En begmand til dogmet om multitasking: Studerende gør det bedre når pc'er og smartphones lægges væk

Illustration: zurijeta/Bigstock
Et eksperiment på Københavns Universitet viser, at studerende får mere ud af diskussionslektioner, hvis de lægger smartphones og pc'er fra sig. Vi skal dog ikke helt tilbage til stenalderen, understreger forsker bag undersøgelsen.

Unge studerende på en bacheloruddannelse får mere ud af diskussionstimer, når smartphones, pc’er og andre digitale skærme er bandlyst i undervisningen. Det er reaktionen fra 100 studerende, der har evalueret eksperimentet i en undersøgelse, udført af forskere fra Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Eksperimentet blev sat i gang af en underviser på Københavns Universitet, der var irriteret over, at sociale medier på pc’er og smartphones distraherede de studerende og blokerede deres evne til at opnå en dybere læring. Så han forbød alle skærme i lektioner, hvor de havde til opgave at diskutere bestemte emner.

Forskerne undersøgte resultatet af eksperimentet, og de studerendes begejstring stemmer overens med tidligere forskning om menneskers evne til at multitaske, forklarer Katrine Lindvig, postdoc ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet og en af forskerne bag studiet:

»Meget forskning peger på, at mennesker egentlig ikke kan multitaske. Vi kan godt springe mellem forskellige opgaver, men som regel vil vi løse dem langsommere. Men hvis vi skaber et rum, hvor der kun er fokus på én ting - i dette tilfælde, at diskutere cases og teorier med sine medstuderende, så gør vi det hjernen er bedst til, og det belønner den os for,« siger hun i en pressemeddelelse.

Meldingen fra de studerende er dog ikke kun positiv, fortæller forskeren. Flere fortæller i evalueringerne, at de var irriterede over ikke at kunne tage noter på computeren. Når noterne ligger digitalt, kan de studerende nemlig søge i dem og dele dem med andre.

Derfor skal undervisningen ikke tilbage til stenalderen, understreger forskeren og uddyber, at digitale elementer i undervisningen kan være rigtig gode i nogle tilfælde:

»Det handler om at se på, hvilken form, der understøtter indholdet i undervisningen bedst. I vores case blev skærmene forbudt i lektioner, hvor der skulle diskuteres. Og det giver mening, for man snakker unægtelig bedre sammen, når man kigger hinanden i øjnene fremfor ned i en skærm,« fortæller hun i pressemeddelelsen.

I forelæsninger, hvor det hovedsageligt er envejskommunikation mellem underviser og den enkelte studerende, giver det mere mening at bruge computere til f.eks. at tage noter på, uddyber hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 C Frigaard

Meget interessant med noget håndfast evidens for forbedring/forværring af læring mht. brug af skærm i undervisning.

Efter et par iterationer med INGEN-SKÆRM eksperimenter, beder jeg nu de (universitets-) studerende om IKKE at bruge mobil-telefon overhovedet i undervisningslokalet.

Afbrydelser via mobiltelefonen (vanedannende social beskeder i en lind strøm...) har intet med den læring, der bør foregå i lokalet. Derfor forbud mod at blive afbrudt i læringen...

Alternativet med at forbyde alle skærme (pc + mobil + min egen slides på tavlen) er lidt mere radikalt...og de studerende brokkede sig meget i sidste semester, hvor skærme var forbudt i tre test-lektioner ...

Dvs. de to flittige studerende, der ret faktisk brugte deres PC til noter, brokkede sig, mens de andre helst ville have en PC at gemme sig bag (min fortolkning).

Grundpensum til ingen-skærm-politikken er naturligvis "Skærmens Magi. At træne modstandskraften i en digital tid", af Bent Meier...

Herudover er der evidensen for, at din kognitive evne går ned, bare ved at du lægger din mobiltelefon på dit arbejdsbord----velbemærket uanset om den er tændt eller slukket (du tænker på om der er kommet en besked i stedet for at koncentrere dig om opgaven), samt paradokset at mere aktivitet på sociale media avler mere ensomhed...kilder at finde...på, øh, nettet ;-)

Når undervisningen forgår er der ingen, der: ryger, snakker (højlydt), står-op-på bordene, går-rundt, osv....dvs. alm. tavse-normer i undervisnings sammenhæng.

Snart vil 'samtale' via mobiltelefonen forhåbentlig også være nået til en social tavs-norm i undervisningssammenhæng: noget-du-bare-ikke gør i undervisningslokalet!

.c

  • 12
  • 1
#2 Hans Dybkjær

Det er interessant hvor grænsen går. I gamle dage skrev jeg noter på papir under forelæsninger, møder og diskussioner. I dag bruger jeg pen og iPad. I gamle dage læste jeg bøger når jeg gik på gaden; i dag læser jeg bøger når jeg går på gaden; i dag er det blot på e-bøger på mobil og ikke på papir.

Og ja, det er afgørende at lære at være "tilstede" der hvor man er.

Fem måneders hjemmearbejde har bevist at jeg ikke tænker på arbejde, bare fordi min arbejdscomputer står fremme - slet ikke når den er slukket. Og jeg tjekker ikke facebook, sms, privat mail etc. i arbejdstiden, selvom min mobil ligger lige derovre.

Det er selvfølgelig persomlige erfaringer kun. Det vil være interessant at finde ud af hvor meget der er personforskelle, noget der gælder alle, eller er noget der blot er kultur og vaner og derfor kan ændres.

  • 4
  • 0
#3 C Frigaard

Hvis du tager noter, er du tilstede---og kan så smide noten væk, fordi du kan huske, hvad du har skrevet)...

Hvis du ser en lærings-video, gider du sikkert ikke tage noter, for du kan jo bare spole tilbage og se den ingen senere---og så mister du den læring, fordi læringsmetoden er flyttet fra fysisk form til en skærm.

Undersøgelsen af degradering af dit kognitive evner (når du lægger en mobiltelefon på dit arbejdsbord) går på vanedannende medier, hvor det ikke er indholdet af beskederne, der er vigtige, mere beskeden (med lyd og animation) i sig selv...

Ikke alle har oparbejdet et sådanne behov, og ikke alle er derfor afhængige...godt at høre at du (stadig) er modstandsdygtig!

Der er herudover diverse programmer til at låse internetadgang i arbejds- eller studietiden, så man ikke lave overspringshandlinger, og liiige skal checke noget ligegyldigt...

.c

  • 3
  • 0
#4 Torben Mogensen Blogger

Der er herudover diverse programmer til at låse internetadgang i arbejds- eller studietiden, så man ikke lave overspringshandlinger, og liiige skal checke noget ligegyldigt...

Man behøver ikke noget specielt program. Man skal bare sætte telefonen i airplane mode. Det er selvfølgeligt nemt at slå fra igen, men man tænker lige en ekstra gang, inden man gør det.

  • 0
  • 0
#5 C Frigaard

Eller i Firefox, f.eks. LeechBlock'e:

dr.dk ing.dk version2.dk

på din arbejds komputer fra 9:00 til 15:00 ... dvs. her og nu kl 10:44, så jeg ikke sidder og læser Torben's kommentar...

Mobil-tlf eksperiment:

1) send tre vigtige beskeder på din mobil

2) sluk dit mobil og læg den på bordet

3) prøv nu at lave noget svært .... f.eks. læring (der jo af natur er svær og kedelig)

Eksperimentet vil vise, at du kommer til at bruge kognitiv energi på at tænke på om der er kommet svar på dine beskeder.

Og effektivt set er dette eksperiment præcis, hvad der foregår i en undervisning, når man sender beskeder under forelæsningen....pånær at der også her kommer en besked når der kommer svar...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere