Jag dårlige låntager ud af bankerne ved hjælp af Big Data.
Det var budskabet på en bankkonference, som netop er afholdt i New Delhi. Bankfolkene foreslog nemlig den indiske nationalbank, Reserve Bank of India, at gå ind i udbredelsen af it og Big Data for at sikre dels bedre afsløring af dårlige betalere og dels nemmere og hurtigere udveksling af oplysninger mellem långiverne for at begrænse antallet af dårlige låntagere.
»Selv om vi allerede har systemer til at dele oplysninger, så ser vi nu på, om vi kan bruge Big Data til risikostyring og i sager om fornyelse af lån,« lød det fra en af de bankfolk, der var med i et såkaldt risikostyringsudvalg på konferencen, ifølge Business Standards.
Bank-it har hidtil handlet om kundeservice - nu går det på skyldnerjagt
Hidtil har it i høj grad været anvendt i bankerne for at øge selvbetjeningen og servicen over for bankkunderne, herhjemme med netbank, Mobile Pay-systemer og lignende.
Men lige som vi ser det i Danmark, bliver solvenskravene stadigt skrappere i hele verden. Derfor er der overalt fokus på, hvordan man kan anvende teknologi, f.eks. Big Data, til at gardere sig mod tab, f.eks. ved at nedbringe antallet af dårlige lånforretninger.
Flere virksomheder i Indien, herunder it-virksomheder og detailhandel, anvender allerede Big Data for at afsløre svindel og forbedre produktiviteten.
Ifølge kilder på konferencen kom direktøren i den indiske nationalbank Raghuram Rajan, også i et indlæg ind på, at långiverne bør øge deres anvendelse af teknologi og digitalisere deres forskellige processer for at øge effektiviteten.
Udover at sikre imod udstedelse af lån til dårlige betalere, kan Big Data også betyde, at bankerne kan få bedre styr på de låntagere, der allerede er inde i butikken og som har vist sig ikke at være så gode kunder som ønsket - med hurtigere og mere præcis gældsinddrivelse og stævning i fogedretten.