Blockchain-baseret spilleplatform på vej: »Latency vil være langtfra perfekt«

Illustration: Chimaera
En ny spilleplatform er på vej, og den vil ikke blot lade platformen eller sin markedsplads køre på blockchain, men også spillene selv. Det betyder, at spillene ikke vil have downtime og ikke skal køre på en dedikeret server - men er det overhovedet smart?

Chimaera er navnet på en kommende blockchain-baseret spilleplatform. Ideen er, at der ikke er nogen, der snyder, hacker eller stjæler dine items, når alt kører over blockchain.

Den vil fra start understøtte både Unity og Unreal Engine ... og i en ivrig computerspillers ører lyder det da fint, men spørgsmålet er, om blockchain er smidt på som buzzword, eller om det faktisk giver mening - for et serverløst miljø lyder umiddelbart som noget, der giver risiko for så store forsinkelser, at spillet i sidste ende bliver grænsende til uspilleligt.

Derfor tog Version2 kontakt til folkene bag Chimaera:

Det lyder, som om I vil bruge en databasestruktur til at køre ikke bare platformen eller markedet, men også spillene selv?

»Ja, det er også for at hoste spillene selv.«

Blockchain lyder smart til at håndtere items (som våben, kort, skins, rustninger osv.) og ingame penge, men jeres whitepaper lægger op til både MMO- og RTS-spil uden servere. Giver det ikke kun mening, hvis du lader spillerne hoste spillet lokalet? Eller hvordan mener I, det fungerer med blockchain?

»Jo, hver computer fungerer som en server, men ikke enkeltvis. Netværket er decentraliseret, så hvis en computer bryder sammen, gør det ikke noget. Hver block behandler alle noder/klienters 'game state' (alle spilleres position på et kort for eksempel). For MMO- og RTS-spil bruger vi en teknologi, vi opfandt i 2015, der blev peer reviewed og udgivet i Ledger i 2016, som vi kalder Game Channels.«

Artiklen kan læses her - og ideen er kort sagt, at det enkelte spil foregår off-chain, men så kobles på kæden, når spillet er færdigt.

»En simpel måde at forklare det på ville være som at kigge på et spil skak. Du ville gemme hvert eneste træk på blockchainen, der ikke er hverken skalérbar eller hurtig. I et spil ville du sende dine træk direkte til din modstander, hvor i hver især 'underskriver' jeres træk. Det bliver kun begrænset af P2P-latency. Når spillet er slut, er det kun vinderen, der behøver slå sit sidste træk op på blockchainen sammen med modstanderens sidste underskrevne træk. FPS vil ikke være i kikkerten i starten pga. latency-problemer, men det vil blive løst.«

Forsinkelser skal klares med relay-servere

Jeg forestiller mig, at hvis I spiller uden dedikerede servere, at I så vil kræve, at spillerne selv hoster spillene? Vil det ikke resultere i gammeldags peer-to-peer-hosting, der kan give forsinkelser for alle andre end hosten?

»Ingen enkeltperson hoster serveren. Det er decentraliseret, så alle computerne i samspil er serveren. Alle behandler, hvad der foregår, og finder en konsensus om, hvad der er spillets tilstand. Hvis nogen prøver at snyde eller ændre reglerne, vil det skabe en forgrening fra de andres kæde - ligesom da Bitcoin og Bitcoin Cash delte sig.«

»Angående forsinkelser. Det er en ting, der i starten vil være langtfra perfekt, men det skyldes ikke peer-to-peer hosting, da det kan klares med relay-servere i datacentre, mens man kan fastholde gamingverdenens 'tillidsfri' natur. Det største problem ift. forsinkelser er, at hver bruger skal underskrive hvert skridt med sin private nøgle - og derfor også verificerer alle de andres træk og underskrifter.«

Hvad løser blockchain for gamingverdenen?

Jeres whitepaper nævner, at dele af systemet kan køres i off-chain-lobbyer. I mine ører giver det mere mening, men ... Hvad er så ideen? Hvis jeg alligevel skal til at have tillid til en server, så har blockchainen vel ikke løst et problem?

»Off-chain-lobbyer er en mulighed - f.eks. en lobby til match making, hvor spillet selv bliver spillet gennem blockchainen. At have tillid til en lobby er ikke det samme som at have tillid til en server angående spillets resultat. Chimaera vil kunne fastslå, hvem der vinder, hvem der er bedst, undgå snyd, undgå downtime, sikre true ownership på items, give fair gameplay og have konti, der ikke kan hackes.«

Hvilke spil og udviklere forventer I så vil være på Chimaera? Jeg forestiller mig, at kortspil og tur-baserede spil vil være ... plausible ... Men MMO, RTS og FPS virker da alt for krævende. Eller hvad?

»Både kort- og tur-baserede spil vil helst sikkert være let at lave på Chimaera. Vi samarbejder allerede med tre indiestudier, og vi arbejder på et stort fodboldmanagerspil, der vil være det første blockchain-baserede fodboldmanagerspil. MMO og RTS vil kræve brug af Game Channels. Hvis en MMO ikke kræver alt for nøjagtig præcision, så vil det køre fint - og det samme gælder for RTS-spil, der modsat FPS ikke omhandler konstante muse- og kamerabevægelser.«

Går live om en måned

Det lader altså til, at folkene bag Chimaera er opmærksomme på nogle af begrænsningerne ved blockchain, og man kan diskutere det smarte i brugen af relay-servers i datacentre - for kunne det ikke fungere lige så godt for en centraliseret server?

Og ser folkene bag Chimaera nogle problemer, som spillerne ikke selv gør? Det er svært at forestille sig, at det faldne antal World of Warcraft-spillere skyldes, at folk ikke har tillid til ejerskabet af guld eller items.

Desuden er der en potentiel problematik i, at udviklerne flytter en byrde over på brugerne, da deres processorer skal drive blockchainen - og dermed 'serveren' - men hvis der blot er et stort antal brugere, så vil det næppe være synderlig krævende for den enkelte spillers maskine.

Om kombinationen af P2P, blockchain og relay-servere i datacentre bliver en succes eller ej må være op til brugerne, når Chimaera går live i midten af maj.

Chimaera har sendt en trailer ud for sin platform:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017