Bare rolig: Skyen gør ikke teknisk kyndige it-chefer overflødige

Tager man skridtet fuldt ud med cloud computing, kan it-chefen ikke nøjes med at være god med en skruetrækker. Det er langt vigtigere at kunne få de rigtige aftaler i hus. Men det gør ikke teknikeren overflødig.

Cloud computing kan blive den største omstilling når det gælder måden, it bruges på, siden it først kom ind i organisationen. Tager man skridtet fuldt ud, indebærer det en omstilling fra at fokusere på det tekniske til at fokusere på det forretningsmæssige, og det kan virke skræmmende på it-cheferne med teknisk baggrund.

»De it-chefer, som kommer med en teknisk baggrund, vil have sværere ved at omstille sig, end de it-chefer, der har en forretningsmæssig baggrund, og som i dag ser teknologi som noget anstrengende,« siger Peter Glock, chef for Orange Business Services' konsulentforretning.

Cloud-leverandørerne taler i højere grad samme sprog som den administrerende direktør. Det handler om at holde de løbende driftsomkostninger nede og binde så lidt som muligt i udstyr, som ikke bliver udnyttet fuldt ud.

Det utilmative mål, som er budskabet fra cloud-leverandørerne lige nu, er, at it-afdelingen omdannes fra være en teknisk driftsafdeling og til at formidle it-understøttede tjenester. Det kan lyde som det samme, som it-afdelingen gør i dag, men fordi skyen giver et abstraktionslag. Det gælder, hvad enten det er en privat sky i form af et fuldt virtualiseret datacenter eller en offentlig sky i form af Software-as-a-Service.

»Du er nødt til at arbejde på tværs af organisatoriske skel inden for it-afdelingen, så cloud computing medfører typisk også en transformation på organisationssiden. Du skal kunne arbejde sammen og finde ud af, hvordan du kan gøre tingene bedst,« siger Klaus Østermann, chef for cloud computing hos Citrix.

For den it-chef, der har en teknisk baggrund, og som har været vant til at være den tekniske ekspert, som både skulle kunne skifte en udbrændt harddisk i en server og tale om strategi med direktøren, kan den cloud-baserede it-afdeling se ud til at gøre de hårde klassiske tekniske færdigheder overflødige.

Frygter både ny teknologi og egen værdi
»It-chefer kan være bange for skiftet på to niveauer: De er bange for ukendt teknologi, og de er bange for, om de bevarer deres værdi i organisationen. Jobmæssigt betyder skiftet, at de går fra at administrere kasser med hardware til at administrere services. Værdien kommer til at ligge i at styre deres organisation mod de rigtige leverandører,« siger produktchef Joe Andrews fra Vmware.

Sådan en it-chef skal altså have færdigheder, som ligger tættere på de færdigheder, der også kræves af en administrerende direktør eller en økonomidirektør.

It-afdelingen bliver til en formidler af services og værktøjerne er baseret på skyens værktøjer med virtuelle servere, virtuel storage og virtuelle netværk, hvor en ny server blot er få klik væk for superbrugerne i den enkelte afdeling. Men selv en fuldt virtuel infrastruktur med en sky bygget oven på gør ikke it-afdelingens og it-chefens tekniske kompetencer overflødige.

Finanshuset Fidelity er én af de virksomheder, som har omlagt it-driften til en cloud-infrastruktur, der kan sammenlignes med de modeller, som eksempelvis også anvendes i Koncern IT-afdelingerne, som er dukket op i den offentlige sektor i Danmark.

»Hos Fidelity følte it-folkene sig truet. De frygtede, at de ville miste deres job. Nu er de i stedet helte, fordi de udrullede en applikation hurtigere end nogensinde før. De almindelige brugere er mere tilfredse, fordi de oplever at få bedre support, fordi it-folkene har tid til at løse problemer på bruger-pc'er. Så hvis du gør det ordentligt, så bliver du en helt i stedet for overflødig,« siger chef for Vmware i Nordeuropa, Matt Piercy.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Haktan Bulut

Det er et klassisk salgstrick hos gøglerne, at opfinde en fiktiv frygt hos it-chefer som svar på hvorfor it-chefer subsidiært teknisk kyndige folk forholder sig kritisk til ny teknologi. Dejligt vil det være for nogle, hvis alle bare klappede halleluja og hev checkhæftet frem når det ene buzzword/paradigme skyllede ind over det andet (Cloud, SaaS, WOA, ASP, Web x.0), men i den sidste ende er der nogle som skal få en forretning til at fungere på et operationelt plan og ikke baseret på fantastiske punch-lines fra noget salgsmateriale.

  • 0
  • 0
#4 Morten Jensen

Ja det er nemmere at saelge ny teknologi hvis dine kunder ikke har den fjerneste ide og hvad det er duu saelger og hvordan de kan vurdere til tilbud i forhold til konkurentens.

Lad os dog bare afskaffe de kyndige IT chefer der er bange for ny teknologi, og al deres snak om leading edge versus bleeding edge...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere