Banker giver Swipp dødsstødet og vælger MobilePay: »Kunderne har talt«

70 banker giver Swipp det endelige dødsstød og slutter sig nu til samarbejdet bag MobilePay. Swipp kører videre i en overgangsfase, oplyser organisationen bag app'en.

Kampen om markedet for mobilbetaling er længe kun gået i en retning, og nu kaster bankerne bag Swipp endegyldigt håndklædet i ringen.

Det fremgår af en serie af pressemeddelelser fra både Danske Bank og Swipp-organisationen.

I sidste måned meldte to af de store Swipp-banker - Nordea og Jyske Bank - sig ud af Swipp-klubben, som har konkurreret med Danske Banks MobilePay siden 2013.

Læs også: Iværksætter om Swipps regnskabsmareridt: »Som om de troede, brugerne kom af sig selv«

Både Nordea og Jyske Bank har nu lavet aftale om, at samarbejde med Danske Bank om MobilePay. Og nu følger 70 banker og pengeinstitutter trop gennem det fælles udviklingsselskab BOKIS.

»MobilePay har skabt en stærk og brugervenlig platform for mobilbetalinger, som især inden for person til person-området har vundet stor udbredelse herhjemme. Nu konsoliderer vi samarbejdet i erkendelse af, at kunderne har talt, og vi har lyttet,« siger Jesper Schiøler, der er formand for BOKIS og direktør i Lån & Spar Bank.

Med aftalen får MobilePay adgang til den kontoinfrastruktur, som Swipp er bygget på. Det betyder, at løsningen kan begynde at lave overførsler fra konto til konto - og altså uden om et betalingskort og dennes gebyr, som det eller har været tilfældet.

Læs også: Nordea dropper ud af Swipp til fordel for MobilePay

»Samtidig sikres vi indflydelse på den fortsatte udvikling af MobilePay. Det har været vigtigt for os«, forklarer Jesper Schiøler.

Aftalen mellem BOKIS-bankerne og Danske Bank har været undervejs i noget tid, og kilder har forklaret til Finans, at Nordea lavede en hurtig aftale, fordi man ikke ville vente på, at de 70 banker blev enige om at vinke farvel til Swipp.

Swipp-løsningen står nu til at blive udfaset, men vil fortsætte med at virke i en overgangsperiode. Swipp ophører med det samme med at markedsføre og sælge nye aftaler.

Læs også: Fintech kommer væltende: »En fundamental ændring af banksektoren, som vi slet ikke fatter effekterne af«

»Vi havde naturligvis håbet, at Swipp havde opnået større tilslutning blandt kunderne. Nu forenes kræfterne, og der skabes en stærk spiller på markedet for mobilbetalingsløsninger, som sikrer en dansk aktør på et stadig mere globalt marked,« fortæller Anders Jensen, der er bestyrelsesformand i Swipp.

Swipp har siden lanceringen kæmpet med den fordel, som Danske Bank fik ved at snigløbe bankkonkurrenterne med MobilePay. Timingen blev ikke bedre af, at Swipp i sine første leveår kun tilbød overførsler mellem personer med Swipp-bank.

Læs også: Jyske Bank dropper også Swipp

De tre års konkurrence om brugernes gunst har kostet de 70 banker i omegnen af 300 millioner kroner og dermed har transaktioner i snit kostet Swipp 30 kroner.

Swipp har i år budgetteret med et underskud på 150 millioner og har i år udsigt til omkring fem millioner transaktioner. Til sammenligning forventer MobilePay at nå op på 180 mio. transaktioner.

Med en samlet løsning for mobilbetaling bliver MobilePay samtidig en potent konkurrent til Nets. Betalingsservice står ifølge Danske Banks analytikere for hele 18 pct. af Nets' samlede driftsoverskud, og netop en tjeneste for gentagne betalinger, hvor Betalingsservice p.t. er den mest udbredte løsning, vil være et oplagt felt at kaste sig over for et nyt, stort MobilePay-samarbejde.

Læs også: Hvis Swipp-bankerne går til MobilePay, kan det blive dyrt for Nets

Med de nye samarbejdsaftaler bliver der også flere penge til at udvikle ny funktionalitet.

»Vi får skabt et solidt grundlag, hvor vi kan øge budgetterne til at innovere MobilePay, så vi har en stærkt konkurrencedygtig og brugervenlig løsning også fremover,« påpeger bankdirektør i Danske Bank Jesper Nielsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jensen

Man har et system som laver direkte konto-til-konto-overførsler, og som ikke har Nets som mellemled. 70+ Banker har det allerede kørende.

Desværre har det et grimt navn... Swipp.. og et dårligt rygte.
Så ingen gider være med i Swipp længere. De går over til Mobile Pay.

Nu da de 70+ banker skal implementere Mobile Pay, så vil man gerne have at Nets ikke er mellemled, og man vil gerne lave konto-til-konto-overførsler.

Man skal derfor i gang med at udvikle "ny funktionalitet", så man kan få fjernet Nets og få Mobile Pay lavet om til .... Ja, kort sagt, noget der fungerer nøjagtigt som Swipp gør lige nu.

Det skal man vist være bankdirektør for at kunne se logikken i ...

Personligt havde jeg nok bare skiftet grafikken ud på Swipp, så der stod Mobile Pay over det hele.

Povl Hansen

Personligt havde jeg nok bare skiftet grafikken ud på Swipp, så der stod Mobile Pay over det hele.

Hvem siger af det ikke er hvad der sker ?

Man tager Mobilpay GUI, og Swipp app og hokus pokus, Mobilpay med direkte kontooverførsel :D

Gad vide dette nye samarbejde faktisk betyder af der nu kommer til af stå Navnet på kontooversigten i stedet for bare Mobilpay, det kunne være intet mindre end genialt :D

Christian Nobel
Log ind eller Opret konto for at kommentere