Benhård landsholdsstrategi hos styrelse: Efter to år ryger it-leverandører ud

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering arbejder med nyskabende it-strategi: Nul bøder ved fejl, men de skal frem i lyset - og leverandører skiftes ofte ud.

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR, har i en utraditionel it-strategi samlet fire it-leverandører under ét tag - men man får vel at mærke ikke lov til at gå og lune sig i de offentlige kontorer som leverandør i årevis. Det fortæller STAR om i en artikel på sitet Public perspectives.

De fire leverandører tæller både tunge it-udbydere samt mindre virksomheder. Sammen går de under betegnelsen STAR City og varetager udviklingen og vedligeholdelsen af it i tæt samarbejde med styrelsen.

Det er ikke et tilfælde, at det netop er inden for beskæftigelsesområdet, at man er gået i gang med en helt ny tilgang til it-udvikling.

Området er præget af adskillige it-systemer mellem styrelsen, kommunerne og a-kasserne.

Det forudsætter, at systemerne skal kunne interagere med hinanden, mens de konstant skal opdateres i henhold til lovgivningen for at kunne imødekomme reformer og større ændringer inden for beskæftigelsesområdet.

Netop disse omstændigheder stiller store krav til et it-system.

»Hvis jeg udelukkende købte økonomisystemer, ville jeg aldrig anvende en tilgang som denne. Men givet de forretningsmæssige udfordringer og den politiske opmærksomhed er jeg nødt til at have fingeren på pulsen,« siger Jesper Hammerich Lux til Public perspectives.

Han er kontorchef for Digitalisering og Support hos STAR og til daglig ansvarlig for udviklingen af STAR's it-systemer og dermed også en af de primære drivkræfter bag et ny setup for it-udvikling, der skal give styrelsen større leverancesikkerhed, mere leverandøransvar og en fortsat agil linje.

»Vi skal følge policy-processen fra det helt tidlige forslag, til den faktiske lovgivning træder i kraft. Det tidlige forslag kan have stor betydning for, hvordan det udmøntes i et konkret it-system. Med STAR City kan vi derfor integrere policy-processen som en del af it-projekterne; så snart politikerne starter med at drøfte nye forslag, kan embedsmændene gå direkte over til it-leverandørerne, der sidder omtrent en kilometer fra styrelsen.«

STAR ejer koden - systemforvalter har hovedansvar for test og udvikling

Leverandørerne i STAR City er organiseret således, at én af leverandørerne bliver udnævnt som systemforvalter. STAR ejer al koden.

Systemforvalteren står for alt det praktiske, såsom at leje lokaler og kaffemaskiner, og har samtidig ansvaret for at drive de fælles udviklings- og testmiljøer samt ansvaret for at facilitere samarbejdet med eksterne aftagere.

Desuden er det kun systemforvalteren, der har en længere kontrakt med styrelsen (fem år), mens de øvrige tre leverandører kan udskiftes med to års mellemrum.

Styrelsen kan desuden vælge at gå i EU-udbud, hvis de eksisterende leverandørers tilbud ikke er tilstrækkelige.

Ifølge senior manager Peter Engelund Christiansen, Deloitte, er de korte kontrakter fordelagtige:

»Man undgår et af de problemer, der kan opstå, når man udbyder store it-kontrakter med mangeårige kontraktløbetider: Den leverandør, der vinder den første kontrakt, har en konkurrencemæssig fordel ved det næste udbud, fordi de har et bedre kendskab og dermed kan levere en skarpere pris, hvilket der dog også kan være fordele forbundet med.«

Nytænkende og agilt

STAR City afviger med andre ord i høj grad fra den konventionelle måde at styre, udvikle og købe it på til den offentlige sektor, hvor der er set op til 20 år lange, uafbrudte samarbejdsforhold mellem kunde og leverandør.

»Det er helt klart den mest nytænkende agile leverancemodel, vi har set inden for det offentlige, men det er også et komplekst setup, der forudsætter styringsmæssig modenhed og stor tillid mellem leverandører og kunde,« siger Peter Engelund Christiansen.

Læs også: Et succesfuldt offentligt it-projekt: Udvikler-engagement har været afgørende

Kontorchef Jesper Hammerich Lux er meget bevidst om, at en af de største it-skandaler i danmarkshistorien, nemlig Amanda, netop blev skabt i det statslige beskæftigelsessystem, det daværende Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Amanda blev taget ud af drift i 2008 efter massiv kritik. Systemet var for besværligt og ustabilt og krævede bl.a. op mod 50 skærmbilleder at grundregistrere en ny arbejdssøgende, og de ansatte måtte ringe til de arbejdsløse for at høre, om breve var nået frem. I alt kostede fadæsen skatteborgerne op imod en milliard kroner.

»Jeg har nok krogen i de fleste, hvis jeg siger, at STAR City skal betragtes som en modreaktion på Amanda,« siger Jesper Hammerich Lux.

»Der var mange ting, der gik galt med Amanda. Det var et monstrøst projekt med alt for mange krav og uheldige teknologivalg. Samtidig har Amanda lært os uendeligt meget om, hvad der kan gå galt i et it-projekt,« fortæller Jesper Hammerich Lux.

Større ansvar hos styrelsen

Men bruddet med den traditionelle governancestruktur betyder også, at styrelsen må påtage sig et større ansvar for leverancerne.

»Det er en fantastisk plan, men også en ambitiøs plan. I den nuværende leverancemodel påtager STAR sig et stort ansvar for leverancerne. Et ansvar, der plejer at ligge hos leverandørerne, og som ikke altid bliver løftet i tilfredsstillende grad,« siger Peter Engelund Christiansen.

Læs også: Direktør i Erhvervsstyrelsen: Sådan vendte vi en it-skandale til solide gevinster

Denne leverancemodel betyder samtidig, at leverandørerne ikke skal betale bod, hvis de laver fejl. Styrelsen bærer dermed det fulde ansvar for leverancerne.

»Det betyder, at vi er nødt til at skærpe kompetencerne in-house, så vi har den fulde forståelse og kan udfordre it-leverandørerne i deres arbejde,« siger Jesper Hammerich Lux.

Ifølge kontorchefen betyder den nye tilgang ikke, at der ikke opstår fejl i it-systemerne. Men problemerne bliver synlige langt tidligere i processen, og de kan derfor bearbejdes langt tidligere, så man undgår at stå med et stort fejlramt it-system i sidste ende.

Potentialet i STAR City

Det næste skridt for STAR er at få setuppet konsolideret. Derefter har styrelsen større planer med leverancemodellen, f.eks. et åbent teknisk it-miljø for de tilknyttede organisationer.

Ifølge Jesper Hammerich Lux vil det være et muligt fremtidsscenarie, at andre typer af it-leverandører til eksempelvis a-kasserne, kommunerne eller andre udviklere fra Google eller LinkedIn, skal kunne logge på systemet.

»Et fremtidsscenarie for STAR er at have et åbent økosystem. For hvem siger, at det er os, der skal levere al it? Hvis der er nogen, der får en genial idé til en ny funktion til eksempelvis jobnet.dk, så må de hellere end gerne lave den.«

Hvorvidt et lignende it-setup vil fungere inden for andre offentlige myndigheder er endnu usikkert. Men leverancemodellen sætter i hvert fald nye krav til både tillid og styring, lyder det fra Peter Engelund Christiansen.

»For at en model som denne kan lykkes, skal alle tilknyttede leverandører arbejde mod det samme mål. Samtidig stiller det krav til, at man som offentlig myndighed har den rette styringsmæssige modenhed og tilsvarende styringsmæssige mekanismer, der understøtter realiseringen af det fælles mål.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Hansen

Stor ros til STAR for denne fremsynede tilgang til leverandørsamarbejde, som man godt kunne ønske sig, at der blev brugt mere plads på at beskrive i Projektrådets kodeks for leverandørsamarbejde, der desværre hænger fast i det gamle vandfaldsparadigme.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, kører VIRK efter samme model og er der ikke noget om, at eks. sundhed.dk og SKAT også er i gang med at implementere den?

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize