Bjarne Corydon undskylder Digital Post-kaos
Det er ikke godt nok, at kun et fåtal af de offentlige myndigheder besvarer henvendelser gennem Digital Post, få måneder før første etape af den obligatoriske brug af Digital Post den 1. november. Det erkender finansminister Bjarne Corydon (S) i et svar til Venstres it-ordfører Michael Aastrup Jensen.
»Nej, det er bestemt ikke tilfredsstillende, at der er offentlige myndigheder, som ikke svarer på meddelelser sendt via Digital Post. Borgeren eller virksomheden har en berettiget forventing om, at offentlige myndigheder svarer på henvendelser inden for rimelig tid,« lyder beklagelsen fra Bjarne Corydon.
En undersøgelse fra Aalborg Universitet og RUC viste, for statslige myndigheder svarede blot to ud af ti på henvendelser via Digital Post i september.
Den 1. november bliver brugen af Digital Post obligatorisk for blandt andet virksomheder og foreninger, og derfor vil Bjarne Corydon ifølge ministersvaret nu skærpe indsatsen for at få myndighederne klar.
I et supplerende svar understreger Bjarne Corydon, at svartiden for myndighederne på henvendelser via Digital Post skal være den samme som for brevpost og e-mail.
En forespørgsel om eksempelvis åbningstider, som var eksemplet i undersøgelsen, burde ifølge Bjarne Corydon besvares inden for nogle få arbejdsdage.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.