Bilejere tjekker ikke Digital Post for synsindkaldelser

Overgangen til at indkalde biler til syn fra papirbreve til digital post ser ud til at ført til, at flere bilister udebliver fra syn.

Bilejerne ser ud til at glemme at få tjekket deres Digitale Post, hvor indkaldelser til syn siden april er landet i stedet for at blive sendt med brev. I hvert fald er der sket en stigning i bilister, der udebliver, skriver DR.

I 2014 udeblev 6,9 procent fra syn efter første indkaldelse. Det tal er steget til 9,47 procent, efter at man indførte digital post.

Trafikstyrelsen gik fra at sende et fysisk brev til at klare indkaldelsen gennem digital post tilbage i april måned. Og det er bilisterne, der skal op i gear, lyder det fra FDM.

Der er også sket en stigning i bilejere, der får klippet nummerpladerne efter flere rykkere fra 1,3 procent i 2014 til 2,6 procent efter overgangen til digital post.

Bilejerne er ifølge DR ikke de eneste, der ikke får åbnet den digitale postkasse. Blandt de unge på 15-17 år har 24,4 procent ikke åbnet Digital Post i løbet af det seneste halve år. For de voksne danskere, der er tilmeldt Digital Post, er det blot 4,2 procent, som ikke har åbnet postkassen i et halvt år, skriver DR.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jens Jönsson

En del af skylden kan sagtens være det der også gør sig gældende her: http://www.version2.dk/artikel/jeg-ved-ikke-hvilken-halvhjerne-der-maatt...

Det er en smule omstændigt at skulle logge ind for at se sådanne indkaldelser. Er de så hemmelige at de ikke også kan fremsendes som e-mail ?

Som erhvervsdrivende har jeg yderligere et problem. Jeg får en SMS, når der er noget i f.eks. e-boks. Men jeg ved ikke I hvilken e-boks, så jeg skal en tur igennem dem alle. Ikke så hensigtsmæssigt når man nu har flere....

  • 6
  • 0
#3 Ebbe Hansen

Når nu der er så meget bøvl med at få folk til at læse og forstå meddelelser i den digitale post, kunne man så ikke lave systemer, så borgerne skal bekræfte de konkrete aftaler? Altså fx et link til en bekræftelse overfor hospitalet eller et link, hvor borgeren på tro og love kan erklære, at der er indgået en aftale med et bilsynssted.

Digital post giver mange flere muligheder for tovejskommunikation i forhold til gamle dages snailmail.

  • 10
  • 1
#4 Tobias Skytte

Som jeg ser det så er der mange (inkl migselv) der værgrer sig ved at åbne rudekuverter. De fleste ting der kommer i eboks er jo netop 'rudekuverter'.

Men der er en fundamental forskel på de to 'systemer':

1) Den gammeldags Rudekuvert, dumper automatisk ind i ens synsfelt (i postkassen), så man er nødt til at REAGERE på den (dvs. lægge den i en bunke som man så går og kigger på i nogle uger indtil man pinedød tager tyren ved hornene).

2) e-Boks kræver at man aktivt skal AGERE (tænde computer, finde sin nemid frem, logge ind osv.) for overhovedet at lægge mærke til om der er kommet noget (email notificeringer er for nemme at bevidst overse).

Dvs. med e-Boks er det for nemt at tænke 'jeg checker den i morgen' fordi det er opadbakke at logge ind osv. Med rudekuverten er det ikke så nemt fordi det er en fysisk ting der ligger og flyder et sted.

  • 14
  • 0
#6 Christian Nobel

Når nu der er så meget bøvl med at få folk til at læse og forstå meddelelser i den digitale post, kunne man så ikke lave systemer, så borgerne skal bekræfte de konkrete aftaler? Altså fx et link til en bekræftelse overfor hospitalet eller et link, hvor borgeren på tro og love kan erklære, at der er indgået en aftale med et bilsynssted.

Altså endnu mere borgeren-er-til-for-samfundet og umyndiggørelse.

Måske der så også lige skal sendes en mail hver uge, bare for at checke at folk nu også læser deres "elektroniske post" - og hvis der ikke svares inden for et forhåndsbestemt tidsinterval, så kommer korrektionspolitiet ud for at føre en kammeratlig samtale med dig.

Jo jo, jo jo, Orwell har åbenbart levet forgæves.

Men det vil i øvrigt slet ikke ændre på det faktum, at det det drejer sig om er at folk aldrig kommer så langt, fordi de simpelthen ikke gider/magter/kan at bøvle med at bruge en masse tid på at konstatere om hvorvidt der er kommet post (af værdi) eller ej.

Digital post giver mange flere muligheder for tovejskommunikation i forhold til gamle dages snailmail.

Hvilket jo er ret uinteressant, da lige præcis en synsindkaldelse er et dekret.

Men hele modellen fejler fælt (afledt af det ovenliggende ikke digital signatur "N-spejvendt tretal-mID" paradigme), da systemet ikke er i stand til at håndtere forskellige niveauer af sikkerhed, så alt, selv helt banale meddelelser skal gennem hele den bøvlede mølle.

  • 2
  • 1
#7 Kenneth Ellested

Well, jeg har mere end en eboks, og havde glemt at bekræfte min mail adresse på min private eboks. Jeg havde derfor ikke opdaget synsindkaldelsen i tide hvorfor jeg modtog en bøde a kr. 2000 på papir. Man bliver sku lidt fortørnet over at de godt kan finde ud af at sende en bøde på papir, men ikke en reminder om at man har overset sin indkaldelse - især når der er tale om en overgansfase. Nå men nogen skal jo betale de skjulte skatter.

  • 11
  • 1
#8 Ulrik Suhr

Tror nu også fordi banan spiserne på borgen ikke vil bekoste for meget porto i den digitale løsning. Ja du læste rigtigt. Der betales porto af de email der udsendes til folks eboks. Da jeg så forretningsmodellen faldt jeg bogstaveligt ned at stolen af grin.

for en god ordens skyld. så er der i min optik er eboks ikke noget med mail at gøre. Det er en portal til at læse beskeder i. Mig bekendt sendes der ikke endnu mails som er krypteret. Der bliver sendt mails som reminders eller notifikationer.

  • 4
  • 0
#10 Keld Simonsen

Man vidste at sådan ville det komme til at fungere da man planlagde det. Så man er gået med åbne øjne ind i situationen. Så det er meningen med Digital Post at de svageste ikke benytter det. På den måde kan man spare nogen sociale udgifter og opkræve nogen bøder. Det skæpper altsammen i kassen.

  • 8
  • 1
#13 Erling Sjørlund

Det ville for mig være en stor forbedring, hvis jeg kunne få videresendt mine mail til min rigtige e-mail konto. Man kunne fastholde, at der kun kan svares på en given mail fra e-boks kontoen, det er alligevel yderst sjældent, at der er behov for det. Har lige modtaget min forskudsopgørelse for 2016. Der var tal, der skulle rettes. I brevet er der et link til skat.dk! Eftersom jeg jo befandt mig i et sikret system med NemID login, ville jeg forvente at linket gav direkte adgang hos skat.dk til at rette i den oplysninger, men nej. Skat.dk leder hen til forsiden, hvor jeg igen skal lave et login, efterfulgt af en søgning efter den side, hvor jeg kan rette oplysningerne. Der er med andre ord intet som helst i mailen, som hindrer, at jeg kan få den videresendt som almindelig mail, hvis jeg selv beslutter, at det vil være det mest praktiske for mig. Som artiklen viser, er det vedtaget, at man som borger har modtaget enhver mail, der sendes til ens e-boks, uanset om man har læst den eller ej. Men hvorfor i alverden skal staten bestemme, om jeg må kunne få de dokumenter videresendt eller ej, det spørgsmål skal der en rigtig god pædagog til at få mig til at forstå.

  • 6
  • 1
#14 Emil Stahl

Har lige modtaget min forskudsopgørelse for 2016. Der var tal, der skulle rettes. I brevet er der et link til skat.dk! Eftersom jeg jo befandt mig i et sikret system med NemID login, ville jeg forvente at linket gav direkte adgang hos skat.dk til at rette i den oplysninger, men nej.

Jeg ved ikke med dig – men alle os andre får en mail fra SKAT, ikke et brev i e-Boks? Når jeg tjekker min mail befinder jeg mig ikke i “et sikret system med NemID login”?

Linket i min mail er da også helt korrekt. “Se din forskudsopgørelse ved at logge på skat.dk/tastselv.” skat.dk/tastselv linker til https://www.tastselv.skat.dk/borger/link?appl=seforskudsopgoerelsen

Trykker jeg på linket havner jeg mindsaten også i forskudsopgørelsen for 2016 http://d.srv1.dk/GqwTMP.png

  • 1
  • 0
#15 Michael T. Jensen

Da 1. november 2014 nærmede sig, troppede jeg op nede på borgerservice og proklamerede, at jeg ikke var i stand til at modtage post i eboks, hvilket jeg underskrev en erklæring om.

Da jeg sidst modtog en synsindkaldelse, var det i papirform i min postkasse, jeg kunne tage ud og hænge op på mit køleskab. Jeg har beskæftiget mig med computere de sidste 20 år og alt jeg laver eksisterer hovedsageligt digitalt, men det papir nød jeg at have hængende.

Hvis systemet var anderledes indrettet, var jeg gerne gået med på digitaliseringsbølgen. Når det bliver trukket ned over hovedet på mig af en overformynderisk statsadministration bliver jeg en anelse tvær...

  • 11
  • 0
#17 Michael T. Jensen

Tja, det er heller ikke ligefrem noget der blev proklameret specielt højt fra herremændene i vores ny-feudale samfund...

Men det var ret let og jeg synes faktisk det er rimelig rart ;-). Det må i øvrigt stadig kunne lade sig gøre, da borgerne jo kan risikere eksempelvis enten at få en funktionsnedsættelse eller mangle internet...

  • 5
  • 0
#18 Ebbe Hansen

Altså endnu mere borgeren-er-til-for-samfundet og umyndiggørelse.

Måske der så også lige skal sendes en mail hver uge, bare for at checke at folk nu også læser deres "elektroniske post" - og hvis der ikke svares inden for et forhåndsbestemt tidsinterval, så kommer korrektionspolitiet ud for at føre en kammeratlig samtale med dig.

hmm tror ikke det der med bigbrother kan gøres til eller fra med kommunikation uanset kanalen. Det eneste, jeg ønsker at opnå, er at afsender af meddelelsen får bekræftet, at beskeden er nået frem. Og det kun med det formål, at afsender så ikke behøver at anstrenge sig yderligere for at sikre at budskabet når modtageren.

  • 2
  • 0
#19 Hans Schou

kunne man så ikke lave systemer, så borgerne skal bekræfte de konkrete aftaler?

e-boks kunne sagtens se på om et brev var blevet læst, fx indenfor de sidste 7 dage, og hvis ikke, så sende svar tilbage til afsender om at det ikke var blevet læst. Herefter kunne afsender så sende et papirbrev.

Men sådan vil man det ikke. I stedet sender man politiet ud og klipper pladerne af.

Unge mænd der bliver indkaldt til session, er ude for en lignende situation. Hvis ikke de læser deres e-boks og så møder op til session, risikere de fængsel.

  • 4
  • 0
#20 Kristian Sørensen

Som artiklen viser, er det vedtaget, at man som borger har modtaget enhver mail, der sendes til ens e-boks, uanset om man har læst den eller ej.

Dette er den virkelige uhyrlighed ved e-boks.

Jeg har som borger ingen mulighed for at få foretaget et review på det IT system KMD har bikset sammen til at drifte e-boks.

Som e-boks loven er lavet er det sådan at hvis f.eks. "staten" hævder at de har lagt en besked på KMD systemet, så tæller det i byretten som om jeg har modtaget og læst beskeden. Uanset om jeg har modtaget den eller ej.

Jeg kan, i henhold til e-boks loven, ikke påberåbe mig "ikke modtaget". Jeg kan ikke påberåbe mig "KMD IT fejl". I juridisk og strafferetslig forstand har jeg "modtaget" beskeden når afsender siger de har lagt den på KMD systemet.

Er der nogen som kan få øje på bare en rest af retssikkerhed i det system?

  • 10
  • 1
#21 Gert Østergaard

Retsikkerhed er jo ikke vigtig for feudalherrerne. Det er en pengemaskine, der er grundlagt her.

Service til borgerne er noget, der fandtes dengang man havde en anelse respekt for borgere, der via hårdt arbejde betalte for samfundets drift. Nu har politikerne jo fået redefineret borgere til konkurrencestatens nyttige skaffedyr uden juridiske rettigheder. Digitaliseringen er kun til fordel for det offentlige. Man kan jo ikke sende mails til molokken og forvente at fået svar retur. Prøvede selv med SKAT for to år siden - de har endnu ikke nedladt sig til at svare ...

  • 4
  • 1
#22 Niels Elgaard Larsen

Mon ikke problemet er, at der ofte er meget personfølsomme oplysninger i disse mails?

Så kunne de jo sende en krypteret email. Det burde ikke være så svært at lade borgere uploade en offentlig nøgle til deres "digitale postkasse"

Eller man kunne sige, at hvis det virkelig var borgerens postkasse, så var det også borgerens ansvar at videresende post med et procmail-filter eller lignende.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere