'Blød' overvågning udfordrer også privatlivet

Opfindelser, der overvåger vores færden, sælges med løftet om at respektere privatlivet. Det er et forsøg på at hvidvaske overvågning med markedsføring, advarer overvågningsekspert.

Modcam er et eksempel på en ny overvågningsdims, som bliver markedsført med begreber som ‘non-intrusive surveillance’ eller ‘blød overvågning’.

Apparatet er blandt andet på vej til butikskæder og bruges til at lave videooptagelser af kunderne. Men i stedet for at gemme optagelserne, som et almindeligt overvågningskamera gør, bliver billederne analyseret lokalt på enheden, hvorefter rå-filerne bliver slettet.

Dermed kan Modcam blandt andet bruges til at skabe såkaldte ‘heat­maps’ over de mest besøgte områder i butikkerne, uden at folk direkte kan identificeres på billederne.

»Vi har ikke lyst at bidrage til et samfund, hvor folk føler, at de bliver overvåget,« siger Modcams medstifter Karl-Anders Johansson og fortæller, at opfindelsen skal være med til at værne om privatlivet.

Det er dog præcis det modsatte af, hvad Modcam i praksis gør, hvis man spørger næstformand i IT-Politisk Forening Jesper Lund:

»Der er stadig tale om overvågning. Når du kan genkende nogen fra ét punkt i butikken til et andet, så er det overvågning,« siger han.

Vildledende markedsføring

Modcam er et eksempel på, hvordan fremtidens Internet of Things kan komme til at se ud. I kraft af, at sensorer og processorer er blevet mindre, hurtigere og billigere, er det lettere at overvåge flere aspekter af vores færden med små gadgets.

Fællesnævneren for flere af disse opfindelser er, at de ikke nødvendigvis indsamler selve indholdet af det, de overvåger. Som i Modcams tilfælde, hvor selve videooptagelserne altså ikke gemmes.

Point er en lignende opfindelse, der overvåger hjemmet via en række sensorer. Men i stedet for at gemme lydoptagelserne analyserer enheden kun en signatur af frekvenserne og identificerer såkaldt mistænkelige begivenheder som et vindue, der smadres, en dør, der åbnes, eller musik, der spiller højere end et på forhånd bestemt niveau.

»Vi sender ikke den oprindelige lyd til databasen og gemmer den heller ikke, så man vil ikke være i stand til at lytte med på samtaler,« siger Nils Mattison, medstifter af Form Devices, som har skabt Point.

Ved kun at registrere såkaldte metadata om de egentlige overvågningsdata påberåber opfindelserne sig således, at de er med til at værne om privatlivet. Men det er en gang markedsføringsvås, lyder det fra Jesper Lund:

»Metadata er også overvågning. De vil ofte fortælle lige så meget om dig som indholdet, og så er metadata nemmere at analysere, fordi de findes i en struktureret form,« siger Jesper Lund og henviser til, når computere eksempelvis aflytter samtaler og registrerer bestemte ord.

»Så kan man kalde det metadata, men det er reelt overvågning af, hvad folk går og siger,« siger han.

Udvanding af overvågningsbegreb

Når en sensor bliver udstyret med en processor og selv kan analysere rådata, giver det nogle helt nye muligheder for at overvåge folk. Udfordringen er, at det bliver sværere at kontrollere, hvordan data bliver kædet sammen for at lave endnu mere personlige profiler af forbrugerne.

Forskere har eksempelvis opfundet ‘næser‘, der blandt andet kan identificere en lugt. Det kan på den ene side bruges af lufthavne til at spore sprængstoffer, men vil også kunne bruges til markedsføring ved at lugte sig frem til kundernes forskellige parfumer og foreslå nogle relevante tilbud på lignende dufte.

Butikkerne vil også kunne benytte sig af Modcams mulighed for at få installeret software til ansigtsgenkendelse, der gør det muligt at genkende tilbagevendende kunder. Iværksætterne bag opfindelsen insisterer selv på, at oplysningerne ikke kan bruges til at identificere de personer, der bliver filmet, men den forklaring har Jesper Lund ikke meget tilovers for:

»Man kan jo bare holde et billede fra Facebook op foran kameraet. Det er et spørgsmål om. hvilke oplysninger du vælger at kæde sammen,« siger han og giver Modcams løfter om at sikre privatlivet en nedadvendt tommelfinger:

»Det er markedsføringshvidvaskning af ukontrollerbar overvågning.«

Tag kontrol over dine data

Eksemplerne på ‘blød overvågning’ illustrerer den eksplosion, der i øjeblikket finder sted i mængden af data om vores færden, der indsamles.

Forsikringsselskaber tilbyder kunderne at få et nedslag i prisen, hvis de går med til at installere en boks i bilen, der overvåger deres kørsel. Smartlåse registrerer, hvornår vi kommer hjem; wifi-systemer kan finde ud af, hvor i lejligheden vi befinder os; og smarte termostater kan mærke, når vi åbner vinduet.

Grænserne for, hvad man kan bruge alle disse oplysninger til, bliver således hele tiden udfordret. Derfor er det ifølge Jesper Lund også helt afgørende, hvem der har adgang til oplysningerne.

»Som ejer af et device er du den eneste, der kan kæde to oplysninger sammen. Den, der har ejerskabet, har kontrollen over dig, og det er der ikke andre end dig selv, der bør have,« siger han.

Tag smartlåsen som eksempel. Hvis den registrerer, hvornår du kommer og går, og sender det til en central server, hvor det bliver opbevaret ukrypteret, overlader du kontrollen over dine data til andre.

»Så er det i princippet overvågning og usikkert for dig,« siger Jesper Lund, der anbefaler at man får opbevaret sine oplysninger krypteret og kun selv ligger inde med nøglen til at få adgang til oplysningerne igen.

»Ellers er der andre, der kan indsamle oplysninger om dig, som kan sammenkædes til en profil af dig.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Jeg synes det er lige meget hvor den rå video havner. Når man kæder data sammen fra flere kilder, ender man hurtigt med meget præcise profiler over folk. Jeg ved ikke engang de er der, så jeg har ingen muligheder for at vide hvordan de bliver lagret eller hvem der får fingre i dem.

Én ting er at butikker kan bruge det til at placere varer så jeg køber mere, men behandlingen bliver jo nok outsourcet til virksomheder der samler data fra mange butikker, mange kæder og brancher og sikkert også andre typer af data.

Der er ikke nødvendigvis langt til at firmaer jeg ikke anede fantes, kan sidde og vide alt muligt om mig som ikke rager dem overhovedet.

Når vi har haft købt nogle graviditetstests og vi lige pludseligt halverer familiens alkoholforbrug (fordi min kæreste er gravid), er der ingen andre end os og snart hendes læge der skal vide det.

Jeg savner virkeligt nogle politikere der kan tage hånd om alt det her private dynerløfteri der lige så stille sniger sig ind!

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder