Opdateret 10:40
Danskere skal være varsomme over for sms-beskeder og e-mails, der lover for eksempel gratis fly- og biografbilletter, mobiltelefoner og gavekort til Bilka og Netto, advarer Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
En række 'abonnementsfælder' er nemlig i omløb, skriver Forbrugerombudsmanden, der har fået flere henvendelser fra danskere, som er blevet snydt af en ny bølge af phishing-angreb.
»Vi opfordrer forbrugerne til at være ekstra kritiske over for de tilbud, de benytter - særligt hvis de samtidig skal give deres betalingsoplysninger,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.
Fælderne findes både på e-mails, sms'er og hjemmesider, og »forbrugerne er bl.a. stødt på de falske tilbud på hjemmesiden dagligenyheder.com, Instagram og Facebook«, skriver Forbrugerombudsmanden.
Selve fælderne lokker med lukrative tilbud om gratis varer og blev udløst af en række danskere, som indtastede deres betalingsoplysninger for at betale for fragtomkostningerne.
Herefter opdagede forbrugerne dog, at de »ved at takke ja til tilbuddet blev bundet til et abonnement hos blandt andre seriousdating.net eller budgetbear.net«, skriver Forbrugerombudsmanden, der nu er ved at undersøge klagerne.
Version2 har fået fat i et eksempel, hvor angriberne udgiver sig for at være fra SAS og både tilbyder gavekort samt ekstremt billige flybilletter.
Denne version af angrebet ender i potentielle ofres sms-indbakke, hvor SAS står som afsenderen. Det skandinaviske flyselskab har kommenteret over for TV 2, at det ikke ved, hvordan hackerne har haft held med dette.
»Vi oplever løbende, at hackere sender scams ud, hvor det ligner, at det kommer fra SAS, men vi ved ikke, hvordan hackerne formår at afsende beskederne via vores sms-korrespondance,« siger pressechef i SAS Mariam Skovfoged til TV2.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.