Blomsten af Amerikas ungdom tjekker karakterer med dansk software

Tusinder af studerende ved det amerikanske eliteuniversitet Harvard skal fremover bruge danskudviklet e-læringssoftware til at tjekke karakterer og hente forelæsningsnoter. Firmaet bag gik fra open source til Microsoft.

En århusiansk virksomhed med otte ansatte har skrevet kontrakt med det amerikanske prestigeuniversitet Harvard om et såkaldt e-læringssystem til 5.000 af universitetets studerende.

Det er danske Elearningforce, der har hevet kontrakten i land med én af Harvards tolv underafdelinger, Harvard Kennedy School, som underviser i hvad der omtrent svarer til statskundskab i Danmark.

»Det er måske en af de mest prestigefyldte fjer i hatten, vi kunne få,« siger administrerende direktør i Elearningforce, Bo Sejer Frandsen, til Version2.

E-læringsystemer giver blandt andet de studerende adgang til forelæsningsnoter, litteraturlister, karakterer og chat med underviseren online.

Elearningforces løsning er baseret på Microsofts portalsoftware Sharepoint og real-tids kommunikationsserveren Office Communications Server, som Elearningforce har bygget sine egne applikationer oven på.

»Sharepoint kan ikke så meget i sig selv, men med et sæt applikationer ovenpå, som dem vi har udviklet, har man et meget stærkt værktøj,« siger Bo Sejer Frandsen.

Håber på større udbredelse
I forvejen kørte Harvard Kennedy School et egenudviklet system bygget på Lotus Notes. Bo Sejer Frandsen håber, at de andre elleve afdelinger af Harvard vil følge trop og med tiden hoppe over på Elearningforces løsning.

Foreløbig er potentiale for at fordoble antallet af studerende på løsningen på Harvard Kennedy School i løbet af det nye år.

»Vi starter op med 5.000 studerende, der begynder til semesterstart i februar, og vi regner med at komme op på 10.000 studerende i løbet af 2010,« siger Bo Sejer Frandsen.

Ifølge den administrerende direktør har Elearningforce ikke nogen reelle konkurrenter herhjemme, men i USA og Europa krydses der for tiden klinger med e-læringsleverandørerne Blackboard, der også kæmpede hårdt for Harvard-kontrakten, samt Fronter og Moodle, hvor sidstnævnte er et open source-produkt.

Droppede open source
Elearningforce blev stiftet i 2004 og baserede i begyndelsen e-læringsløsningen på open source-software.

»Elearningforce blev sidenhen prikket på skulderen af Microsoft, der spurgte, hvorfor man ikke baserede produktet på Sharepoint i stedet,« siger Bo Sejer Frandsen.

Det fik Elearningforce til at springe på Sharepoint-toget.

Kunne det ikke have ladet sig gøre at fortsætte med open source og stadig tjene penge på produktet?

»Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er en fordel, og hvad der er en ulempe, for hver ting (open source og proprietær kode, red.) har sine fordele. Men for et softwarehus er det svært at udvikle software baseret på open source og samtidig tjene penge på det, og vi har valgt at lægge os så tæt som muligt op ad Microsoft, så vi har deres salgs- og marketingstyrke i ryggen,« forklarer Bo Sejer Frandsen.

Udviklingen af Elearningforces produkt ligger i hænderne på tyve udviklere i Hviderusland, og virksomheden dækker i skrivende stund 25 lande fordelt over hele verden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Tim Lauridsen

Den lugter langt væk, Hvorfor alt den snak om at man ikke kan tjene penge på løsninger bygget på Open Source, det lyder som noget der er skrevet af M$. Det har ingen betydning selve nyheden om at Elearning Force har solgt en løsning til Harvard, baseret på Sharepoint.

  • 0
  • 0
#2 Anonym

Tim

Uden at ville stikke hovedet ind i en stærk ideologisk debat, så er problemet med business cases for den tvangs-community orienterede open source at den i praksis dikterer hvad man kan tjene penge på.

I et land med et så højt omkostningsniveau som det danske er det alt for usikkert at lave en forretning baseret på support til løsninger hvor nye konkurrenter kan erstatte alt hvad du kan blot ved at ansatte de rette folk.

Og alternativet til service-modellen er endnu værre og desideret samfundsdestruktivt - det indebærer at satse på socialt netværksbaseret lock-in og markedsundergravende personprofilering/salg af persondata til direkte marketing som vi kender det fra Google og Facebook.

Hermed argumenterer jeg absolut ikke for en teknisk lock-in model baseret på MS Sharepoint.

Men en virksomhed skal have en indtjening for at kunne betale lønninger og bodyshopping som forretningsmodel er alt for sårbar. Der skal ingenting til før konkurrencen ændrer sig og man står uden en indtjeningsgrundlag til at betale lønningerne. Jeg ved ikke med dig, men jeg ansætter ikke folk og investerer i deres oplæring for at fyre dem igen.

