Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

Den fælles indkøbsordning i Københavns Kommune får stadig masser af kritik. En bærbar computer med support koster for eksempel 42.000 kroner over tre år, men nu løsner kommunen reglerne.

Børnehaver, fritidshjem og mange andre kommunale ordninger i København er tvunget til at købe ind gennem den fælles indkøbsaftale Koncernservice. Men priserne er alt for høje, lyder det nu igen fra de ansatte i kommunen. Det skriver bladet Kommunen.

På Fritidshjemmet Nord undrer man sig højlydt over, at rådighed over en bærbar computer skal koste 12.717 kroner om året, når selve hardwaren kan findes til 6.100 kroner andre stedet. Med kommunens ordning bliver udgiften 42.000 kroner over over de tre et kvart år, aftalen løber.

»De høje priser betyder, at vi skal finde pengene andre steder i vores budget, og så får børnene gulerødder i stedet for bananer og æbler,« siger lederen af fritidshjemmet, Gerda Mickelsen, til Kommunen.

Koncernservice har tidligere fortalt Version2, at mindst halvdelen af prisen for en computer går til support og netværk. Blandt andet skal computeren sættes op og konfigureres, så der er adgang til de relevante fagsystemer blandt de 400 mulige hos kommunen.

**Læs også: **Så meget computer får du for 10.500 kroner Københavns Kommune

Det nye opråb fra kommunens ansatte får overborgmester Frank Jensen til at løsne for de stramme tøjler for indkøb. Ifølge B.T. bliver det nu tilladt for de kommunale institutioner at købe ind uden om Koncernservice, der også har fået kritik for skyhøje priser på mere simple varer som mælk og agurk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

giver de laveste priser. Det ved enhver førsteårs økonomistuderende. Krav om brug af en fast leverandør betyder kun mindre udvalg og højere priser.

Som minimum bør man tillade køb fra andre steder, hvis den faste leverandør ikke kan eller vil matche den pris, der er tilbudt fra en anden leverandør.

  • 0
  • 0
Poul Pedersen

Alt efter hvad support indeholder, så er det da en rigtig god pris?

Har man brugere som ødelægger windows på maskinen for hver 6. måned så det kræver en ominstallation, så er det da helt klart en god pris?
Der skal jo også være plads til timeløn til et par support-kald om måneden trods alt.

Men sammenligner man med et hardware-køb i Aldi, så er det klart 35000,- for dyrt.

Det er da alment kendt at hw-indkøbet er den mindste del af driften af en pc-arbejdsplads.
Og det ændrer konkurrence i indkøbsfasen minimalt ved.

  • 0
  • 0
Dan Hemsø

Det er da en utrolig god journalist, eller noget.. siden at de ikke sammenlignet det hele... Hvilken support er der med til PC'en nede hos den lokale HW pusher..??? hvor meget mail, software følger der med... Det er da virkelig at sammenligne biler med cykler...

Jesper Kildebogaard: Mere sammnenlignlige data på skærmen... eller er denne artiklen bare skrevet for at sætte nogle i dårligt lys.....

NEJ.. jeg er ikke ansat i det offentlige..

/dan

  • 0
  • 0
Andreas Kallesøe

Jeg vil dog gætte på at der kun er en samlet IT-afdeling i københavns komune og derfor er der kun et sted man kan "købe" support og derfor kan denne support regnes med i prisen når man indkøber PC'en.

Men Københavns Komune kan da godt sælge dem en computer uden noget andet software end det der følger med og uden netværks tilslutning og uden support, jeg tror også at institutionen hurtigt vil opdage at de ikke kan bruge den billige maskine til ret meget.

  • 0
  • 0
Michael Madsen

Man køber en pc, får installeret alle de relevante programmer og laver en ghost backup (Image) af hele disken, hvis det bryder ned så kører man det bare ind igen.
Det er allerede lavet på de fleste maskiner man køber hos de større firmaer som dell og ibm, acer etc.

Tvivler på at det ville koste 42000 kr pr pc for at få de ting købt ind og installeret samt sat op.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Det er altså ikke en lille provinskommune vi snakker om, der er rigtig mange forskellige institutioner i kommunen. En stor del har ikke nogen it-afdeling, men de fleste har nok en person som, uanset om jobbeskrivelsen siger noget om det eller ej fungerer som it-support. Uanset om de måske (måske ikke) har bedre kompetencer i indkøbsordningens support, så gør nærheden i regel den lokale it-gut langt mere attraktiv til hverdagssupport.

Under alle omstændigheder så gør denne pakkeordning at rigtig mange institutioner skal betale for en vare som de ikke har brug for.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Igen.... Vi ved ikke hvad et abn. hos IT indebære.. men 42000 for 3 år lyder ikke dyrt hvis det komplet med software, mail, fil-storage, support + div.

Vi mangler info.

Jeg har på fornemmelsen at det næppe er god support man får. Men selv hvis det er er det alt for dyrt for en vare man ikke har brug for.

  • 0
  • 0
Ivan Rafn

I så stor en kommune må det være en automatiseret process at sætte en pc op.
Så at man skal betale 42000 for en 3 årig periode er en del over grænsen.

Har denne kommune 100 Pc er det altså 4200000.- for support af de maskiner.

En office pakke koster ikke mange penge, så mon ikke der er nogle der skal lave en ny beregning på denne pris.

I vores koncern er der over 1000 klienter - prøv lige at gange det med 42000!

Det er en ommer.

  • 0
  • 0
Peter Lind

Fri konkurrence er normalt en udmærket ting, men logistikken skal stadig overvejes. Hvis indkøbet lægges ud til de steder, der har brug for det (fritidshjemmet her, f.eks.) så forsvinder effektiviseringen og du ender med at have alle mulige forskellige systemer, der vil have problemer at kommunikere med hinanden. For ikke at nævne at du mange steder vil få resultater, der er langt fra optimale. Eller sagt med andre ord: fri konkurrence eksisterer ikke, vi kan allerhøjest komme tæt på.

Der vil normalt være ret store fordele i at effektivisere indkøb for en organisation på størrelse med en kommune. Koncernservice har så bare den absurde opfattelse at fleksibilitet i det offentlige ikke kan eller må lade sig gøre, hvilket i praksis minimerer fordelene ved store fællesindkøb.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Og du ender med at have alle mulige forskellige systemer, der vil have problemer at kommunikere med hinanden.

Kan du forklare det? Mig bekendt har der aldrig været særlige problemer i at få forskellige hardwarekonfigurationer til at kommunikere. Forskellige operativsystemer er heller ikke noget problem så længe programmerne til de forskellige systemer kommunikerer via samme protokol.

Der vil normalt være ret store fordele i at effektivisere indkøb for en organisation på størrelse med en kommune.

Definer 'effektivisere', helt konkret hvad indebærer en effektivisering af indkøb?

  • 0
  • 0
Andreas Kallesøe

Problemet med artiklen og dækningen af denne problem stilling er generelt at der ikke er blevet boret i hvad prisen faktisk dækker over.

Hvis prisen dækker harware, software, support i alle døgnets timer, netværk, storage og trafik så begynder prisen faktisk at noget mere rimelig ud. Specielt hvis der bruges cost based pricing, altså hvor IT-afdelingen skal hente pengene til deres drift hos kunderne, i det her tilfælde de forskellige institutioner under københavns komune.

  • 0
  • 0
Morten Winther

IT er ikke billigt når man indregner alle de følgeomkostninger der er ved at levere de omkringliggende services. Der er stor forskel på indkøbsprisen og så de samlede udgifter (TCO) til hardware, tilbehør, licenser, undervisning, support, netværk, mail/exchange, printere, sikkerhed, storage, backup, failover, ekstra oppetid, SLA, garanteret udskiftning, overvågning mm

Se fx hvad Gartner skriver her om TCO:

For a large company, the cost of purchasing a desktop PC may be only $1,200, but, kept for four years, the total cost of ownership (TCO) could be as much as $5,867 per year, according to Gartner, Inc. However, if the company’s PCs are locked down and well managed, the cost per PC per year can be 42 per cent lower at $3,413.

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=636308

Det var blot første hit på google om TCO på desktop pc’er. Der er sikker andre og nyere analyser.

Problemet er nok at man i mange virksomheder ikke kender TCO fordi man ikke har opgjort de faktiske omkostninger der ligger ud over selve indkøbsprisen på hardware.

  • 0
  • 0
Michael Nielsen

Ved I hvad, det der som ofte går ned, er infrastruktur, og serverne.

Maskiner kan skaffes med meget gode specs fra 2000-5000dkk per maskine, og sådan en maskine klare sig fint 3-4 år, så længe den ikke voltages.

Re-installation af maskiner tager maks 1 time, hvis man benytter ghosting, og så er maskinen nulstillet.

Er man virkelig smart, sætter man op en netboot service, giver brugeren en CD, og de kan installere deres egne maskiner på ca 1 time, uden at de skal fortage sig andet end at sætte CD'en i, og tænde.

Program licenser er den eneste argumentation for sådan en latterlig pris (TCO), fordi prisen svare til over 2 fuldtids ansatte teknikere per 100 maskiner. Management og betalinger for licenser er normalt det der er vanvittig dyrt - faktisk en god grund til at skifte til GPL.

Med priser der hedder 2000-5000 for hardware enheder, og ghosting tager 1 time, så kan man jo snildt indkøbe 8 maskiner, konfigurere dem, og give dem til brugeren, som så bare kan smide dem ud efter hånden som de holder op med at virke.

Det er nu ikke noget under at staten altid mangler penge, når man spilder penge højre og venstre, der var jo den kommune der fik skæld ud fordi de ikke ville betale 10dkk for en rulle klisterpapir, fordi de kunne købe den samme vare i brugsen for 2dkk.

Indkøbscentraler, osv skulle gøre det billigere ikke dyrere at købe ind.

  • 0
  • 0
Ebbe Hansen

Spørgsmålet er vel, i hvilken grad det er rimeligt at skubbe København Kommunes it-budget ud på de enkelte institutioner.
For givet bruges der ressourcer så de 12000/år bliver et udtryk for de reelle omkostninger ved at institutionen. En væsentlig del af disse ressourcer bruges bare helt andre steder i systemet.

  • 0
  • 0
Erik Viuff Hansen

Historien er jo den samme som for 3 måneder siden og dengang lod det til at prisen på 10-15000 kr var for hele pc'ens levetid. 10-15.000 svarer stort set til hvad der normalt beregnes for en pc+software+support i en 3 års periode.
Køber en institution selv hardware ind betyder det, at der skal bruges meget mere tid på installation og support, da det ikke kan automatiseres. Det kan godt være at man har en pædagog der kan lave arbejdet; men den tid der bruges går så fra pasningen af børnene. Og hvad med sikkerheden i forhold til det centrale netværk?

  • 0
  • 0
Andreas Kallesøe

Kære Ebbe

De penge institutionen betaler til IT afdelingen skulle IT afdelingen bruge aligevel, hvis de ikke aflevere dem når de køber en computer aflevere de dem bare på deres hovedbudget i form af en besparelse.

Og hvis alle skal købe en maskine igennem systemet så koster det vel det samme for alle afdelinger. Så hvor i systemet er det at det koster mere?
Hvis det skulle være milimeter retfrædigt burde man vel indføre minut rytteri så de forskellige dele af kommunen kun betalte for de timer de faktisk bruge hos IT afdelingen.

Til Michael Hansen

Sidder du i en Support enhed, for hvis du gjorde ville du nok opleve at det ikke er det at sætte computeren op der tager mest tid i dens levetid, det er desvære brugere og de problemer de har/laver.
Det er normalt sådan at brugerne typiske har mange mindre problemer som man løser i løbet af 5 til 15 min så en reinstallation ikke kommer på tale, eller også er problemet af en sådan karakter at det slet ikke er et problem med hardwaren eller software men snarere et problem med den måde brugeren bruger det på der udløser kontakten til support afdelingen.

Desuden skal i stadigt huske at det koster noget at drive den bagved liggende infrastruktur og dette høre også med til den totale pris for en computer.

  • 0
  • 0
Ivan Rafn

Hvis de faktiske udgifter for vedligeholdelsen er så stor i denne kommune vil jeg gerne foreslå at de overvejer virtuelle desktops.

Hvilket behov er der for en børnehave ? adgang til kommune systemer er vel det vigtigste.

Veds at lave desktoppen virtuel vil man kunne købe en flok billige pc'er lade dem koble direkte op på kommunen og problemet er løst meget meget billigt.

Uanset hvilke argumenter der kommer til denne artikel håber jeg ikke at nogen syntes at 42.000 er en rimelig pris - specielt ikke når der findes så mange gode alternativer som er billigere og på samme niveau som den beskrevne.

  • 0
  • 0
Andreas Kallesøe

og det koster også penge at skifte, den helt store fejl i den her artikel er at journalisten (hvis man da kan kalde ham det) har en dagsorden der går ud på at få købehavns komune til at se dårlige ud og få det til at se ud som om at den onde IT afdeling river frugten ud af munden på børnene.
Journalisten skriver aldrig hvad de 42.000 kroner dækker over, altså hvad insitutionen får for pengene, 42.000 kroner lyder af mange penge men jeg ved at min tidligere arbejdsplads betalte et sted mellem 5000 og 6000 kroner til en ekstern leverandør pr maskine for at drive servere og netværk, og det var vel og mærke uden at regne opgraderinger og andre udviklings aktiviteter med i aftalen, og vi skulle selv stå for den direkte support af brugeren og afdelingerne betalte selv for hardware.
Så 42.000 for en bærbar som der efter ikke koster institutionen andet end strøm lyder pludseligt ikke så dyrt vel?

  • 0
  • 0
Michael Nielsen

@andreas kallesøe

5000-6000 per maskine, er kun 15000dkk per 3 år.

Altså langt under 50% af det som kommunen betaler.

Udviklings aktiviteter høre ikke med i prisen for en arbejdstation.

Opgraderinger øh standard opgraderinger - patches er sådan set den eneste udgift, ud over telefonisk support for små bruger problemer.

Fra dit eksemple så er det tale om mindst en 100% overpris.

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

... i Danmark sidder en af mine venner som magnificient leder af en afdeling af kodegutter og -gudinder.

De købte PC'ere fra en lokal biks og fik dem billigt - til gengæld var supporten lynhurtig, kom gerne onsite, og var i det hele taget bare til alles tilfredshed. Ellers kunne de jo have skiftet til en anden lille, lokal biks.

SÅ skal jeg love for, at den store, centrale indkøbsting ankom, og fordelene ved denne har været legio:

  1. Dobbelt så høj pris for selve maskinen.
  2. Ingen mulighed for onsite-support.
  3. Alle problemer skal logges et mærkeligt sted på indernettet og bliver (på sæt og vis) behandlet af mennesker i Transsylvanien.
  4. Det koster rigtigt meget for supportaftalen, hvor man før betalte en lav timepris for de meget få timer, hvor den lille biks' gut(ter) kom farende for at fikse noget de ikke kunne ordner (gratis og hurtigt, iøvrigt) over telefonen.
  5. Alle kan nu øve sig i at tale engelsk.

Centrale. Inkøbsordninger. Er. ALDRIG. Bedre.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Andreas Kallesøe

@ Michael Hansen

Gider du godt læse alt hvad jeg skriver.....

Jeg skriver også at de 5000 til 6000 kun dækkede server og netværks drift, ikke den direkte support af brugere og software, det var den lokale IT-afdeling der dækkede det.

Og med opgraderinger så menes der udvidelse af kapacitet og lign. Det skal nemlig også dækkes af TOC prisen men mindre der aldrig udvides eller videreudvikles på de services der tilbydes på netværket.

OG som jeg også skriver så er alles ramaskrig over prisen baseret på en artikkel der er skrevet at en enøjet journalist (måske journalist) der på ingen måde har boret dybere i hvad de 42.000 faktisk dækker over.

  • 0
  • 0
Jørgen Thyme

Formentlig er support dyr, da alle tilsyneladende har masser af tid til at gøre sig kloge :-)

HW og basis software udgør en mindre del (derfor er gratis sw vs. Microsoft debatten også helt ude af proprotioner).

Indkøb og support er for forskellige processer, men for en institution, skal der være et punkt i en kommune for at få leveret grej, som garanteret virker. Udbud på support er en central opgave, som specificeres og udføres af IT og indkøb.

Uden at kende kravene til konfiguration af en pc, giver det jo ikke mening at diskutere hvad det skal koste.

TIP: Skriv det du vil poste i notepad. Vent 15 min indtil du copy/paster og med at trykke "Send kommentar".

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere