Bedste pris i Københavns Kommune: 42.000 kroner for en bærbar

17. juni 2010 kl. 10:3621
Den fælles indkøbsordning i Københavns Kommune får stadig masser af kritik. En bærbar computer med support koster for eksempel 42.000 kroner over tre år, men nu løsner kommunen reglerne.
Artiklen er ældre end 30 dage

Børnehaver, fritidshjem og mange andre kommunale ordninger i København er tvunget til at købe ind gennem den fælles indkøbsaftale Koncernservice. Men priserne er alt for høje, lyder det nu igen fra de ansatte i kommunen. Det skriver bladet Kommunen.

På Fritidshjemmet Nord undrer man sig højlydt over, at rådighed over en bærbar computer skal koste 12.717 kroner om året, når selve hardwaren kan findes til 6.100 kroner andre stedet. Med kommunens ordning bliver udgiften 42.000 kroner over over de tre et kvart år, aftalen løber.

»De høje priser betyder, at vi skal finde pengene andre steder i vores budget, og så får børnene gulerødder i stedet for bananer og æbler,« siger lederen af fritidshjemmet, Gerda Mickelsen, til Kommunen.

Koncernservice har tidligere fortalt Version2, at mindst halvdelen af prisen for en computer går til support og netværk. Blandt andet skal computeren sættes op og konfigureres, så der er adgang til de relevante fagsystemer blandt de 400 mulige hos kommunen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

**Læs også: **Så meget computer får du for 10.500 kroner Københavns Kommune

Det nye opråb fra kommunens ansatte får overborgmester Frank Jensen til at løsne for de stramme tøjler for indkøb. Ifølge B.T. bliver det nu tilladt for de kommunale institutioner at købe ind uden om Koncernservice, der også har fået kritik for skyhøje priser på mere simple varer som mælk og agurk.

21 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. juni 2010 kl. 10:54

giver de laveste priser. Det ved enhver førsteårs økonomistuderende. Krav om brug af en fast leverandør betyder kun mindre udvalg og højere priser.

Som minimum bør man tillade køb fra andre steder, hvis den faste leverandør ikke kan eller vil matche den pris, der er tilbudt fra en anden leverandør.

13
17. juni 2010 kl. 15:20

Fri konkurrence er normalt en udmærket ting, men logistikken skal stadig overvejes. Hvis indkøbet lægges ud til de steder, der har brug for det (fritidshjemmet her, f.eks.) så forsvinder effektiviseringen og du ender med at have alle mulige forskellige systemer, der vil have problemer at kommunikere med hinanden. For ikke at nævne at du mange steder vil få resultater, der er langt fra optimale. Eller sagt med andre ord: fri konkurrence eksisterer ikke, vi kan allerhøjest komme tæt på.

Der vil normalt være ret store fordele i at effektivisere indkøb for en organisation på størrelse med en kommune. Koncernservice har så bare den absurde opfattelse at fleksibilitet i det offentlige ikke kan eller må lade sig gøre, hvilket i praksis minimerer fordelene ved store fællesindkøb.

15
17. juni 2010 kl. 15:54

Problemet med artiklen og dækningen af denne problem stilling er generelt at der ikke er blevet boret i hvad prisen faktisk dækker over.

Hvis prisen dækker harware, software, support i alle døgnets timer, netværk, storage og trafik så begynder prisen faktisk at noget mere rimelig ud. Specielt hvis der bruges cost based pricing, altså hvor IT-afdelingen skal hente pengene til deres drift hos kunderne, i det her tilfælde de forskellige institutioner under københavns komune.

2
17. juni 2010 kl. 11:06

At man sammenligner HW-prisen med TCO-costen, som udgangspunkt for en prissammenligning. At kommunen beregner en fast pris per PC til at dække HW, SW, support, netværk, konfiguration, forsikring, print?, email,,,,,, er måske ikke specielt gennemskueligt, men en model der trods alt virker.

3
17. juni 2010 kl. 11:39

Alt efter hvad support indeholder, så er det da en rigtig god pris?

Har man brugere som ødelægger windows på maskinen for hver 6. måned så det kræver en ominstallation, så er det da helt klart en god pris? Der skal jo også være plads til timeløn til et par support-kald om måneden trods alt.

Men sammenligner man med et hardware-køb i Aldi, så er det klart 35000,- for dyrt.

Det er da alment kendt at hw-indkøbet er den mindste del af driften af en pc-arbejdsplads. Og det ændrer konkurrence i indkøbsfasen minimalt ved.

4
17. juni 2010 kl. 11:57

Det er da en utrolig god journalist, eller noget.. siden at de ikke sammenlignet det hele... Hvilken support er der med til PC'en nede hos den lokale HW pusher..??? hvor meget mail, software følger der med... Det er da virkelig at sammenligne biler med cykler...

Jesper Kildebogaard: Mere sammnenlignlige data på skærmen... eller er denne artiklen bare skrevet for at sætte nogle i dårligt lys.....

NEJ.. jeg er ikke ansat i det offentlige..

/dan