At du ønsker at (GPL-)open source skal have en forretningsmodel fordi du ideologisk ønsker open source fremmet nytter ikke hvis andre ikke kan finde en forretningsmodel som det kan betale sig at investere i.

Tro mig - hvis forretningsmodellen er der, så er der nogen som finder den. Konkurrencen er benhård fordi kartellerne i infrastrukturen, akkumulerende offentligt bureaukrati og lavtlønskonkurrencen presser alle.

Jeg ved ikke om du har bemærket det, men Dansk økonomi er til rotterne. Planøkonomerne forsøger desparat at "tisse i bukserne i frostvejr" ved låne mod sikkehred i din fremtidige skattebetaling for at holde en masse uproduktive jobs i live.

Men som det er i dag er open source primært til gavn for lavtlønslandene som løber med alle jobs ved at jobs flyttes fra lande som Danmark til f.eks. Indien, Kina og øst-europa.

Du kan sagtens få et job som open source udvikler - bortset fra nogle få ekspertjopbs og nichevirksomhed skal du flytte til Indien og arbejde for en brøkdel af den løn og levestandard du forventer at få forærende i Danmark.

Biblioteksvirksomhed er også ideologisk men det skal betales af indtægten fra produktion som kan sælges.

  • 0
  • 0
#3 Anders Sørensen

jeg er enig med tim at historien ligger op til en "flame war" (open source vs close source etc.). men jeg synes det er flot at Elearningforce startede med at prøve at tjene penge på open source - selvom det resulterede i de måtte ændre stategi for at tjene penge. og det er da en flot fjer i hatten de har fået ved at sælge deres produkt til harvard. Det synes jeg ikke man skal glemme..

  • 0
  • 0
#4 Christian Nobel

Dette udsagn er da interessant:

Elearningforce blev sidenhen prikket på skulderen af Microsoft, der spurgte, hvorfor man ikke baserede produktet på Sharepoint i stedet

Betyder det at Elearningforce allerede på det tidspunkt havde fat i noget af det rigtige, men at (so-ein-ding-muss-ich-auch-haben)MS også her ikke ville se et marked gå deres næse forbi.

Det er jo ikke unormalt at Steve kommer en tur forbi med "et godt tilbud" når verden opfører sig på en måde der ikke passer ham.

For man kunne vel ikke tænke sig at det så tilfældigvis kræver at klientmaskinerne på Harvard kører Windows?

/Christian

  • 0
  • 0
#5 Anders Sørensen

Nobel, hvis x havde prikket dem på skulderen og har sagt "prøv at hør' her, der er flere penge at tjene hvis du bruger vores produkt y", vil det være dumt ikke at lytte?

så vidt jeg kan se har microsoft ikke opkøbt dem eller lign., de har sagt vi har et produkt du måske ku bruge (med disse fordele). Elearningforce har opvejet at det gav mest mening (forretnings-set) og nok også hvis man tænker på hvor udbredt sharepoint er.

tvivl på at klientmaskinen kræver windows hvis man ser på produktets-natur ;)

  • 0
  • 0
#6 Michael Rasmussen

kræver at klientmaskinerne på Harvard kører Windows

Jeg tror, du har ramt hovedet på sømmet:-) Office Communications Server virker kun sammen med MS Windows, MS Sharepoint og MS Office familien (Denne skal mig bekendt ligeledes være version 2007, så et dejligt lock-in til docx følger med). Så kører medarbejderne/studerende ikke MS Windows, ser de ud til at være fraværende hver dag, hele dagen:-). Lig hertil at det fulde udbytte af MS Sharepoint kun nås, hvis alle klienter anvender triplen (MS Windows, MS Office, MS Internet Explorer).

  • 0
  • 0
#8 Torsten Holtse

Det er vel ikke mere reklame end f.eks. artiklen for et par dage siden om Unity. Lidt beskrivelse af softwaren og lidt baggrund. At en stor del af læserne på Version2 får fråde om munden når Microsoft bliver nævnt hjælper selvfølgelig på antallet af læsere for artiklen, men det ville da også være forkert at udelade Sharepoint/Microsoft hvis det høre med til en del af historien.

For at artiklens egentlige indhold ikke skal forsvinde helt så vil jeg da sige, at det er godt de har slået Blackboard! Jeg synes ikke der har været andet end problemer med Blackboard de steder jeg har set det brugt/brugt det, men jeg ved jo heller ikke om Elearningforces løsning er lige så besværlig. Måske er det bare en generel svaghed for elearning-systemer :-)

  • 0
  • 0
#10 Thomas Ammitzbøll-Bach

Hvad mener du med det? Antyder du, at JEG er paranoid?

Der er tale om en hemmelig aftale mellem Microsoft, Google, PBS, Helge Sander, Frimurerne, CIA og pladeselskaberne. Det hele går ud på, at overvåge alle, der bruger Linux, er venstreorienterede, har rødt hår, spiser rå kartofler eller går i zoologisk have om onsdagen, så man kan gøre dem syge med sublimerede bannerreklamer.

Ja, du griner nu, men i morgen kommer de efter dig!

Thomas

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere