BBC tester VR-dækning med Oculus Rift ved sportsbegivenhed

UltraHD, High Frame Rate og dækning med headsettet Oculus Rift, så det føles som selv at være til stede på stadion. Det er blot noget af den teknologi, BBC vil demonstrere ved Commonwealth Games i Glasgow.

Virtual Reality-headsettet Oculus Rift forbinder mange nok med computerspil. For britiske BBC er det også en teknologi, der kan revolutionere den måde, eksempelvis en sportskamp kan opleves på.

Fidusen med headsettet er, at det viser brugeren en stereoskopisk verden, der fylder hele synsfeltet. Og som samtidig følger med, når brugeren eksempelvis drejer hovedet til venstre. Altså som at være der selv, eller det er i hvert fald den oplevelse, der tilstræbes med produktet.

Og det perspektiv vil BBC gerne udforske i forbindelse med dækningen af sportsbegivenheden Commonwealth Games, der finder sted i disse dage i Glasgow og slutter 3. august. Det fremgår af et blogindlæg fra BBC's forskningsafdeling, der også nævner flere andre teknologiske tiltag, som den britiske public service-station vil afprøve under sportsbegivenheden.

»Oculus Rift-headsettet gør det muligt at navigere i 360-graders videoer bare ved at bevæge hovedet. Ved at kombinere denne navigeringsmetode med afdelingens løbende forskning i 3D-lyd vil det være muligt at opleve at være blandt publikum på The Hydro Stadium, mens begivenhederne udfolder sig der,« står der.

UHD

Derudover vil BBC sideløbende med det almindelige broadcast-format fra Commonwealth Games også teste UltraHD, altså video, der har en opløsning, der er væsentlig højere end HD.

Det betyder blandt andet, at billedet fortsat er skarpt, selvom skærmstørrelsen er stor.

UHD begyndte BBC at afprøve ved verdensmesterskaberne i fodbold, der fandt sted tidligere på året. Formatet bliver dog ikke sendt ud til seerne som sådan, men det vil som med Oculus Rift være muligt for besøgende ved Commonwealth Games at afprøve teknologien.

»Teknologien er på nuværende tidspunkt i sin tidlige start, og der er et antal forskellige UHD-formater derude. Til Commonwealth Games arbejder BBC R&D med en UHD-standard, der gør det muligt at broadcaste billeder med en opløsning fire gange højere end HD. Du vil få mulighed for at se legene i knivskarp UHD for første gang ved en af vores offentlige fremvisninger,« står der i bloggen.

Streamingen af UHD vil i øvrigt være IP-baseret. En distribueringsform, som BBC også har store forventninger til.

»At producere og levere tv over IP i stedet for med traditionelle tv-sendere og -modtagere giver en række fordele for seere og broadcast-industrien inklusive en mere fleksibel måde at arbejde på, øget output, reducerede omkostninger og muligheden for helt nye indholdsformer,« står der i bloggen.

HFR

I forlængelse af UHD laver BBC's forskningsafdeling også forsøg med High Frame Rate-TV.

HFR er et format, hvor video-frameraten er væsentlig højere end ved standard video. Teknologien blev blandt andet omtalt i forbindelse med Peter Jacksons første Hobbitten-film, som havde en framerate på 48, hvilket var dobbelt op på de normale 24. Og det princip vil BBC altså have overført til tv-formatet.

»En af de faktorer, der påvirker UHD-TV er, at når opløsningen øges, så bliver hastigheden, hvormed billedet bliver opdateret på skærmen (frameraten), også nødt til at øges for at undgå flimmer og bevare opløsningen på billeder i bevægelse. High Frame Rate-tv-demonstrationen i Glasgow Science Centre vil vise, at det er fordelagtigt selv i forhold til 'almindelige HDTV-skærmopløsninger for slet ikke at tale om UHD-TV. En framerate på 100 billeder pr. sekund gør det menneskelige øje i stand til at sammenkæde bevægelse på en mere realistisk måde, og det er samtidig højt nok til at undgå synligt flimmer,« står der i blogindlægget.

Ud over Oculus Rift, UHD-TV og HFR-TV vil BBC blandt andet afprøve tv-broadcast via 4G og augmenteret tv, hvor metadata i tv-strømmen kan lægges oven på billedet og vise en forklarende grafik eksempelvis i forhold til, hvilken bevægelse en gymnast udfører. BBC vil også fortælle om mulighederne med de såkaldte white spaces, der kort fortalt er ledige frekvensområder i det område, der normalt bliver brugt til udsendelse af broadcast-tv.

White spaces bliver allerede benyttet i USA til at skabe trådløs netadgang i tyndt befolkede områder, mens mulighederne i forhold til de ledige frekvenser er ved at blive undersøgt i Europa.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Madsen

Ved at kombinere denne navigeringsmetode med afdelingens løbende forskning i 3D-lyd, vil det være muligt at opleve at være blandt publikum på The Hydro Stadium, mens begivenhederne udfolder sig der,« står der.

Kan dette gøres med et stationært kamera? Skal kameraet ikke følge hovedets bevægelser, eller laves en 3D computerskabt model, således viewpunkt flyttes når hovedet flyttes?

3D headset kan teoretisk give en realistisk 3D opfattelse i computerskabt miljø, men så vidt jeg kan se, så er det svært at opnå i et filmet miljø, med mindre at dette automatisk kan omdannes til et computerskabt 3D miljø.

Knud Robert Petersen

Ingeniøren gjorde mig nysgerrig med overskriften "Sport bliver virtual reality i BBC-forsøg". For det er slet ikke hvad der almindeligvis forstås ved Virtual Reality.

Version2 skriver om VR-dækning i overskriften. I artiklen bruges begrebet "Virtual Reality" een gang i omtalen af Oculus Rift headsettet.

I bbc-blogindlægget bruges begrebet een gang:

Further opportunities to explore the Commonwealth Games venues will be presented through our work with Virtual Reality technology.


Fordi BBC gør brug af Virtual Reality-teknologi, bliver resultatet ikke Virtual Reality - hvilket BBC heller ikke forsøger at gøre det til.
På sammen måde som brugen af nogen formel 1-teknologi i en almindelig bil ikke gør den til en formel 1-bil.

Begge overskrifter er misvisende, mens artiklen undlader, ligesom BBC, at kalde resultatet med Oculus Rift for Virtual Reality. For mig er der tale om "fjerntilstedeværelse" (Telepresence). Virtual Reality vil kræve interaktionsmuligheder ud over hvad BBC's system/løsning tilbyder.

Log ind eller Opret konto for at kommentere