Bedre internet i togene på vej

DSB, Arriva, Banedanmark og teleoperatørerne har givet hinanden hånden på, at togene nu endeligt skal have internet godt nok til, at togene kan fungere som en reel arbejdsplads.

Internettet i togene bliver inden for et par år bedre. Det har Banedanmark, Arriva, DSB og teleoperatørerne forpligtet sig selv og hinanden på, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

En analyse som Banedanmark har udarbejdet sammen med DSB, Erhvervsstyrelsen og internationale rådgivere, har vist, at internetdækningen i togene i dag er utilstrækkelig, plaget af hullede signaler, der har svært ved at trænge gennem togets overflade.

Samtidig har det ikke kunnet betale sig for teleoperatørerne at forbedre dækningen langs banerne eller støtte op om wifi i togene.

Men nu skal det være. Banedanmark, Arriva, DSB og teleoperatørerne har på baggrund af analysen sat sig for, at der indenfor to til tre år skal være gode mobil- og internetforbindelser i togene.

Ifølge Transportministeriet kommer det til at tage så lang tid, da det tager tid at etablere de fysiske opgraderinger, udbygninger og installationer langs banen og i togene for at sikre dækningen og kapaciteten, lige som der ifølge pressemeddelelsen skal gennemføres et udbud af wifi og andre ting.

Målet er, at togene skal kunne bruges som en funktionsdygtig arbejdsplads, som det hedder i regeringens Togfond-aftale fra 14. januar 2014, og analysen af netforholdene i togene udspringer også fra denne aftale, hvor forligskredsen har afsat 100 millioner kroner til at udbygge og opgradere masteinfrastrukturen.

For at få internettet i togene til at fungere, så det bliver stabilt og sikkert, skal der installeres repeatere, som forstærker signalet i togene, at installeres wifi både på stationer og i togene, og så skal Banedanmarks masteinfrastruktur opgraderes med et bedre signal fra teleoperatørerne.

Det er et stort skridt frem, at ikke blot forligskredsen, men også teleselskaberne, DSB og Arriva bakker op om, at vi skal have et velfungerende internet i togene, og at de har sat en frist, vi kan holde dem op på.Godt internet er nemlig en forudsætning for, at toget kan bruges som arbejdsplads, og at det for alvor er konkurrencedygtigt i forhold til transport med fly og biler, siger transportminister, Magnus Heunicke (S).

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Hansen

...at det ikke bare er sket for mange år siden. Andre lande har jo kunnet finde ud af det. Jeg sad sidste uge og forsøgte at holde liv i en VPN forbindelse mellem Frederricia og Kbh. Det var en frustrerende oplevelse. Bitraten er for lav.

Tænk at vi sender 18 mia ud af landet i ulandsbistand, men vi kan ikke holde et WLAN kørende i vores regionaltog - noget de lande vi konkurrerer mod kan.

  • 4
  • 12
Morten Friberg
  • 6
  • 1
Peter Hansen

Arriva har allerede i en årrække haft gratis WiFi i alle deres tog - i teorien i hvert fald. Jeg har tit kørt på Arriva strækningerne Århus-Struer samt Århus-Herning. Internetforbindelsen via WiFi virker dog ikke på halvdelen af strækningen og i mange tog kan man slet ikke komme på internettet overhovedet på hele strækniingen fra Århus til Struer, selv om man er logget Arrivas WiFi forbindelse. Min erfaring er at smartphonens egen 3G-forbindelse er mere pålidelig end Arrivas WiFi, men dog stadig ikke særlig godt, da der også her er mange udfald på grund af dårlig dækning mange stder langs banen.

  • 0
  • 0
Henrik Eiriksson

Javist at mange opfatter fri adgang til internet i det offentlige rum som en selvfølge, men ligesom at alle anser adgang til drikkevand som en selvfølge, så var der en tid hvor vandrørene var lavet af bly - altså at selve transmissionsmetoden medførte en helbredsrisiko. Der er stærk videnskabelig evidens for at det samme gør sig gældende med den form for mikrobølgebaseret trådløs teknologi der anvendes i dag.

Du kan stort set ikke længere undgå en konstant fuldkrops-eksponering af
radiofrekvent stråling (RF) fra trådløs infrastruktur installeret i offentlig transport i DK, men er du blevet spurgt om hvorvidt du aktivt samtykker til denne langvarige fuldkrops-eksponering? Ville du føle dig informeret nok til at svare på det spørgsmål?

RF opfattes som potentielt kræftfremkaldende af WHO's cancerforsknings institut, IARC. Det bemærkes at IARCs klassifikation gælder al RF, uanset kilde.

Det var concensus allerede i 2011 men i Danmark ruller man stadig mikrobølgebaseret trådløs teknologi ud, uden hensyn til IARCs cancerklassifikation af denne.

I dag opfylder den tilgængelige videnskabelige evidens Bradford Hill kriterierne for en årsagssammenhæng mellem RF og cancer. RF bør derfor straks opgraderes til et klasse 1 carcinogen.

Der mangler en saglig debat om hvorvidt alle (inkl. børn som jo absorberer mere RF) bør udsættes for et mistænkt carcinogen hele tiden når de benytter offentlig transport. Man kunne f.eks tage udgangspunkt i at der findes mere biologisk kompatible alternativer som f.eks LI-FI (lysbaseret trådløst netværk). Flyselskaberne er allerede interesserede i dette:
https://mysasidea.flysas.net/idea/flights-lifi-%E2%80%93-instead-wifi

  • 2
  • 11
Kim Bach

...godt nok baseret på egne oplevelser, og de sidste par gange har jeg kun oplevet afbrudte forbindelser under Storebælt.

Hastigheden er ikke prangende, men alt rigeligt til mit behov, som er lav-båndbredde.

Det er i øvrigt gratis hvis du har en DSB+ konto, men det er godt nok godt gemt.

Og på det seneste har jeg også kunnet bruge det i en del regionaltoge hvis de var IC3, og Øresundstogene har nu også gratis Wi-Fi, dog knapt så stabil endnu.

  • 3
  • 1
Per Hansen

Du kan stort set ikke længere undgå en konstant fuldkrops-eksponering af
radiofrekvent stråling (RF) fra trådløs infrastruktur installeret i offentlig transport i DK, men er du blevet spurgt om hvorvidt du aktivt samtykker til denne langvarige fuldkrops-eksponering? Ville du føle dig informeret nok til at svare på det spørgsmål?


Eftersom mikrobølgestråling er kræftfremkaldende, vil jeg mene det kunne være relevant at indføre særlige togvogne eller faradayburindpakkede kupeer, hvor man kunne slippe for alle lokale radiosendere. Herunder wi-fi og tændte mobiltelefoner. Alt medbragt udstyr med indbyggede radiosendere skulle sættes i flytilstand eller slukkes, når man befandt sig i den vogn/kupé. Så ville dem, der ikke ville udsættes for ekstra stråling, bare fordi de skulle fra A til B med offentlig transport, have et reelt valg. Og de fleste mennesker kan fint overleve ikke at være i mobil kontakt med nogen, mens de rejser. Ja, man kunne jo ligefrem tale med andre i kupeen – eller læse en bog!

  • 2
  • 5
Jan Harries

DSB har stoppet med at drive kaffeautomaterne, og nu skal de så fjernes.
Hvorfor ? de kan da kun tjene på det.
Det tager 10 sekunder at fylde kaffe i :)

Mega nederen man ikke kan få en kaffe i toget, men skal købe en megakop til total overpris i en butik, og så rende rundt med den indtil man kan sætte sig og turen starter.

  • 3
  • 0
Steen Ravnborg

Helt fint med bedre internet i toget og sikkert fint at kunne arbejde og lave en hasteopgave,men der bør udvides med stilleområder i pendlertogene for hvem der pendler og har udført dagens dont og ikke ønsker at sidde i den støj som der genereres af en laptop der tastes på.

Jeg vil i øvrigt opfordre alle der måtte læse dette, at øve sig i at nyde togturens udsigt og medpassagerer som tit kan være interessante at konverserer med.

Det er kun ganske få der ikke sidder med blikket rettet mod en smart-telefon eller en I-pad og lignende og fuldt koncentreret om dette, sund for dem de går glip af den kønne udsigt fra toget.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Du kan stort set ikke længere undgå en konstant fuldkrops-eksponering af
radiofrekvent stråling (RF) fra trådløs infrastruktur installeret i offentlig transport i DK,

Du må hellere blive indendøre, for der har været radiofrekvent stråling (som du kalder) det i luften i de 50 år.
Sjovt du ikke allerede har fået kræft, når du nu mener det er så kræftfremkaldende.

Hvor lang tid har vi haft mobiltelefoni ? Det må være ca. 20 år. Flere hundrede millioner mennesker rundt omkring på kloden bruger det dagligt.
Hvis det nu var så kræftfremkaldende, havde vi så ikke hørt om det ?

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere