Bliv mere effektiv: Vend skærmen 90 grader og se mere kode

Mere kode og mindre spildplads på skærmen. Vend din skærm, lige som mange andre programmører og bliv mere effektiv.

Mange programmører og udviklere vender i dag deres computerskærme 90 grader. På den måde opnår de et højere vindue, så man kan se mere af koden.

»Programmering har næsten alle dage bestået i at skrive og læse kildekode som typisk udføres sekventielt fra top til bund. Og når du programmerer, vil du jo gerne have mest muligt overblik nedad, så jo mere plads du har på den lodrette akse, jo bedre,« siger Jakob Bardram, professor i menneske-computer interaktion på IT-Universitetet (ITU).

Men hvorfor produceres computerskærme så som widescreen, når det næsten altid er en fordel at have mere plads i højden?

»Det er formodentligt et levn fra produktionen af fjernsyn, at man producerer computerskærme som er brede,« siger Jakob Bardram, og fortsætter: »Men i dag kan du jo netop bare vende skærmen og tilpasse skærmopsætning i operativsystemet. Så man kan jo i princippet selv vælge,« siger han.

Faktisk producerede Apple høje skærme tilbage i 80'erne, som var specielt designede til desktop-publishing. Men i dag er høje skærme fortsat vigtige for udviklere og programmører, for den tillader dem at se mere af koden i højden.

Lektor John Paulin Hansen forsker og underviser i usability på ITU. Han har også observeret, at de fleste udviklere og programmører har en skærm på højkant og en laptop ved siden af. Skærmen på højkant bruger de til at kode på, mens alle værktøjskasserne ligger på skærmen på den bærbare computer.

»Undersøgelse tyder på, at hvis linjerne bliver for lange, så bliver læsehastigheden nedsat, så derfor forsøger man at begrænse bredden, siger John Paulin Hansen.

»Også hjemmesider er sat op til at man skal scrolle nedad, og faktisk er der meget færre clicks på den del af hjemmesiden under skærmen, som man ikke kan se. Så der er god mening i at udnytte skærmens længde,« siger han.

Version2 opfordrer hermed læserne til at vende skærmen (og styresystemet!) på højkant. Skriv i debatten om om fordele og ulemper ved denne form for skærmbrug.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jonas Maturana Larsen

Lektor John Paulin Hansen forsker og underviser i usability på ITU. Han har også observeret, at de fleste udviklere og programmører har en skærm på højkant og en laptop ved siden af. Skærmen på højkant bruger de til at kode på, mens alle værktøjskasserne ligger på skærmen på den bærbare computer.

Hvis man går en tur ned af vores kodegang ser man ikke en eneste skærm der vender på højkant. Hvor har John Paulin Hansen mon gjort sig sine observationer?

  • 0
  • 0
#3 Allan S. Hansen

Da vi fik ny skærme på arbejde for nogle år siden, prøvede jeg at vende min 24" 90 grader - netop med det ræsonnement at jeg ville kunne se mange flere kode linier.

Men .... selvom jeg kunne se mange flere kodelinier, betød det at jeg måtte begynde at kigge op og ned i meget større udstrækning, fordi for at bare se midten af skærmen måtte jeg tilte hovede tilbage hvilket gav ubehagelig arbejdsstilling.

Det kan måske betale sig med en 19" skærm eller tilsvarende, men så ville jeg nok hellere overveje at investerer i en større skærm og holde den normale visning og blot flytte status vinduer rundt; frem for at skulle kigge op/ned hele tiden og vende den 90 grader.

Så i teorien virkede det fornuftigt. Men arbejdsstillingen var ubehagelig i praksis for mig.

  • 0
  • 0
#7 Michael Krog

Hej prøvede det også for nogle måneder siden. Men vendte tilbage til 0 grader efter nogle dage.

Jeg kan nikke genkendende til at man tilter hovedet op og ned på en stor skærm der er vendt 90 grader. Det er bedre med 2 spalter(side om side.). Med Gnome3(http://gnome3.org/) er det enda piece of cake at skifte mellem maksimeret vindue eller 2 vinduere side om side. Det synes jeg personligt fungerer rigtig godt.

