Bilproducenter bruger software til at sætte prisen op på reservedele

Illustration: Wikipedia
Flere bilproducenter har tjent mere end en milliard dollars de seneste ti år gennem brugen af prissætningssoftware, som anbefaler at hæve priser på baggrund af opfattet værdi.

Bilselskaber som Renault, Jaguar Land Rover og Peugeot har gennem det seneste årti tjent mere end en milliard dollars ekstra på salg af reservedele ved hjælp af prissætningssoftware fra Accenture.

Det skriver Reuters.

Softwaren fungerer ifølge Accentures reklamemateriale ved at gennemgå producentens katalog og identificere, hvilke reservedele kunder vil være villige til at betale en højere pris for.

Det vurderer softwaren på baggrund af det, Accenture kalder opfattet værdi-metodologi. I stedet for at basere prisen på, hvad det koster at producere den, bruger prissætningssoftwaren en række faktorer til at vurdere, hvad kunder vil betale.

Det er faktorer som størrelse, vægt og materiale.

For eksempel anbefalede softwaren, at Mitsubishi skulle hæve prisen på et model-badge med mere end 500 procent. I gennemsnit anbefaler softwaren at hæve hver reservedels pris med ca. 15 procent.

Undgår vagthunde

En af softwarens features er, at den kategoriserer reservedelene ud fra, om deres priser bliver overvåget af tredjepartsvagthunde.

Flere specialiserede publikationer og forsikringsselskaber holder øje med priserne på reservedele, og Accentures prissætningssoftware markerer dem, så selskaberne undgår negativ omtale.

Retssag mellem udvikler og Accenture

Dokumenterne er kommet frem, efter de blev forelagt retten i en retssag mellem softwarens skaber, Laurent Boutboul, og Accenture.

Laurent Boutboul anklager Accenture for at have skadet hans omdømme ved at bryde europæisk konkurrencelovgivning, og han kræver 33 millioner euro i erstatning.

Ifølge Laurent Boutboul brugte Accenture ikke-offentlige data fra Renault til at konfigurere softwaren til brug for PSA-gruppen, som blandt andet producerer Peugot-biler.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kirk

Jeg venter spændt på at Magrethe Vestager totalt slagter de her firmaer for at pumpe priserne kunstigt op.

så kan hun bagefter slagte legetøjsfirmaer som tager 900 kr for plastic af mærket Barbie... og alt muligt andet plastic som er 10 kr værd men koster 500 kr (ARGH)

Jeg går generelt ind for de frie markedskræfter og at ting skal koste det som de er værd (som folk er villig til at betale) - men der er sku grænser, når man nærmest er nødt til at forgælde sig for at købe ting til overpris.

Hans Nielsen

Tror prisen på Barbie dukke er OK.

Men ikke dette software, da det er flere producenter som samarbejder.
Altså antitrust love.

En dygtigt sælger kan jo også sjusse sig til det, en oversigt over antalt solgte enheder kan jo også bruges. Det som kan gøre det ulovligt og stærk uetisk, er at man bruger "lager og salgstal" for hele branchen.
Og derefter samarbejder om prisdannelse.

Altså at man sætter konkurrencen ud af spillet, bare roligt, det er noget som normalt koster mere end kassen i EU.
Men der bør ud over bøder også være mulighed for fængselsstraffe, til ledelse og de ansvarlige. Eller som det mindste store personligt bøder. Selv om man kan straffe et firma med bøder, så kan ledelsen være et helt andet sted, men en god bonus for at have overrådt lovgivningen.

PS: Når de undersøge prisen på din Babi dukke, så kan de samtidigt se om der er noget indbygget forældelse i folkevogn biler. Alt begynder normalt at gå i stykker i dem, efter de er 12 år.

Martin Kirk

indbygget forældelse i folkevogn biler. Alt begynder normalt at gå i stykker i dem, efter de er 12 år.

måske er det alligevel meget godt...

  • Motoren i en 12 år gammel bil er også meget forældet, slidt og forurenende pga. nedslidt katalysator og dårligere forbrænding.
  • Teknologisk er den langt bagud
  • Sikkerhedsmæssigt er den langt bagud

eller så du gerne at folk stadig kørte rundt i biler fra 70'erne, uden sikkerhedsseler, ABS, ESP, Airbags osv ??? :D

Det bedste ville jo faktisk være at man aldrig kunne eje en bil men kun indgå en lejeaftale på 3-5 år hos bilproducenten hvor det også er deres ansvar at modernisere, reparere eller skotte de gamle biler.

Christian Nobel

Motoren i en 12 år gammel bil er også meget forældet, slidt og forurenende pga. nedslidt katalysator og dårligere forbrænding.

Vrøvl.

Teknologisk er den langt bagud

Vrøvl

Sikkerhedsmæssigt er den langt bagud

Og atter vrøvl.

En 12 år gammel bil kan godt være et nedslidt vrag, men den kan sandelig også, afhængig af type og vedligehold, være fuldt på højde med en ny bil eller bedre - der er mange flere parametre der har betydning, så det kan slet ikke stilles så simpelt op.

Og en lille krølle, i det totale miljøregnestykke skal der altså laves en LCA betragtning, ikke kikkes isoleret på enkeltkomponenter.

Hans Nielsen

Vrøvl.

Teknologisk er den langt bagud

Vrøvl

Sikkerhedsmæssigt er den langt bagud

Og atter vrøvl.

Du har sikkert ret, men jeg synes du skylder en bedre argumentation end "vrøvl"

Jeg tror også at Martin glemmer udgiften til at lave en ny bil og komme af med den gamle i hans regnestykke.

Men han har jo ret i, hvis bilfabrikanter ikke have snydt, at nye biler forurener mindre.
Samt der sikkerhedsmæssigt, især på den passive som automatisk nødbremse. Er sket en masse på bare 5 til 10 år, nu også på de helt billige biler.

PS. Sikkerhedsselen er jo kun et aktiv, hvis man benytter den. Hvis man under et uheld, ikke har tænkt sig at blive i kabinen, selv om fabrikanter har brugt flere milliarder på at gøre den sikkert. Så hjælper den ikke ret meget.

Log ind eller Opret konto for at kommentere