OPDATERET: Banedanmark-system helt i knæ: Du kan ikke stole på højtalersystemer, rejseplan eller skærme

En endnu ukendt fejl har lagt hele Banedanmarks kommunikationssystem ned.

I morges kunne man hverken stole på information fra banedanmarks højttalersystemer, skærme eller den online platform rejseplanen.dk.

For ifølge Banedanmark var systemet helt i udu.

»Det er uklart, hvornår systemet virker igen, og vi tør ikke henvise til rejseplanen.dk, for den er også ramt af fejlen,« lød det fra Gitte Bøgedal, der er togleder ved Banedanmark til TV2.

Trafikinformationschef hos Banedanmark, Frank Haugaad fortæller efterfølgende til Version2, at et nedbrud i det system, der henter data fra blandt andet togforsinkelses-databasen gjorde, at ingen af de tre kommunikationsmetoder virkede optimalt.

»I løbet af 45 minutter får vi lokaliseret i hvilket af vores mange systemer, fejlen ligger, og så får vi ellers lukket det ned og igangsat en række manuelle procedurer,« siger Frank Haugaard og fortæller, at Banedanmarks it-teknikere er i fuld gang med at finde ud af, præcis hvori fejlen ligger, samt hvorfor den opstod.

Banedanmark har blandt andet slået de automatiske højtalerudkald fra. I stedet vil medarbejdere kalde større forsinkelser ud. Nedbruddet kan altså betyde, at mindre forsinkelser ikke kommer ud over højtalersystemet.

En alvorlig fejl

Frank Haugaard fortæller, at skærmene er på vej online igen, men at der stadig er problemer med de automatiske beskeder på perronerne samt rejseplanen.dk.

»Der er simpelthen sket en kritisk fejl på de informationssystemerne og det er vi rigtig kede af. Alle de platforme, vores kunder søger information på var nede samtidig og de har derfor ikke haft nogle steder at søge hjælp. Det er vi rigtig kede af,« fortæller trafikinformations-chefen.

Version2 har forsøgt at få flere tekniske informationer om nedbruddet og vil opdatere artiklen, så snart vi får dem.

Opdateres

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Juul

Jeg har tit oplevet at informationssystemerne ikke har hold i virkeligheden.

fx den gang jeg løb ned at rulletrappen og hørte i højtaleren at "toget i spor 1 standsede ved alle stationer", ind i toget med mig, dørene lukker, toget kører og togføreren siger så "næste stop (langt forbi min station)"

eller hvad med denne som jeg har oplevet rigtig mange gange:
"Toget til X, ankommer til spor 1 om 3 minutter" Hvilket tog ankom så, ikke det som var annonceret.

Thomas Alexander Frederiksen

Jeg ved ikke om der er tale om samme system, men på S-banen har jeg tit oplevet denne form for stærkt provokerende nedtælling:
<...>

Skulle man her føle sig fristet til at gribe til Rejseplanens live map for at få et overblik og planlægge en alternativ rute, så vil man opdage at kortet indeholder hvad der vel i dag kaldes alternative facts. Jeg går ud fra at det betyder at deres "live map" henter data fra samme sted som skiltene, og dermed ikke er noget bevendt.

Robert Winther

Jeg oplevede et par gange, hen mod 19-tiden, at S-tog stod om aflyst på informationsskærmen på Hovedbanegården. I stedet for at ærgre mig over at skulle vente fx. 17 minutter i stedet for 7, tog jeg mig noget mad.

Men så en dag, hvor toget igen stod som aflyst, og jeg ikke var sulten trods tidspunktet, valgte jeg at gå ned på perronen selvom der var næsten 20 minutter til mit tog kørte. Til min store overraskelse, så var S-toget IKKE aflyst på skærmen nede på perronen.

Da jeg havde tiden, og fordi jeg blev i tvivl om jeg havde set forkert, gik jeg tilbage, op i afgangshallen og kiggede på skærme igen. Der stod toget stadig som aflyst. Jeg tog billeder og sendte til DSB.

Først mente de at der var fejl i min billeddokumentation. Så lovede de at vende tilbage. Jeg hørte aldrig fra dem igen:

https://twitter.com/RipRapRob/status/601433975626674176/photo/1

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize