Betalingskæmpe på nettet ramt af nedbrud igen

28. september 2012 kl. 11:2610
Opdateret: Betalingsfirmaet DIBS havde fredag formiddag flere timers driftsproblemer med lange svartider, der gjorde betaling på nettet umulig.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I juli måned blev DIBS, der leverer betalingsløsninger på nettet, ramt af et stort nedbrud i dagevis. Og nu er den gal igen.

Siden fredag morgen har systemet været så langsomt og ustabilt, at det reelt ikke kan bruges af kunderne, forklarer et af de store e-handels-firmaer i Danmark, Smartguy.

»Vi har haft problemer i 2-3 timer, med svartider på op til fem minutter. Det svarer jo til at være nede, for ingen brugere gider at vente på det. Det er skidt, for så mister du salget,« siger Nicolai Kærgaard, direktør for Smartguy, til Version2.

På DIBS’ hjemmeside kom der klokken 10.30 en besked op under driftsstatus om problemet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»DIBS kører for øjeblikket ustabilt. DIBS-administrationen er for øjeblikket utilgængelig,« fremgår det af meddelelsen.

Version2 har kontaktet DIBS for en uddybning og afventer svar.

Problemerne får nu Smartguy til at sætte en nødplan i gang.

»Vi er nødt til at have et alternativ, for vi ved jo ikke, om det varer to dage ligesom sidst. Det ligner meget samme problem, hvor deres load-balancer gik i selvsving. Så nu kommer det til at gå stærkt for os at skifte over til andre betalingsstyper,« siger Nicolai Kærgaard.

Smartguy vil derfor nu tilbyde kunderne at vente med at betale og i stedet få en faktura sammen med varen, som skal betales i løbet af 14 dage.

»Vi giver dermed 14 dages gratis kredit. Men den måde at betale på er helt normal i Sverige, hvor det er 40 procent af betalingerne, som sker sådan. I Danmark er vi blevet vant til kun at bruge Dankort, når vi handler på nettet,« siger han.

Opdatering: DIBS driftstatus melder kl. 11.30, at systemerne er online igen.

10 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
1. oktober 2012 kl. 18:53

Min kæreste kunne heller ikke gennemfører et billetkøb til en koncert den 28/9...flot nok trækker billetlugen pengene fredag og sender en email med billeterne...i dag...hvad skal man så skal bruge 3 dage gamle biletter til ;)

8
1. oktober 2012 kl. 19:09

Det lyder da lidt spændende.. og fint at du kan tage det m. en smiley :)

Dog er der et par potentielle huller i den ligning som jeg lige ser det. Hvis billetfætteren efterflg. kan hæve pengene må de også have fået en authorize ok, og så kan man spørge sig hvorfor de ikke har kunnet udstede tickets.

Vi er vel ikke ude i at nogen gemmer kortet og efterflg. prøver at lave authorizes vha. batchkørsler ?

best tj

10
1. oktober 2012 kl. 20:42

Tros bare at der har været rod i autoriseringen...og den så først er gået igennem 3 dage senere...skægt nok på en mandag, så man må formode en eller anden menneskelig indgriben. Men skægt nok skrev vi til billetlugen fredag eftermiddag, da vi så pengene var trukket, ude at der var kommet billeter. Nu må vi se om de tilbagefører...ellers er det vel en historie for Version2 eller EB ;)

6
29. september 2012 kl. 11:32

Nu slukker de så lige i endnu en nat..

Copenhagen 29/09/2012 10:10

DIBS will do extraordinary maintenance between: 30/09/2012 02:00 and 30/09/2012 05:00, we expect that the system will be unavailable up to a hour during this periode. 'We apologize for any inconvenience.

Best regards DIBS support

5
29. september 2012 kl. 08:49

Copenhagen 29/09/2012 06:56

DIBS is for the moment unavailable. It has been necessary for us to extend our service window until 8 a.m. We apologize for any inconvenience

Best regards DIBS support


Copenhagen 29/09/2012 08:28

DIBS is online we processes the transactions as normal, but there might be some waiting time in the system over the next hour

Best regards DIBS support


Det kører da for dem, eller noget..

3
28. september 2012 kl. 14:55

Så hav dog en billig integreret betalingsgateway parat så man kan skifte med et klik på en knap hvis der er problemer. Fx. Quickpay (blot et eksempel) hvor du betaler et fast lavt gebyr og så ellers afregnet efter forbrug hvis du sælger mere end deres grænse (et rimeligt ntal transaktioner, kan ikke huske det præcise tal). Vi snakker vidst ca. 100 kroner om måneden for at have det stående klart!

BTW. Er jeg ikke associeret med quickpay ej heller affliate. Og denne besked er skrevet fra min mobil så slåfejl er at forvente.

God weekend folkene!

1
28. september 2012 kl. 11:38

Billetter til Nephews nye turne blev også sat til salg idag. Så udover man skulle kæmpe med en overbelastet webserver, så kunne man ikke gennemføre en betaling på de 5 minutter man fik pga. DIBS de første par gange. Noget tyder dog på mange gav op, for 5 kvarter efter start, var der stadig billetter tilbage af de op til 250 der blev sat til salg.

9
1. oktober 2012 kl. 20:23

Har nogen nogensinde (efter Angora) hørt på dét navlefede, patetiske (den danske betydning af ordet) band ??

4
28. september 2012 kl. 21:57

Korrektion: Ingen lytter til Lars Hansen mere