Bilproducenter gør klar til at sælge dine data til højestbydende

26. februar 2018 kl. 14:128
Bilproducenter gør klar til at sælge dine data til højestbydende
Illustration: Bigstock.
Biler forbundet til internettet indsamler en lang række data om kørslen, som kommer til at udgøre et yderst lukrativt produkt.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Kun 38 procent af folk, der ejer biler opkoblet til internettet, ved, at bilerne indsamler og lagrer en lang række personhenførbare data om dem. Det skriver ArsTechnica.

»Vi kan for eksempel holde øje med, hvor bilen er rent geografisk, samt indsamle data fra bilens tekniske sensorer. På den måde kan man lave en datapakke til olieselskaber, der tillader dem at undersøge, hvilke tankstationer føreren af bilen foretrækker, om han kører tanken helt tom, før han tanker, og så videre,« siger Ben Volkow, der er direktør i Otonomo, til ArsTechnica. Otonomos primære produkt er en platform, der netop kan indsamle og distribuere data fra biler.

Ifølge Volkow selv er bilejere villige til at dele al den data, der indsamles om dem gennem bilens systemer, hvis de får en bid af kagen.

»Det kan enten være gennem mikrobetalinger per solgt data eller per kørt kilometer,« siger Ben Volkow til ArsTechnica.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fastslår dog, at det er vigtigt, at bilejerne ved, hvad der indsamles om dem.

Flere biler på nettet

Otonomos indsamlingsplatform rammer ned i en tendens. Et amerikansk konsulentfirma kunne i en rapport afsløre, at der i 2017 blev koblet flere biler med SIM-kort på telefon-netværket end mobiltelefoner, så biler koblet på nettet er kommet for at blive, skriver de i rapporten.

Tidligere undersøgelser fra konsulentvirksomheden Gartner viser også, at omkring 98 procent af nye biler udstyres med et modem, så de kan kobles på nettet. Bilproducenterne siger blandt andet, at man med flere køredata kan give brugerne en bedre oplevelse, blandt andet gennem biler med stadig bedre selvkørende egenskaber.

Men folk stoler ikke på de selvkørende egenskaber. De teknologiske dele, som folk stoler på, som for eksempel baksensorer, kræver ikke adgang til internettet. Spørgsmålet er derfor, om forbrugerne virkelig ønsker at have deres transportmidler på internettet.

Flere udfordringer

De mange opkoblede biler skaber dog også problemer, ikke mindst i forhold til sikkerhed og privacy, erkender Volkow. Men for branchen opvejes det af den enorme avance, der er på datasalg, der i de fleste scenarier ligger på mellem 80 og 90 procent. Det vil sige, at investerer bilbranchen 10 kroner i datasalg og opkobling af bilerne, får de 18-19 kroner igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en langt større fortjeneste i forhold til investeringen, end bilbrancen ellers kan se frem til i et konventionelt bilsalg.

ArsTechnica skriver desuden, at man som bruger som minimum bør kunne slå internetforbindelsen fra som forbruger. For en bil kan i stigende grad sammenlignes med en mobiltelefon rent funktionelt, og en mobiltelefon kan man sætte i flymodus, hvis man vil. Det samme bør man kunne gøre med bilerne, skriver ArsTechnica.

Mediet sætter også spørgsmålstegn ved, at det i de fleste tilfælde er bilejerne selv, der betaler for, at opkoblingen til internettet bibeholdes. At de så at sige selv betaler for, at deres bilproducent kan indsamle data om dem.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
27. februar 2018 kl. 15:07

Jeg har lige fået svar fra Škoda ang. hvem der har adgang til min bils data:

"MinSKODA består af 3 parter. Connected Cars, som ejes af SKODA forhandlerne og importøren. Dette er de parter som din data "deles" med. Det der deles er: din bil lyser for service eller der er en fejllampe der lyser og dit værksted bliver oplyst herom. Dette bliver del imellem de 3 parter for at binde app, bil og rep. historik sammen, så vi kan hjælpe dig ved spørgsmål. Som fortalt da vi snakkede sammen, så er alt mht din hastighed og hvor du befinder dig, kun noget du kan se og ingen andre. Jeg håber at dette besvare dit spørgsmål."

Jeg skal ikke kunne sige om ham der skrev det her reelt ved hvad der foregår i app'en, men det lyder som om dataene er"mine".

6
Journalist -
27. februar 2018 kl. 11:31
Journalist

Hej Lars - tak for opmærksomheden :)

Avance er forskellen mellem udgifter og indtægter. Hvis jeg køber en skjorte for 10 kroner og sælger den for 30 er avancen 20 kroner - altså 200 procent. I mit tilfælde ovenfor er avancen derfor 80-90 procent.

Mvh

5
27. februar 2018 kl. 07:37

"Men for branchen opvejes det af den enorme avance, der er på datasalg, der i de feste scenarier ligger på mellem 80 og 90 procent. Det vil sige, at investerer bilbranchen 10 kroner i datasalg og opkobling af bilerne får de 18-19 kroner igen."

Skal de have 18 kr. igen ud af 10 må det være 180%. Ellers er det kun Kr. 8,-

4
26. februar 2018 kl. 21:34

Mekanikeren lovede mig (godt nok mundtligt) at de ikke kan tilgå mine data uden min eksplicitte accept. Så jeg havde ikke nogen grund til at være nervøs. Men efter at have nærlæst deres betingelser, kan det være jeg skal genoverveje om den skal være i bilen...

3
26. februar 2018 kl. 21:01

Får du penge for den eller er du bare venlig overfor VW?

2
26. februar 2018 kl. 17:37

Jeg har lige fået sat sådan en boks i min Skoda da den var til service for nyligt. De kalder det MinSkoda. Boksen er gratis i installation og drift.

MEN den eneste måde jeg kan få mine data slettet på er ved at opsige funktionerne som boksen giver.

1
26. februar 2018 kl. 16:56

Kan man ikke sende en anmodning til bilproducenten en gang i måneden hvor man anmoder dem om at slette sine data?

Så må de jo evt. rette ind relativt hurtigt jf. GDPR.