Bankverdenen under pres: Øger samarbejder og etablerer miljøer for it-startups

Hollandsk bank står i første række til 11 digitale proof of concepts inden for finansteknologi, bl.a. fra bankens eget iværksættermiljø i Amsterdam.

Den hollandske bankkoncern ING, som også er en af verdens største, har netop løftet sløret for, at man samarbejder med 45 fintech startups i et forsøg på at kickstarte bankens digitale transformation, skriver mediet finextra.

Det er endnu et eksempel på, hvor opmærksom finanssektoren er på, at deres forretningsudvikling er ekstremt afhængig af sikre deres konkurrenceevne med udvikling af nye digitale af produkter og ydelser.

ING-koncernen har 34 millioner kunder, hvilket gør den cirka tre gange større end Nordens største finanskoncern, Nordea.

Selskabets administrerende direktør, Ralph Hammers, understreger i forbindelse med udtalelser om bankens Think Forward-strategi, at det digitale banklandskab aldrig har været mere dynamisk, end det er i dag.

»Vi samarbejder i øjeblikket med omkring 45 fintechs, som alle er dedikerede til at skabe innovative bankløsninger inden for f.eks. finansforvaltning, betalinger, udlån og mobil on-boarding,« siger Hammers.

At det er nødvendigt at udvikle forretningen afslører bankens annoncering fra november 2014, hvor det kom frem, at man ville nedlægge 1.700 job og samtidig bruge 200 millioner euro på at forenkle og opgradere sine it-systemer over tre år.

Også herhjemme lyder det fra bankverdenen, at man i stigende grad er opmærksom på, at software kan automatisere arbejdsgange.

Læs også: EU-lov baner vej for dansk finanssoftware: ‘Mange sidder stadig og samler data i Excel’

Men det rækker langt videre end det. Finanssektoren rekrutterer i stigende grad it-specialister frem for traditionelt bankuddannede for at tænke tilstrækkeligt kreativt og innovativt og dermed distancere sig i konkurrencen.

Eksempelvis anførte teknologidirektør Kristian Hjorth-Madsen i et blogindlæg i efteråret, at '(...)de gamle, store virksomheder (finans, red.) (er) nødt til at spotte og reagere på udfordringer tidligere. Det kræver, at man interagerer tæt med startup-miljøet, inddrager kunders kunder i produktudviklingen og bruger nye metoder som f.eks. pretotyping. Ved at omgås de folk, der skaber opbruddene, kan man tilpasse sig, før det er for sent'.

Banksupporteret it-iværksættermiljø

I Holland arbejder syv start-ups på deres proof-of-concepts gennem ING's Fintech Village initiativ i Belgien, og fire i Innovation Studio, som er ING's eget iværksættermiljø i Amsterdam. Iværksættermiljøet tilbyder alt, hvad startups har brug for - finansiel kapital, fysiske miljøer, som egner sig til digital produktudvikling, samt coaches, eksperter og partnere.

De åbne samarbejdsprogrammer involverer flere erhvervspartnere og giver deltagerne adgang til hinandens respektive netværk, hvilket sikrer en hurtigere teknologiudvikling hos de nystartede startups.

I Frankrig har den første bank i landet indført en digital finansiel rådgiver, 'Coach Epargne', som hjælper kunderne til at træffe mere kvalificerede valg, når det gælder netbaseret opsparing og investering.

En ny rapport fra Boston Consulting Group understreger vigtigheden af, at banker udvikler deres digitale evner, ikke kun for at forenkle bankforretningen, men også for at genopfinde kundeservicen.

En benchmarking af banker er nået frem til, at de banker, som er mest førende på det digitale område, har 50 procent højere gennemsnitlig indtjening før skat pr. kunde end medianen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere