Bønder piratkopierer traktorsoftware for at kunne reparere deres John Deere

Illustration: John Deere
Traktorproducenten John Deere bruger software til at sikre, at udskiftning af reservedele kun kan ske på autoriserede værksteder.

Den amerikanske traktorproducent John Deere er kommet i modvind blandt bønder i USA, som mener, at John Deere bruger softwaren i traktorerne til at forhindre bønderne i selv at bestemme over reparationer af deres traktorer.

Det har skabt et sort marked for piratkopierede eller crackede versioner af den software, som bruges på autoriserede John Deere-værksteder, skriver Vice Motherboard.

Siden oktober har John Deere krævet, at amerikanske bønder underskriver en licensaftale, når de køber en ny traktor, som forbyder dem at foretage reparationer eller modifikationer af John Deere-udstyret, og i den samme aftale fraskriver John Deere sig samtidig ethvert ansvar for tab som følge af den software, der sidder i traktoren.

En moderne traktor er ligesom en moderne bil udstyret med adskillige mikroprocessorer og elektroniske sensorer, som sammen med software bruges til at finjustere eksempelvis hvordan motoren yder. Den samme software bliver imidlertid også brugt til at sikre, at hvis der skal udskiftes en reservedel, så sker det af en autoriseret mekaniker.

»Hvis du vil udskifte gearkassen, og du tager traktoren til en ikke-autoriseret mekaniker, så kan han godt skifte gearkassen, men traktoren kan ikke køre ud fra værkstedet,« siger Kevin Kenney, én af de bønder som i delstaten Nebraska kæmper for bøndernes ret til selv at bestemme over reparationer, til Vice Motherboard.

For at få godkendt sådan en reparation skal bonden betale godt 1.600 kroner i gebyr og 900 kroner i timen til en tekniker, som skal køre ud og koble en computer til traktoren og godkende reparationen.

Cracket software fra Ukraine

Derfor bruger bønderne uautoriserede diagnosticeringskabler og crackede versioner af John Deeres software til selv at foretage modifikationerne. De crackede versioner sælges på lukkede fora, hvor brugerne skal betale for at få adgang, hvorefter de får mulighed for at købe den piratkopierede software fra eksempelvis Polen og Ukraine.

Den amerikanske ophavsretslov giver ganske vist brugeren ret til at foretage modifikationer af indbygget firmware til biler og traktorer, så længe det drejer sig om reparationer, og det ikke påvirker eksempelvis udledningen af NOx-gasser. Det er denne undtagelse, som John Deere ifølge Vice Motherboard forsøger at komme uden om ved at få bønderne til at underskrive en særskilt licensaftale.

John Deere fastholder, at bønderne stadig har ejerskabet over udstyret og frit kan reparere og vedligeholde det. Men selskabet siger også til Vice Motherboard, at uautoriserede modifikationer af softwaren kan have negativ indvirkning på udstyret.

Når traktoren er så afhængig af software i forbindelse med service, er bønderne også bekymrede for, hvorvidt John Deere vil supportere softwaren i traktorerne i hele traktorens levetid. En velholdt traktor kan holde i mere end 20 eller 30 år, men det er uvist, om producenterne vil blive ved med at understøtte gamle modeller.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Åge Holm

Det er ikke ret nemt for dem, for JD har stort set monopol i USA.

Så kan de måske sagsøges for misbrug af dominerende markedsposition.

Tilsyneladende omkring 25% markedsandel (2010) - men dog meget loyale kunder. New Holland og Case IH, der er samme firma, har 23% og 12%, så de er reelt større.
https://www.farm-equipment.com/articles/5388
Men nu er vi nok også lidt udenfor paratviden for de fleste læsere her på siden.
John Deere er et godt amerikansk brand, så går man rundt med "Make America Great Again" kasketten, så er det et naturligt valg.

  • 1
  • 0
Per Kristensen

Mange komponenter i en bil er mærket, så disse ikke kan skiftes uden at man skal om kring værkstedet. Det gælder bl.a. generatorer, sikringsbokse, navigation, radio, forstærkere m.m.m. Jeg er ikke sikker på at det er helt lovligt at lave et momopol på denne måde??

  • 2
  • 0
Henrik Eriksen

Jeg er ikke sikker på at det er helt lovligt at lave et momopol på denne måde??

Det er nok et felt som ikke er behandlet endnu.
Lige som dengang (+25 år siden) hvor software - især spil - ikke var underlagt copyright-lovgivningen. Alt kunne frit og gratis kopieres og distribueres, for der var ingen steder hvor der stod at man ikke måtte.
Nu tiltvinger producenter sig et monopol, uden rent faktisk at have et monopol: "Du må gerne købe komponenter fra andre end os, men så kan din bil bare ikke køre!"
Det har jo fungeret sådan med printere i årevis.

Men verdens regeringer skal lige have maskineriet i omdrejninger for at begynde at lovgive mod den slags de-facto monopoler. Det tager nok hans tid...!

  • 0
  • 0
Michael Deichmann

EU har i hvert fald kig på det her. Bilfabrikkerne er blevet tvunget til at frigive data således at uafhængige værksteder kan udføre arbejde - endda så det ikke må have indflydelse på en eventuel garanti!
VW har test software til deres biler, som de er tvunget til at tilbyde uafhængige værksteder. Det koster kassen. Der findes et (af branchen) anerkendt alternativ, som VW mig bekendt ingen muligheder har for at forhindre brugen af. Det nødvendige kabel er reelt betaling for denne software (3k) og selv der findes der så "kinakabler" der omgår den "dongle" funktion der er i det originale kabel. SW ligger til fri download.
Jeg kender ikke reglerne i USA - det er ikke sikkert at de er de samme som i EU. JD vil i min optik have store problemer med den fremgangsmåde i EU.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize