Bilgigant: Vi skal ikke acceptere latterlige manuelle data-processer

Illustration: Jaguar Land Rover
Analytics skal være en del af kernen i din virksomhed - ikke en tilføjelse, siger analysechef hos Jaguar Land Rover.

London: Hvis din virksomhed bøvler med ubrugelige Excel-rapporter og laver de samme manuelle data-manøvre hver uge eller måned, så er det på tid at gøre noget ved dem.

Sådan lyder anbefalingen fra Clive Benford, der er leder Corporate Analytics hos bilgiganten Jaguar Land Rover.

»Hvor mange personer kender du, som hver uge får udleveret den samme CSV-fil eller det samme Excel-ark og hver uge skal bruge timer eller dage på at transformere data, før de gør noget på det? Det er helt ærligt latterligt. Hvorfor spilder vi tid på den måde?« siger han på Gartners Data og Analytics-konference, der fandt sted i London i denne uge.

Læs også: Detail-gigant: Lad være med at antage, at du kan stole på noget som helst data

Hos Jaguar Land Rover forsøger man at holde sig til et simpelt princip: Hvis du ser nogle latterlige manuelle processer, så sig til.

»Vi vil ikke acceptere status quo. Analytics kan og skal blive lettere,« understreger Clive Benford.

En del af status-quo-tilstanden er den enorme udbredelse af Excel, som ifølge Clive Benford skaber et data-kaos, der er svært at styre. Han sammenligner Excel-regnearket med håndskrevne regnskaber, der har eksisteret i flere hundrede år.

»Vi har computere og data, og vi gav folk, hvad de altid har haft. Og så undrer vi os over, hvorfor der ikke er sket noget. Vi skal ikke have ny teknologi til at udføre vores gamle job,« siger han.

Analytics i kernen

Jaguar Land Rover har de seneste år sat gang i en udvikling, der skal gøre virksomheden langt mere datadreven. Et af nøgle-principperne har været, at analytics ikke skal være en tilføjelse til virksomhedens strategi. Det skal være en del af kernen, understreger Clive Benford.

»Når vi bringer substantielle nye teknologier ind i vores forretning, kan vi ikke bare blive ved med at gøre ting, som vi altid har gjort. Vi er nødt til fundamentalt at ændre, hvordan vores virksomhed er bygget op.«

Læs også: Danske Bank: Analyse der bygger på gamle systemer er ikke rosenrød

Sidste år købte Benfords afdeling en licens til analyticsplatformen Rapidminer - ikke til analytikerne, men til hele Jaguar Land Rover. Bilkæmpen skal være et analyse-selskab, lyder begrundelsen. Og ikke blot en bilproducent med en analyse-afdeling, forklarer Clive Benford.

»Problemet med den strategi er, at det vigtigste for analytics er viden om domænet. Og det er forretningen, der ved noget om forretningsproblemerne. Hvis du er i en virksomhed, hvor udfordringerne er stabile, så kan en analysefunktion måske være løsningen. Men sådan er det ikke for os.«

Test på dem, der er mest imod

Jaguar Land Rover gik i gang med at undersøge syv leverandører og deres produkter, og hvordan de passede på de forskellige brugere.

Omkring 35 procent af selskabets ansatte kommer ifølge Clive Benford til at sidde med data foran sig på et tidspunkt, men de har meget forskellige behov. Hovedparten er forbrugere af analytics, de skal kun kunne hente data ud, men ikke lave nye modeller eller lignende.

»De har ikke brug for at vide meget om analytics. Men de er nødt til at vide, hvad der er muligt,« siger Clive Benford.

Læs også: Fuld knald på Python til statistik og videnskab

Næste gruppe, kaldet citizen data scientists, er de ansatte rundt omkring i forretningen, der arbejder meget med data og udforsker den gennem - i dette tilfælde - datavisualiseringsværktøjer fra Tableau.

For dem skulle den nye analyse-platform automatisere de førnævnte manuelle processer. Men det skal også give dem mulighed for at arbejde med værktøjet gennem et UI - og uden at kode.

Højere op i datapyramiden finder vi egentlige professionelle analytiker, der arbejder i R og Python og laver nye analyse-applikationer. Og helt i toppen sidder toplederne, som ikke bekymrer sig om værktøjerne, men om værdien for selskabet og om de use cases, der kan føres ud i livet.

Kun Rapidminer opfyldte alle kriterier, selvom Jaguar Land Rover ifølge Clive Benford ikke var helt overbevist om, at UI'et var tilgængeligt nok. I sidste ende blev sagen afgjort gennem konkrete tests af værktøjet blandt alle potentielle brugere.

»Find nogle citizen data scientist, som har svært ved at tage nye værktøjer i brug, og få feedback fra dem,« lyder anbefalingen fra Clive Benford.

450 millioner

Indtil videre har Clive Benfords hold sat to konkrete analytics-projekter i produktion. Det første fokuserer på forecasting af salg - altså at forudse, hvor mange salg virksomheden kommer til at lave på et givent marked..

Det tog fem fem folk tre uger, at lave et minimal viable product. Og efter fire måneder havde analytikerne tilpas tillid til modellen, så salgsafdelingen kunne tage den i brug.

Læs også: Fra skygge-it til kontrolleret anarki: Sov godt om natten trods data-tag-selv-bord

Det projekt alene har skabt værdi for 10 millioner pund. Sammen med projekt nummer to - såkaldt sales mix management - forventer Jaguar Land Rover en samlet værdi på 50 millioner pund - eller omkring 450 millioner.

»Du er nødt til at fokusere på værdien. Der er masser af mennesker, der er teknologi-begejstrede og laver, hvad vi kalder, vanity analytics. Jeg hader det,« siger Clive Benford.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Nielsen

Når man ikke ser på tekniske opdateringer som priser, varenummer, og andet data ...

Så har regneark den store fordel, at man ved hvad man tager ind, og hvordan man beregner sine data.

Altså en mulighed for et overblik, over hvad det endeligt foregår.
Hvis man bare får en rapport eller tal fra et AI program, så mister man denne mulighed for at overskue og forstå sine data.

  • 1
  • 1
Henrik Winther Jensen

@Hans: Det lyder som om at alternativet til et regneark for dig er en .jpg eller lignende. Det kunne jo være f. eks. være et antal tal tabeller med et værktøj til at kombinere tabellerne. Og så har regnearket ikke en chance.

Bortset fra dette er min erfaring at det egentlige problem er at store virksomheder køber standardsystemer uden at prioritere at de skal kunne tale sammen. Så ender de med datasiloer som effektivt blokerer for indsigt. Det mest afsindige er at virksomhederne betaler i dyre domme for skramlet efter at have brugt rigtigt mange ressourcer på at evaluere de forskellige systemer. Mange steder vil dem der skal bruge data være begejstrerede hvis de bare kunne få et regneark med halvdelen af de data de har brug for!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere