsskole med forskellige PCer, installerede vi blot alle driver i det samme image.

Dette image kunne herefter bruges til alle vores forskellige maskiner.

Forskellige disk controller kan nok drille, vi havde kun PATA og oplevede således ikke nogen problemer.

Det minder lidt om at skrive /dev/hda i /etc/fstab på en Linux boks og lidt senere købe en maskine med SATA diske.

På vores gamle linux image er dette løst ved et 3 liniers bash script, der smager på hvordan diskene bliver genkendt (hdx/sdx). Det mest rigtige er nok at bruge e2label eller UUID ... men det er nogle rigtig gamle images.

  • 0
  • 0
#43 Nikolaj Brinch Jørgensen

Men på Linux kan man super nemt lave sit eget image, som ikke er et Ghost-agtigt image, men hvor det bare er en custom installer, der så identificere hardwaren som installeren plejer og installerer det der er interessant (grafik er et andet punkt hvor maskinerne ofte divergerer).

jeg er ikke helt klar over hvordan man laver custom install images af Windows - men det er sikkert muligt. De fleste plejer at brug noget som f.eks. Norton Ghost eller lignende.

  • 0
  • 0
#44 Christian E. Lysel

Jens Madsen, 14. marts 2010 15:04

Men efter 5 år, er der ikke meget tilbage i hardwaren. Kølere, strømforsyninger, harddiske mv. begynder måske at fejle.

Min oplevelse er, overlever PCen de to første år, holder det "forevigt".

Nogle af vores desktop PC er 15 år gamle, andre 10 ... det er alt det nye issenkram der ikke holder ... vi har 3 paller med udstyr købt inden for de sidste 2 år.

Helt grotesk bliver det når man kikker på strømforbruget ... det gamle udstyr bruger mindre strøm end det nye.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere