Beredskabs-app gjort tavs af udfaset platform til push-meddelelser

5 kommentarer.  Hop til debatten
Flere brugere har misset push-beskeder fra Beredskabsstyrelsens alarm-app. En Facebook-ejet tjeneste får skylden for udfaldet.
2. maj 2016 kl. 06:41
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Beredskabsstyrelsens app Mobilvarsling skal advare brugere om ekstremt vejr eller ulykker. I flere tilfælde er push-notifikationerne ikke nået frem til brugerne, oplyser Beredeskabstyrelsen.

»Vi kan konstatere, at der er tilfælde, hvor folk ikke får meddelelsen. Det er ærgerligt,« indleder Thomas Dybro Lundorf, kommunikationschef i Beredskabsstyrelsen.

»App'en har jo en reel funktion. Formålet er at give brugeren en sirene i lommen. Så det, at app'en giver push-notifikationer med lyd, er en del af kernefunktionen,« forklarer han.

Styrelsen har fået henvendelser fra flere brugere, som ikke har fået notifikationer, og flere af styrelsens egne ansatte har oplevet det samme.

Facebook lukker push-tjeneste

Skylden ligger efter alt at dømme hos det tredjepartselskab, som leverer pushtjenesten, forklarer Andreas Rasmussen, der er managing partner i appvirksomheden Nodes, der står bag Mobilvarsling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Stort set alle apps bliver bygget oven på en pushservice, som leveres af en tredjepart. Da vi vandt ordren i 2015, var den største udbyder af pushtjenester Parse,« forklarer han.

Facebook, som ejer Parse, valgte i januar til mange app-udvikleres ærgelse og overaskelse af lukke tjenesten ned. App-folkene fik et år til at migrere væk fra platformen.

Fremskynde skift af platform

Noget tyder dog på, at udviklere godt kan begynde at se sig om efter en alternativ platform allerede nu. Parse-platformen er nemlig jævntligt ramt af fejl.

»Det gør selvfølgelig også, at vi har fremskyndet en process om at skifte pushudbyder,« siger Andreas Rasmussen, der eller gerne ville have brugt fristen på et år til at finde ud af, hvilken udbyder, der ville formå at sætte sig på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»I mellemtiden gør vi, hvad vi kan for at lave fejlsikrede systemer.«

Nodes kan ikke aflæse, hvor mange bruger misser potentielle push-medelelser fra Mobilvarsling. Beskeden går kun en vej, og app’en kan ikke bekræfte om en push-besked er nået frem til brugeren - eller om notifikationer eventuelt er slået fra på enheden.

Langt de fleste push-beskeder kommer stadig frem. Derfor skal der heller ikke tages forhastede beslutninger, understreger Andreas Rasmussen.

»Selvom Parse har nogle svagheder, det er vigtigt, man ikke hopper ud i noget, der ikke fungerer.«

5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
2. maj 2016 kl. 19:56

...til staten/befolkningen så bruger man ikke tilfældige tredjepartsudbydere.

Det er noget man bygger selv.

4
2. maj 2016 kl. 16:26

»Stort set alle apps bliver bygget oven på en pushservice, som leveres af en tredjepart. Da vi vandt ordren i 2015, var den største udbyder af pushtjenester Parse,« forklarer han.</p>
<p>Facebook, som ejer Parse, valgte i januar til mange app-udvikleres ærgelse og overaskelse af lukke tjenesten ned. App-folkene fik et år til at migrere væk fra platformen.

Hvorfor er det nu det er en rigtig god ide at have kontrollen over sine vigtige komponener?

Selvom det var service fra en af de store (facebook) lukker den ned..

Det er da ikke noget nyt i, at tredieparts services, helt ligesom lukkede softwarepakker, pludseligt kan forsvinde. Her er de da heldige at de har et års varsel.

»Selvom Parse har nogle svagheder, det er vigtigt, man ikke hopper ud i noget, der ikke fungerer.«

Hvad er det da for noget vrøvl?

Hvis ikke det virker efter hensigten er der da kun to muligheder at vælge imellem:

  1. Få det til at køre ordentligt. Det kan være umådeligt svært når man ikke selv har kontrollen, hvilket helt åbenlyst ikke er tilfældet her.

  2. Finde en anden løsning.Og det kan jo selvfølgelig være noget af en opgave hvis ikke man har særget for at få lavet et abstrations-niveau mellem ens data og provideren.

/Henning

3
2. maj 2016 kl. 12:32

Hvorfor man lige skal se sig om efter den største ? Stabilitet og sikkerhed er vel mere vigtigt, noget som også små kan levere, nogen gange endda bedre. Hvis de kun har en til to store kunder, så er oppe på mærkeren over for dem. Pris er nok også et parameter, men sikkerhed og robusthed når en manglende besked kan koste liv må være vigtigere. En placering og brug af en tjenesten på et andet kontinent øger ikke altid dette.

2
2. maj 2016 kl. 11:17

Det burde ikke være nogle overraskelse, at Parse lukker, det har været over internettet i mange måneder!

Det viser, at vi skal huske at, holde øje med de Cloud services, vi bruger i vores løsninger.

Jeg er enig med at Microsoft Azure, er sikkert et af dem som bliver hængende.