Bilproducenter glemmer at sørge for bilejernes online-sikkerhed, når de indretter bilerne til at kunne arbejde sammen med blandt andet GPS og ejernes smartphones og til i vid udstrækning være koblet på internettet. Det skriver Computerworld.com.
I en nylig undersøgelse gennemført i USA, blev 16 bilproducenter adspurgt om, hvordan de sikrer bilisterne privacy og forhindrer fremmed indtrængen i bilens elektroniske systemer. Kun to af bilproducenterne kunne redegøre for deres beredskab eller forholdsregler i forhold til at opdage og forholde sig til infiltration af bilernes systemer i real time.
Flertallet af bilfabrikanterne kunne ikke fortælle om tidligere episoder med hacking af bilister i deres biler. Størstedelen af producenterne sagde, at de for at modvirke eventuel fremmed indtrængen var afhængige af teknologier, der slet ikke var beregnet til det, fremgår det af rapporten.
Det leder rapporten til at konkludere, at de forholdsregler, som fabrikanterne har taget og deres mulighederne for at gribe ind, 'er inkonsistente og tilfældige på tværs af de forskellige fabrikanter'.
Undersøgelsen kommer, efter at studier har vist, at hackere kan infiltrere bilens elektronik og manipulere med måleinstrumenternes visning og aktivere horn, lys, speeder og bremsesystem. Eksempelvis er det muligt at slå bremserne fra eller dreje bilen via infiltration.
Rapporten belyser også, hvor meget data der registreres om bilisternes færden, og hvordan den bliver administreret og eventuelt delt med tredjeparter uden bilisternes vidende.
Læs rapporten her.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.