Bing har kostet Microsoft 30 milliarder kroner - og tabene fortsætter

4 kommentarer.  Hop til debatten
Microsofts søgemaskine Bing styrtbløder, med tab på fire milliarder kroner hvert kvartal, uden at det er lykkedes at rykke ved Googles helt dominerende søgeposition.
26. september 2011 kl. 13:37
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Google sad solidt på markedet for internetsøgning, da Microsoft lancerede konkurrenten Bing i juni 2009.

Og det gør Google stadigvæk, med 64,8 procent af markedet, kun 0,2 procentpoint mindre end da Bing gik i luften.

I mellemtiden har Microsoft tabt over 30 milliarder kroner på divisionen Online Services, der i dag primært handler om Bing-satsningen. Det skriver CNN Money.

Selvom Microsoft kan prale af, at Bings markedsandel er steget 27 måneder i træk, er det Yahoo og nogle mindre, ubetydelige konkurrenter, der er gået ud over. Og da Yahoo har et partnerskab med Microsoft og bruger Bing-søgemaskinen, er det altså primært kannibalisme, som har fået Bing til at vokse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Underskuddet det seneste kvartal var på 728 millioner dollars, altså omkring 4 milliarder kroner, og der er ingen udsigt til, at det bliver forbedret de kommende kvartaler.

Da Microsoft blev grillet af analytikere for nyligt om de store underskud og fremtiden for Bing, nævnte chefen for Online Services de store muligheder, der venter.

Microsoft har udover Yahoo-partnerskabet også aftaler med Facebook og Nokia om at bruge Bing-søgeteknologi. Og denne adgang til både et stort mobilmarked og verdens førende sociale netværk skulle gerne give Bing nogle gode kort på hånden, nemlig en bedre forståelse af, hvad der rør sig på nettet, lød det.

Samtidig har Microsoft travlt med at binde Bing op til forskellige tjenester, så man for eksempel kan bestille billetter til en fodboldkamp med det samme, man søger, eller få vist relevante flyafgange og priser direkte i søgemaskinen. Disse funktioner er i dag primært tilstede på det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bing kan også bedre tillade sig at eksperimentere end Google, lød forklaringen på, hvordan Bing skal blive en succes. Ændrer Google bare en anelse på algoritmerne bag, kan det vende op og ned på en websides placering blandt søgeresultaterne og føre til ramaskrig fra hele branchen. Men Bing har ikke samme opmærksomhed og er altså mindre låst.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
27. september 2011 kl. 11:31

Så kan man vel håbe at Microsoft får mindre midler til at presse penge ud af firmaer der bruger Android eller Linux.

2
26. september 2011 kl. 15:18

1 milliard er godt 37% mere end 728 millioner.

Jeg synes ikke man kan sige næsten i den sammenhæng.

Derimod ville en (3%) afrunding til trekvart mia. efter min mening være mere passende.

3
26. september 2011 kl. 15:33

Du har ret - jeg har opdateret teksten.

Ikke at det skal være en undskyldning, men artiklen, jeg citerede, skrev 'næsten en milliard', hvilket jeg så overtog.

vh.

Jesper Version2

1
26. september 2011 kl. 14:20

Det bekræfter vel blot hvor svært det er at ændre forbrugeres vaner - selvom det ofte blot er en enkelt adresse til forskel. Det nyder MS jo stadig godt af med deres andre produkter - hvor det er endnu sværere at ændre vaner.