Bilers computere indsamler et væld af data

Illustration: weyo/Bigstock
Nyere biler indsamler et væld af data om brugerne, som amerikansk politi bruger i efterforskninger. Privacyorganisationer er dog bekymret for, at data kan blive udnyttet.

Når man taler om privacy, så tænker man oftere på mobiltelefoner end på biler, men køretøjer - og især de nyere modeller - indsamler et væld af data om fører og passagerer, som amerikansk politi bruger til at fange kriminelle.

Det skriver NBC News.

Politiet har brugt to systemer til at samle data i efterforskninger: bilens telematiksystem og infotainment-systemet.

Telematiksystemet gemmer data om, hvornår bilen har drejet, hastighed, acceleration, deceleration, hvornår lyset bliver tændt, dørene åbnet og sikkerhedsselerne brugt.

Infotainment-systemet gemmer lokationsdata, opkaldshistorik, lister med kontakter, sms’er, mails, billeder, videoer, internet-søgehistorik, stemmekommandoer og indhold på sociale medier.

På den måde kan politiet få indblik i oplysninger om personer i en efterforskning, som de ellers ikke vil have kendskab til. Men hos privacyorganisationer bekymrer man sig om det væld af data, bilens computer gemmer på.

»Jeg hører en masse analogier om, at biler er smartphones med hjul på. Men det er en stor underdrivelse,« fortæller Andrea Amico, grundlægger af Privacy4Cars, til NBC News. Organisationen har udviklet en gratis app, der hjælper mennesker slette deres data fra biler.

»Hvis man tænker over mængden af sensorer i biler, så er en smartphone blot et stykke legetøj. En bil har en GPS, et accelometer, et kamera. En bil ved, hvor meget du vejer. De fleste mennesker ved ikke, at det her sker.«

Organisationen sælger også sine tjenester til biludlejere, så virksomheden sørger for, at den seneste brugers data ikke kan tilgås af den næste, som skal leje bilen.

Sikkerheden i en bils system kan heller ikke måle sig med en smartphone. For at få adgang til en mobil skal man ofte bruge et kodeord, men det behøver man ikke for at tilgå en bils system. Efterforskere kan for eksempel få adgang til indhold i sms’er, hvis de har en retskendelse.

Der har dog også været eksempler på, at mennesker har brugt systemet til at begå kriminelle handlinger. I Australien forfulgte en mand sin ekskæreste ved at bruge en app, som havde forbindelse til hendes high-tech Land Rover, som sendte ham live info om, hvor hun befandt sig.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Mikael Ibsen

til at sætte sig detailleret ind i alle de regler og forordninger, der sprøjter ud i tykke stråler hele tiden ? Næppe borgere, og da slet ikke de, der skal forvalte reglerne. Se bare kommunernes socialforvaltninger, og visse ministeriers kendskab til Grundloven mm. Og når det så bliver teknisk, går det helt galt, eller rettere, det går slet ikke pga. manglende forudsætninger hos myndighederne. Men nye regler vælter videre ud til pynt for regelmagerne, og irritation eller bare opgivelse hos alle andre.

  • 6
  • 2
#3 Jens Frederik Dalsgaard Nielsen

det kommer ikke nogen ved ...

hvornår jeg har åbnet og lukket dør hvornår og hvordan jeg har svinget hvad jeg har hørt på radioen hvor bilen har været hvor og hvornår jeg har tanket el/diesel/benzin/gas/... plus alt det andet der står i indlægget ... fortsæt selv listen ...

det er jo egentlig ret enkelt

så vil nogen måske invende ala "hvad med garantien"

jamen hvad har ændret sig ?

hvis de ikke vil dække efter garantien hvis jeg har over 130, smækket med døren, hørt ac-dc osv så skal det vel fremgå helt helt klart af garantien ??? Så må fdm/andre organisationer tage den derfra.

så vil nogen måske sige "hvad med billig forsikring ==ikke køre for stærkt"

Det må man se på ¨ Som det er idag ser det ud til at komme snigende under horisonten.

Og lad os så lige samtidig tage al den logning af data i min telefon, hos google osv med. Det er faktisk ikke iorden.

eller ??

  • 2
  • 1
#4 Peter Weise

Det er lidt pussigt, hver gang der er nogle der påpeger de omsiggribende registreringer der indføres i alle nye enheder, så siger de fleste, ”jeg har intet at skjule” og ruller med øjnene, se mig jeg, er en hellig ko, der aldrig gør noget galt.

Det være sig da den intelligente elmåler der blev påtvunget alle hjem, og kort efter var kommunerne ude med snablen for at få data adgang, så man i første omgang kunne kontrollerer bopælspligten. Hvad der ellers kunne komme, er det kun fantasien der sætter en grænse for. Efterfølgende har det vist sig, at man uden problemer kan se når borgeren står op, går i seng, er oppe og tisse om natten, har gæster, og alt andet i dagligdagen kan annalyseres og gemmes. En test har faktisk ud fra det hvide på TV skærmen (det der bruger strøm) kunne afslører hvilket program der blev set på det pågældende TV, ud fra strømforbruget.

Nu kommer så de nye biler, ser man på Tesla, er den helt gal med indvendige kameraer, og de udvendige er som sådan også grænseoverskridende.

Det ser så ud til, ud fra artiklen, at det bliver et generelt problem i alle nye biler.

Problemet er ganske enkelt, der er ingen effektiv organisation der varetager borgerens interesser, for på den ene side at få nye effektive og moderne enheder, og på den anden side, sørge for at der indføres muligheder for at brugeren på en klar og effektiv måde, selv kan styre de ting enheden registrerer og lagre, med empati og fornuft i hovedsædet.

Og i den sammenhæng, skal det være forbudt for den der udvikler og sælger enheden, at lave regler for at garanti og andet, afhænger af at kunden lægger røv til, og få en sonde op der registrerer alt.

Jeg kan fornemme på de svar der har været ind til nu, at der er nogle der ser problemet, med det der hedder Privatliv, som jo er kernen i denne diskussion. Der er ofte blandt læserne her enighed om de retningslinjer der bør være, men vi rykker desværre ikke så meget ved udviklingen.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere