Bjarne Stroustrup: It i skolen distraherer - brug tiden på litteratur eller en tur i skoven

It er et værktøj og ikke et mål i sig selv. Tværtimod kan it distrahere i undervisningen, mener skaberen af C++, Bjarne Stroustrup.

Danske skolebørn er blevet udstyret med iPads, og klasselokalerne har fået smartboards, men der er fortsat uenighed om, hvorvidt der er en tilstrækkelig gevinst ved at investere i it i folkeskolen - specielt set i forhold til, hvad pengene ellers kunne bruges til.

Bjarne Stroustrup

I et interview med Information argumenterer skaberen af programmeringssproget C++, Bjarne Stroustrup, for, at it ofte kan blive et distraherende element.

Og i forhold til, at it også kræver ressourcer både i tid og penge, så mener han, at der er andre områder, som kunne være mere gavnlige for eleverne.

»Hver time, der er brugt på at lære et barn Word eller Google, kunne være brugt på noget andet: historie, litteratur, matematik, biologi, fransk, gymnastik eller en tur i skoven. Kun hvis den tid, der bruges på it, hjælper med den bredere uddannelse, er den godt brugt. It er et værktøj, ikke et mål i sig selv,« siger Bjarne Stroustrup til Information.

Læs også: Forsker til folkeskolen: Drop jeres iPad-fix - det skaber ikke fremtidens vindere

It i folkeskolen stammer overordnet set fra to motiver: Dels er der en forventning om, at digitale læringsværktøjer kan give nogle bedre muligheder for indlæring, og dels er der et ønske om at give eleverne it-færdigheder.

Men Bjarne Stroustrup pointerer, at it-færdigheder, forstået som i at kunne anvende programmering, ikke så meget handler om at kunne bruge værktøjerne, men i lige så høj grad om at kunne anvende især matematik.

»Og hvis der skulle bruges mere tid på noget, synes jeg, at det skulle være på litteratur, fremmedsprog, historie, matematik, fysik, og måske, kun måske, på datalogi som akademisk fag. Ikke på at lege med computere. Børn skal lære at forstå vores sprog og kultur gennem for eksempel dansk og historie, de skal lære at forstå den naturlige verden gennem matematik, fysik og biologi, de skal lære at forstå andre kulturer, og så skal de lære at omgås andre og at udtrykke deres ideer klart og logisk i tale og tekst,« siger Bjarne Stroustrup til Information.

Læs også: Elever i København har overtaget undervisningen i nye it-systemer

Han er ikke ene om at udfordre brugen af it i folkeskolen. Flere forskere, pædagoger og lærere har kritiseret forhastet digitalisering i undervisningen, som eksempelvis indkøb af tablets til alle elever uden at kende potentialet og uden at tage undervisernes kompetencer med i betragtning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
Casper Pedersen

At have en lommeregner gjorde det jo ikke nemmere at forstå matematik.

Parpir bøger er jo i sig selv jo ikke bedre end en pdf, at man har interaktive bøger på en pad gør det jo ikke nemmere at forstå indholdet, men dem der har svært ved at følge med har jo så noget andet at tage sig til, end at forstyre læren med forståelses spørgsmål.

Hr. Stoustrup har ret, IT vil ikke gøre eleveren bedre til at lære ....

Dan Riis

Til gengæld kan skolerne bruge masser af penge på ødelagte iPads og bruge masser af tid på børn der laver alt andet end skolearbejde. Sidste år fik jeg en e-mail fra skolen der opfordrede os forældre til at snakke med børnene om at de ikke måtte jail-breake deres iPads.

Jeg synes ikke det er i orden. Jeg var stor modstander da min datter skulle have en iPad. Jeg fik skolen til at fraskrive mig alt ansvar for ipad'en fordi jeg ikke mente hun var gammel nok til at tage ansvaret for et stykke dyrt og skrøbelig elektronik.
Jeg nægtede at skrive under og modtage den før skolen gav mig et dokument på det.

Christian Nobel

Det er der flere undersøgelser der har vist at de faktisk er når det gælder indlæring.

Og så fordrer papir ikke strøm, og selv om det er blevet foldet et par gange for at kunne ligge i lommen, så kan det stadig læses - og det kan det også om 100+ år.

Jeg kan anbefale at man tager en tur ind på Davids samling, der kan man se dokumenter der er over tusind år gamle, meget fascinerende - og entreen er gratis.

Dan Riis

Jeg tror hele pointen her, er at IT i skolerne er en nødvendighed for at følge med tiden og verden. Men jeg er af den overbevisning, at fokus er blevet lagt forkert. Der har siddet nogle fine politikkere og ledere der har syntes "Neeeeej.. Det er da smart - lad os udstyre alle elever med en fin iPad" men glemte at tænke tanken til ende om det nu var DEN løsning som var til gavn for børnene og samfundet. Politikkere og ledere tænker sjældent i samme bane som resten af pøblen og dermed samfundet.

Til dagligt arbejder jeg selv med unge. De har meget mere brug for, at blive undervist i net etik - opdragelse i hvordan man begår sig på internettet og får en klar indlæring af hvordan internettet påvirker en.

Det sidste kursus jeg var på brugte 33% af pigerne mere end 4 timer på sociale medier i døgnet (kun sociale medier) - ud af dem havde 1/3 udviklet så dårlige søvnvaner at det går direkte ud over familielivet og skolen. Mange af de unge sov kun et par timer af gangen fordi de vågnede konstant for at tjekke deres telefoner. Her snakker vi en undersøgelse der går fra 12-18 år.

Jeg har selv en datter der går i 7. klasse - hun fortæller at de har haft 2 timer sidste år om sociale medier - ellers intet - nu giver skolerne børnene helt ned i børnehaveklassere iPads og Chromebooks uden at lære dem hvilke spilleregler og konsekvenser - det er forældrendes problem - problemet er at langt de fleste forældre aner ikke hvad deres børn laver på nettet. Det er skræmmende at over 90% af forældrende aner ikke hvad ask.fm er - nogle har hørt om det - mens resten ikke aner hvad det er - mobbe medie nr 1 :-)

Forældrende vågner når politiet står i døren, eller kommunen banker på døren fordi lille Leif syntes det var sjovt at smide et billede op på Instagram af pigerne i omklædningsrummet - så er det alle andre end forældrende skyld, og det hele er breaking news.

Ud med de iPads og ind med undervisning om IT. Hav nogle ordentlige PC som står på skolen og lav nogle projekter der understøtter nogle af de virkelig ting der foregår i livet og få lært de unge hvad et stykke papir og en blyant er. Det har fungeret i forholdvis mange år og vi bruger mere papir end nogensinde før :-)

Henrik Eiriksson

Kvaliteten af undervisningen i skoler er et socialt problem der ikke bare kan løses med funklende ny teknologi.

Det er blevet forsøgt igen og igen så længe jeg kan huske. I 80'erne havde vi aflagte Piccoline CP/M maskiner fra regnecentralen hvor vi skulle prøve simpel tekstbehandling, regneark og en snért programmering. Såvidt jeg ved, er jeg den eneste fra min Danske folkeskoleklasse der fortsatte på en IT uddannelse. iPad/laptop i skolen hjælper IMHO endnu mindre fordi der er så meget præfabrikeret content nu, så ungerne reelt kun trænes til at blive forbrugere af IT, fremfor skabere af nyt.

Og mht. børn/unge og sociale medier, er her en psykolog der forklarer hvorfor de unges hjerner slet ikke er modnet til et niveau hvor de kan håndtere "sociale" medier: https://www.psychologytoday.com/blog/mental-wealth/201703/why-social-med...

Den med søvnproblemerne er en lagkage af forskellige aspekter. Der er manglen på diciplin så ungerne har adgang til mobilen efter sengetid. Der er det kraftige blå display-lys der forsinker dannelsen af søvnhormonet melatonin og så er der også forbindelsen mellem radiofrekvente elektromagnetiske felter fra trådløs teknologi og endokrine (hormonelle) forstyrrelser med bl.a. nedsat produktion af føromtalte søvnhormon i hjernen til følge. Ikke mærkeligt at de små er udmattede.

Dan Riis

Fuldstændigt enige - og hvad gør producenterne - laver Night Shift på telefonerne. Jeg har netop modtaget en ny update på min iMac som nu også har fået det. Så kan vi holde os vågn endnu flere timer.

Det virker - for det gule skær er langt mere behageligt at kigge på.

Ditlev Petersen

at jeg ikke har børn?

Problemet er måske, at man bare vedtager, at it skal indføres/anvendes i alle fag (også hvor det virker lettere absurd). Men man gennemtænker aldrig, hvad man vil og hvad man ikke vil med it. Det skal bare være der. Og man vil nok heller ikke bruge den nødvendige tid på (efter-)uddannelse af lærerne. Som tingene plejer at køre her i landet, så vil man sikkert heller ikke diskutere problemfeltet med lærerne, de skal bare smække hælene sammen.

Samtidig ryger en masse gode og nødvendige fag, så eleverne i bedste fald kan downloade en fil til en 3D-printer, men ikke kan skrue en skrue i korrekt eller save et bræt over, ikke kan skifte en lynlås eller sy en knap i og knapt kan koge et æg uden en computerstyret "æggekoger".

Sært som jeg bliver mere og mere skeptisk med alderen. Måske har JEG lært noget?

Dan Riis

Christian: Jeg har ikke misforstået det. Vi står stadigvæk med en meget stor gruppe af unge mennesker som ikke har lært at telefonen skal slukkes eller lægges væk når man skal sove. Om der er Night Shift på eller ej kommer ud på det samme.

Apple vil bare gerne fremstå som de gode drenge. Deres mål, er at få de unge til at bruge deres produkter mest muligt. Nu har de endda fået eksperter til at klappe i hænderne - den dag de laver en funktion der giver forældrekontrol så telefonerne kan lukkes ned om natten efter forældrendes ønske - så klapper jeg i hænderne. Børnene fatter det ikke. Det er forældrendes ansvar, og er der bare lidt curling i dem magter de ikke tage den kamp med børnene.

Producenterne er sindsyge dygtige til at få flyttet negativ fokus til positiv fokus. Tag bare deres nye røde iPhone som støtter gode formål - ja det er meget nemt at gøre når man bukker og bøjer alle regler i verden og næsten ikke betaler skat. Så kan man sagtens gøre sådanne tiltag.
Husker jeg ikke helt galt betaler Apple kun 50 kr i skat ud af hver million de tjener i Ireland. Så burde der også være råd til at give lidt til gode formål :-)

Henrik Eriksen

Samtidig ryger en masse gode og nødvendige fag, så eleverne i bedste fald kan downloade en fil til en 3D-printer, men ikke kan skrue en skrue i korrekt eller save et bræt over, ikke kan skifte en lynlås eller sy en knap i og knapt kan koge et æg uden en computerstyret "æggekoger".

Jeg er egentlig ikke uenig, når jeg møder en person (okay, 'en mand') som ikke kan finde ud af at save/skrue/whatever, og har en 'værktøjskasse' med en knækket hammer, to skruetrækkere og fem ens unbraconøgler fra Ikea så tager jeg mig til hovedet.

På den anden side må jeg jo anerkende i forhold til dét du skriver, at sådan har den ældre generation jo nok tænkt i århundreder. Vores evne til at nedlægge et dyr i naturen med de bare næver gik jo i glemmebogen, dengang stenøksen blev opfundet. Da papiret blev introduceret var der nok nogen som sad og skumlede over, at den ædle kunst at hakke runer nu nok ikke blev ført videre. Hvem i dag ved hvordan man smeder en kasserolle eller en gryde af råt metal? Min mor sad såmænd og stoppede sokker, en beskæftigelse der er fuldkommen overflødig i dag.

Civilisationen gik ikke under i uvidenhed og ignorance de andre gange, så den klarer nok dette næste ryk opad på skalaen også.

Simon Mikkelsen

Sidste år fik jeg en e-mail fra skolen der opfordrede os forældre til at snakke med børnene om at de ikke måtte jail-breake deres iPads.

Hvis mine børn (1½ og 3) en dag får sådan en besked med hjem fra skolen, får de ros og en god belønning. Men også en lille snak om, at det nok er bedst at lade være, fordi det er noget bøvl for dem der skal opdatere de tablets.

Og jeg i øvrigt helt enig: For at blive god til computere skal man træne hjernen og lære nogle basale ting. Den "undervisning" i IT der fortrinsvis er i dag, er undervisning i at være forbruger. Nej, få øvet en masse matematik og brug en engangstablet af mærket Papir.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017