/Michael

  • 0
  • 0
#8 Robert Larsen

Jeg bruger også to til tre spalter, når jeg koder, så da vil jeg helst ikke have skærmen på højkant.

Til gengæld skal jeg af og til analysere nogle call grafer og lignende, og de er typisk høje (i hvert fald som mit værktøj fremstiller dem), så den høje skærm har sine nicher...bare ikke kode skrivning efter min mening.

  • 0
  • 0
#10 Peter Makholm Blogger

Under X11 kan man bruge xrandr: xrandr --output HDMI1 --rotate left

Hvis man bruger en af de dersen brugerfjentlige grafiske monstre har man sikkert et indstillingspanel hvor man kan klikke lidt tilfældigt rundt indtil man finder nogle skærmindstillinger der giver muligheden.

  • 0
  • 0
#12 Daniel Gertsen

Jeg vendte tilbage til almindelig stilling.

Det er ubehageligt at kigge op/ned frem for højre/venstre.

Jeg finder det mere naturligt med en bred skærm, delvist fordi mit synsfelt er bredt, ikke højt.

Jeg vil anbefale en stor skærm med en god opløsning, eksempelvis de 27" Cinema-skærme fra Apple, eller Dells UltraSharp skærme - de har begge en opløsning på 2560 x 1440, og det giver plads til MEGET kode på skærmen, plus et vindue ved siden af.

Jeg finder det desuden et behageligt alternativ til to 22-24" skærme, som jeg havde tidligere. (Med den store skærm slipper jeg for en "streg" ned i midten, hvor de to mindre skærme mødtes tidligere.)

  • 0
  • 0
#13 Lars Lk

... i et moderne udviklingsmiljø, er giver det god mening at have bredde også, vi har jo normalt diverse andre vinduer end lige kildekoden åbent, fx. toolbox, solution explorer osv...

Jeg ser desværre meget gammel kode hvor linjerne kun er 5-10cm lange før linebreak, og en linje kan strække sig over 3-4-5-6 linjer på skærmen, selvom der er plads at give af i breden og så piver nogle folk når man så gør koden mere læselig, fordi det generer deres FileCompare, når de skal finde ændringer mellem to filer. En amerikansk projektleder jeg havde indtil for nyligt laver stadig kode på den måde, selvom der var god plads på vores 22" widescreens...

Har endnu ikke set en extension til VS som tilpasser kodelinjerne til den aktuelle bredde af kodevinduet, skal også indrømme at jeg ikke har kigget alt for meget, men det ville være praktisk.

  • 0
  • 0
#14 Michael Thomsen

Jeg mener, at det som udvikler (og faktisk også til rigtig mange andre opgaver) er en større fordel med to (eller flere) skærme end at stille een skærm på højkant.

Og jeg er iøvrigt enig i at widescreen giver god mening til visning af projektets filer, watches og andre nyttige hjælpeværktøjer.

  • 0
  • 0
#15 Johan Færch

Kørte for mange år siden altid med roterende skærm lodret eller vandret efter behov, men i dag hvor prisen ikke længere er et issue (hvis man ikke absolut vil have Apple) har jeg (og de klienter jeg ansvarer for) istedet 2 skærme.

Det giver for mindre end 3.000kr totalt 3.840x1.080px på to widescreen Samsung skærme. Og man kan inddele og indrette disse helt efter eget ønske i Ubuntu. Yderligere er f.eks. SyncMaster BX2431 kun omkring 2cm 'tyk'.

  • 0
  • 0
#16 Daniel Madsen

Det holder ikke at bruge laptoppens skærm sammen med en almindelig skærm, det er meget svært at placere skærmene hensigtsmæssigt i forhold til hinanden og de vil typisk også have meget forskellige størrelser og optimale opløsninger.

Jeg har de sidste mange år anvendt 2 skærme, en primær skærm til kode (min 24", gerne 27-30") og en lidt mindre (men tilgengæld gerne i 4/3 format) til test, IM, browsing osv.

Jeg føler mig faktisk nærmest klaustrofobisk når jeg skal forsøge at lave noget på en maskine med kun en enkelt skærm :)

  • 0
  • 0
#18 Jesper Poulsen

Skærmen produceres vel som wide-screen fordi ca. 99.9% af dem der køber dem ikke skal skrive/læse kode.

Faktisk laves de fleste skærme i 16:9, fordi de så kan bruges til at vise film i HD. Det er så uheldig for feks. gamere, hvor 16:10 er at foretrække.

En skærm på 1920x1200 kan også vise Full HD.

  • 0
  • 0
#19 Thomas Fabricius-Bjerre

de fleste udviklere og programmører har en skærm på højkant og en laptop ved siden af

Jeg har arbejdet som konsulent/udvikler i over 10 år, og jeg har ALDRIG set en skærm på højkant. Måske er det tid for ITU's lektorer at få fingeren ud af r.... og i kontakt med det praktiske liv. Jeg bruger i dagligdagen Eclipse og har stor gavn af sidevinduer mer outlines, filtræer, logconsol, unittest resultater etc.. Kildekoden fylder sjældent mere end 50% af arealet på skærmen.

Er det ikke lidt skræmmende at en Lektor der udøver forskning kommer med et "oberservation" der er SÅ langt fra virkeligheden. Hvad siger det om hans forskning?

  • 0
  • 0
#20 Ronny Jakobsen

Jeg ved godt at mange siger de hellere ville have en større skærm frem for to mindre. Men jeg vil til hver en tid vælge to mindre skærme fremfor en stor. Det kan godt værre det forholder sig lidt anderledes i Linux. Men i windows fungere det supergodt og der er en skarp indeling, det er noget lettere at debugge på den ene imens programmet køre på den anden skærm. Uden at skulle springe alt for meget frem og tilbage...

  • 0
  • 0
#22 Claus Bruun

Jeg bruger tit skærmen på højkant. Men det er ikke så meget til kodning. Jeg bruger det mest til at se hele A4 manual sider i en fornuftig størrelse og til at browse hjemmesider, som oftest overhovedet ikke benytter bredden af skærmen.

Faktisk er det grotesk at formatet af skærme bliver fladere og fladere, når de fleste profesionelle anvendelser ville drage mere nytte af højde. Den eneste grund til det brede format er at man er i lommerne på filmbranchen, så computere kan bruges til at se film på.

Mine betragtninger er i forhold til 1600x1200 og 1920x1200. Ved endnu højere opløsning (fx2500x1600) vil jeg nok vælge at have flere spalter og bredt format igen.

  • 0
  • 0
#23 Mikkel Mortensen

Jeg havde en overgang min skærm på højkant. Det har sine fordele og sine ulemper. Skal man fx. se video er det helt åndssvagt at det i fuldskærm kun fylder den midsterste tredjedel når man har skærmen på højkant.

Men det der for alvor gjorde at jeg droppede skærmen på højkant er at skærmene ikke er bygget til det. Sidder man lige midt for en skærm der ligger ned (som normalt), så får øjnene ca. det samme indtryk. Sidder lige midt for en skærm der står på højkant, så er lysstyrke og farver lidt forskelligt mellem øjnene, og det føltes underligt og trættende på mig.

Min skærm er nogle år gammel. Det kan være det er blevet bedre på nyere skærme. Men jeg følte i hvert fald ikke at det var særligt sundt for øjnene.

  • 0
  • 0
#24 Nikolaj Brinch Jørgensen

Hmmm... Jeg synes aldrig der har været problemer med højden på min skærm, det har næsten altid været bredden (indtil Wide Screen æraen).

Dog har vi modtaget noget kode fra 3. part som har manuelt programmerede Java klasser på over 10.000 linier, de kunne måske bruge nogle højopløsningsskærme på højkant :-)

Jeg tror "It depends...", om der er en produktivitetsforbedring at hente i Portrait Mode. Generaliseringen som bliver beskrevet tror jeg ikke på.

/Nikolaj

  • 0
  • 0
#25 HvorforFandenKanMan IkkeSletteSinProfil

Som det ses tydeligt af billedet, har mange skærme svært ved at vise farverne korrekt, når man ikke sidder direkte foran skærmen. Dvs roterer man skærmen som anbefalet, så bliver baggrundsfarven på billedet er blåligt i toppen og rødligt i bunden. Og skarpheden kan også halte. Jeg har selv forsøgt mig med det, og resultatet var ikke godt.

Til gengæld vil jeg lige komme med en lille mavebitter: Hvorfor bliver skærmene bredere og bredere mens forskellige programmer får flere og flere menu-bjælker og status-barer mv i vandret retning? Begge dele gør, at afstanden fra top til bund på skærmen bliver mindre. Men kode og dokumenter osv bliver jo ikke bredere (A4 er A4 er A4), så det udnyttede areal på skærmen bliver mindre og mindre. Hvad med enten at placere menuer i siderne af skærmen eller at gøre skærmene lidt højere igen? Det er ikke så rart at have ting hængende i 2-3 søjler på skærmen for at udnytte hele 24-tommer-skærmens areal, da man kommer til at sidde og kigge til siderne eller læne sig til siden for at se.

Man undres :)

  • 0
  • 0
#26 Nikolaj Brinch Jørgensen

mens forskellige programmer får flere og flere menu-bjælker og status-barer mv i vandret retning

Hmm... Det mener jeg da heller ikke de gør. Se f.eks. på Mac: der er een menu øverst. Se på MS Office 2007 og frem, der er ribbon og ikke en masse toolbars.

Men kode og dokumenter osv bliver jo ikke bredere (A4 er A4 er A4)

Tja, de fleste jeg kender er gået væk fra 80 chars line length til kode (til noget der ligner 120). Der er faktisk rart (synes jeg) at arbejde i dokumenter i 2 spalter på en bred skærm (det kræver dog tilvænning).

Til niche-området for DTP eller lignende, kan det være en fordel at have Portrait Mode, ligesom Apple fremstillede skærme i (de lavede dem vist også målfaste, så de var A4 skærme osv.), men de gamle DELL UltraSharps jeg har derhjemme (dog ikke wide screen) kan tiltes.

Desuden arbejder man jo også med A4 i Landscape mode, og ikke kun Portrait, derfor er det smart at have en skærm der kan tiltes.

Hvis man som er udvikler i et miljø som f.eks. eclipse, kan man arrangere alle de forskellige "boxe" rundt som man vil (siderne, for oven og for neden osv.), hvilket er en stor hjælp, ligesom man kan maksimere dem og få dem tilbage til oprindelig størrelse med en enkelt keyboard short-cut.

Desuden er de virtuelle skærme som man har i f.eks. Gnome, KDE, OS X virkelig en god hjælp. Så behøver man kun kigge et sted, men kan skifte skærm med en keyboard short-cut.

På en bærbar er det klart at tastaturet giver en begrænsning da det er "Landscape", og det ville være mærkeligt om skærmen så var Portrait. Man kan forestille sig en laptop med tiltbar skærm, men det er nok en niche (djeg vil også tro den vil gå nemt i stykker med det hængsel).

  • 0
  • 0
#27 Jesper Poulsen

Faktisk er det grotesk at formatet af skærme bliver fladere og fladere, når de fleste profesionelle anvendelser ville drage mere nytte af højde.

Medmindre at du er decideret fejlbygget i retning af elefantmanden, så vil dit syn være i bredformat, helt naturligt. Faktisk er 16:9 ikke bredt nok til synsfeltet. 21:9 passer bedre.

Højformat på en skærm vil give nakkeskader som følge af EGA (Ensidig Gentaget Arbejde - i dette tilfælde nikkeriet når toppen og bunden skal aflæses).

Det eneste groteske er, at formatet på hjemmesider ikke bliver tilpasset de brede skærme.

  • 0
  • 0
#28 Thomas Vestergaard

Min ene skærm vender faktisk på højkant - hvilket har vakt en del opsigt blandt forbipasserende kollegaer.

Nu har jeg heldigvis to skærm, for man har lidt en hønen-og-ægget situation. Ganske vist er der mange studier der taler for korte linjer osv. Men siden brede skærme er blevet normen, er rigtigt mange programmer optimeret til at bruge meget plads i bredden. Og det er langt fra alle programmer, der på samme måde som Eclipse lader brugeren trække rundt på rammerne. (Derudover er der mindst lige så mange programmer, der tilsyneladende er lavet i en verden, hvor mere end en skærm er utænkeligt. Men det er vist en anden historie.)

  • 0
  • 0
#29 Thomas Vestergaard

Som det ses tydeligt af billedet, har mange skærme svært ved at vise farverne korrekt, når man ikke sidder direkte foran skærmen. Dvs roterer man skærmen som anbefalet, så bliver baggrundsfarven på billedet er blåligt i toppen og rødligt i bunden. Og skarpheden kan også halte. Jeg har selv forsøgt mig med det, og resultatet var ikke godt.

Sådan havde min skærm også en tendens til at opføre sig i starten. Men efter den har stået på højkant i noget tid, er det gået væk af sig selv... Måske har jeg bare været heldig, eller er der en naturlig forklaring?

  • 0
  • 0
#30 Claus Bruun

[quote] Højformat på en skærm vil give nakkeskader som følge af EGA (Ensidig Gentaget Arbejde - i dette tilfælde nikkeriet når toppen og bunden skal aflæses). [/qoute]

Ahh det kan vist ikke være mange grader - mine skærme står altid 70-90cm væk, og der bemærker jeg ikke at jeg nikker - det hele er inden for synsfeltet.

For os som aldrig har lært blindskrift er der langt mere vinkel ned at kigge på tasterne... :-)

Det kan godt være at man kunne designe web sider til at være brede, men endeløse lister kører altså op ned...

  • 0
  • 0
#31 Claus Bruun

[quote] Højformat på en skærm vil give nakkeskader som følge af EGA (Ensidig Gentaget Arbejde - i dette tilfælde nikkeriet når toppen og bunden skal aflæses). [/qoute]

Ahh det kan vist ikke være mange grader - mine skærme står altid 70-90cm væk, og der bemærker jeg ikke at jeg nikker - det hele er inden for synsfeltet.

For os som aldrig har lært blindskrift er der langt mere vinkel ned at kigge på tasterne... :-)

Det kan godt være at man kunne designe web sider til at være brede, men endeløse lister kører altså op ned...

  • 0
  • 0
#32 Daniel Gertsen

At skærmen ser blå ud i toppen og rød i bunden, når den står på højkant, skyldes hvordan subpixels er placeret fysisk i skærmen, det går næppe nogensinde over af sig selv.

Hvis noget, kan det være man vænner sig til det, men det forsvinder næppe.

  • 0
  • 0
#33 Janus Holmgaard

Enig har også prøvet flere gange, men hver gang vendt retur til 0 grader igen. Giver ganske fint op / ned overblik, men da mine koder også som regel er ganske lange er det lidt hip som hap da jeg så skal scrolle til højre / venstre hele tiden.

Den 'bedste' måde for mig er at holde mig til nogle 'enkle' funktioner i kodningen og skrive ordentlige kommentarer så jeg ikke helt selv mister overblikket...

  • 0
  • 0
#34 Jesper Poulsen

Ahh det kan vist ikke være mange grader - mine skærme står altid 70-90cm væk

Det er langt væk. Jeg kender ingen hvor "fejl 40" ikke stadig er gældende. I skrivende stund sidder jeg 44cm fra min 24" skærm - med læsebriller.

For os som aldrig har lært blindskrift er der langt mere vinkel ned at kigge på tasterne... :-)

Jeg skal ikke flytte hovedet for at kunne se på taster og skærm. Jeg skal blot flytte øjnene.

Det kan godt være at man kunne designe web sider til at være brede, men endeløse lister kører altså op ned...

Version2 fylder 1/3 af min skærmbredde. Resten er spild... :-( Jeg kunne spare meget scrolleri (ikke trolleri) ved at websider udnyttede [b]bredden[/b] af skærmen.

  • 0
  • 0
#35 Jesper Poulsen

At skærmen ser blå ud i toppen og rød i bunden, når den står på højkant, skyldes hvordan subpixels er placeret fysisk i skærmen, det går næppe nogensinde over af sig selv.

Så skulle de sidde løse og selv følge med. :-)

Hvis man lægger hovedet på siden vil man kunne se problemet. Man behøver ikke at dreje skærmen. :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere