Batteri-eksplosioner får Samsung til at lave globalt tilbagekald af Galaxy Note 7

Opdateret: It-giganten er ifølge koreansk nyhedsbureau ved at forberede globalt tilbagekald af den nye Galaxy-smartphone.

Opdateret 11:00 med bekræftelse fra Samsung.

Batterier, der eksploderer under opladning, har fået Samsung til at tilbagekalde den nye Galaxy Note 7-phablet over hele verden og sætte nye sendinger på pause.

Ifølge det koreanske nyhedsbureauet Yonhap udsteder Samsung nu et totalt og verdensomspændende tilbagekald af den nye telefon.

Læs også: Apple tilbagekalder defekte strømforsyninger fra de sidste 12 år

Indtil nu er over 400.000 enheder solgt i Korea siden lanceringen den 19. august, skriver The Korean Herald.

Samsungs talspersoner bekræfter, at selskabet nu vil tilbagekalde telefonen og give kunder en ny. Det burde ellers være tilstrækkeligt at skifte batteriet, der altså i flere tilfælde er brudt i brand under opladning. Ifølge selskabets egne undersøgelser gælder problemet kun 24 ud af 1 million enheder, men 35 personer på verdensplan har rapporteret om eksploderende batterier.

Samsung har samtidig stoppet nye forsendelser af telefonen. Ifølge The Verge har britiske forhandlere fået besked på ikke at sælge telefonen, der skulle være udkommet i næste uge.

Læs også: Ny Samsung-phablet kan låses op med iris-scanner

Samsung undskylder på et pressemøde for tilbagekaldet. Læs den samlede udtalelse fra Samsung her:

Meddelelse om Galaxy Note 7

Hos Samsung er det særdeles vigtigt for os, at vores produkter er af højeste kvalitet og hver indberetning om et produkt tages meget alvorligt. Som et resultat af de seneste indberetninger om Galaxy Note7 har vi gennemført en omfattende undersøgelse, og har fundet ud af, at der er et problem i forhold til batteriet.

Indtil i dag (d. 1. september 2016) har vi modtaget 35 indberetninger på verdensplan og sammen med vores leverandører, gennemfører vi nu detaljerede undersøgelser for at identificere de batterier, som kan være påvirkede. Da vores kunders sikkerhed altid er det vigtigste for Samsung, har vi derfor også stoppet salget af Galaxy Note7.

De kunder der allerede har modtaget deres Galaxy Note7, vil få deres telefon udskiftet med en ny i de kommende uger.

Vi forstår, at dette påvirker mange mennesker, men det er en måde at sikre, at vi fortsat kan levere produkter af den højeste kvalitet til vores kunder. Sammen med vores partnere arbejder vi nu for at sikre, at denne proces går så hurtigt og problemfrit som muligt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Ellers ville de ikke kalde alle hjem.
Når det "kun" er 35, så er det faktisk rigtigt mange, når man tænker på at det er en helt ny telefon, som lige er taget i brug. Antallet vil sikkert have stige kraftigt over tid og med mere brug og opladning af batterier. Hvis ikke de have foretaget sig noget.

Man må som ejer, nok tænke sig om, og ikke tage en sådan enhed med i flyet, samt fjerne den fra ens husholdning hurtigst muligt. Godt at der ikke ser ud til at nogen er skadet eller døbe, som følge af brænd eller eksplosioner.

Men samarbejdet med IS, må nok bringes til ophør :-)

  • 0
  • 6
Steen Poulsen

Jeg har tjekket Samsung telefoner flere gange, og konstateret at de lader batteriet op til 4,4 V (display:100%) og de har jo nok "bare" kommet til at hæve spændingen yderligere, måske til til 4,5 V, eller fået en sending dårlige lade kredse.

Li Ion skal lades til 4,2 V hvis man følger "standarden" og 4,1 V hvis man vil fordoble levetiden for batteriet (altså dobbelt så mange opladninger før reduktion i strømkapacitet)

4,3+ og 4,4 V er med risiko for eksplosion/brænd !!!

Men de kloge Mobil producenter, eksperimentet med den højere batterispænding, for at kunne "reklamere" med længere standby og tale tid !!!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere