Elbiler fra Volkswagen, BMW, Daimler, Tesla, Ford, General Motors, Nissan, Mitsubishi og Nio leverer alle lokationsdata videre til det kinesiske styre i Beijing. De er blot de største af over 200 bilfabrikanter, som deler data, herunder lokationsdata, fra deres elbiler med det kinesiske styre. I alt indsamles data fra over 1,1 million biler, busser og lastbiler landet over.
Det skriver Heise Online
Elektriske biler sender ofte diverse data til producenterne af bilerne, men i Kina sendes alle data også til regionale centre som Shanghai Electric Vehicle Public Data Collecting, Monitoring and Research Center. Ifølge en rapport fra International Council on Clean Transportation har ordningen været i stand siden 2017.
Den officielle forklaring er, at man opsamler data fra trafikken i realtid for bedre at kunne lave bedre trafikplanlægning. Ifølge Associated Press har opsamlingscentret i Shanghai et oversigtskort af over 220.000 elbiler, som færdes omkring millionbyen – og det er næsten i realtid. Ifølge Ding Xiaohua, vicedirektør for centret, bruges data til trafikmonitorering. Men data kan også overdrages til myndighederne - dette skulle dog angiveligt kun være gjort i tilfælde, hvor en bil brød i brand.
Bilproducenterne samarbejder, og data kan frit sælges videre
Ifølge Ding Xiaohua har centret ikke persondata om bilisten, selvom man har bilens identifikationsnummer. Man skulle først kontakte bilfabrikanten for at få denne data, og selv hvis man gjorde det, er der formodentlig andre og mere simple metoder til at spore den enkelte billist.
Bilproducenterne har formodentligt ikke udleveret specifikke persondata, men alle har indvilliget i at udlevere data. Ifølge de kinesiske afdelinger af Volkswagen, Daimler og General Motors skal bilejerne først indvillige, før datadelingen finder sted.
En af begrundelserne for centret er, at big data-analyser kan udarbejdes og derefter sælges videre til tredjeparter.