Bjarne Stroustrup: It i skolen distraherer - brug tiden på litteratur eller en tur i skoven
Danske skolebørn er blevet udstyret med iPads, og klasselokalerne har fået smartboards, men der er fortsat uenighed om, hvorvidt der er en tilstrækkelig gevinst ved at investere i it i folkeskolen - specielt set i forhold til, hvad pengene ellers kunne bruges til.
I et interview med Information argumenterer skaberen af programmeringssproget C++, Bjarne Stroustrup, for, at it ofte kan blive et distraherende element.
Og i forhold til, at it også kræver ressourcer både i tid og penge, så mener han, at der er andre områder, som kunne være mere gavnlige for eleverne.
»Hver time, der er brugt på at lære et barn Word eller Google, kunne være brugt på noget andet: historie, litteratur, matematik, biologi, fransk, gymnastik eller en tur i skoven. Kun hvis den tid, der bruges på it, hjælper med den bredere uddannelse, er den godt brugt. It er et værktøj, ikke et mål i sig selv,« siger Bjarne Stroustrup til Information.
It i folkeskolen stammer overordnet set fra to motiver: Dels er der en forventning om, at digitale læringsværktøjer kan give nogle bedre muligheder for indlæring, og dels er der et ønske om at give eleverne it-færdigheder.
Men Bjarne Stroustrup pointerer, at it-færdigheder, forstået som i at kunne anvende programmering, ikke så meget handler om at kunne bruge værktøjerne, men i lige så høj grad om at kunne anvende især matematik.
»Og hvis der skulle bruges mere tid på noget, synes jeg, at det skulle være på litteratur, fremmedsprog, historie, matematik, fysik, og måske, kun måske, på datalogi som akademisk fag. Ikke på at lege med computere. Børn skal lære at forstå vores sprog og kultur gennem for eksempel dansk og historie, de skal lære at forstå den naturlige verden gennem matematik, fysik og biologi, de skal lære at forstå andre kulturer, og så skal de lære at omgås andre og at udtrykke deres ideer klart og logisk i tale og tekst,« siger Bjarne Stroustrup til Information.
Han er ikke ene om at udfordre brugen af it i folkeskolen. Flere forskere, pædagoger og lærere har kritiseret forhastet digitalisering i undervisningen, som eksempelvis indkøb af tablets til alle elever uden at kende potentialet og uden at tage undervisernes kompetencer med i betragtning.
